Een nieuwe dimensie in influencer management: brand pages op Klout

19 april 2012, 05:00

Merken kunnen de relevante influencers bereiken

Klout kennen we. Daar is hier al veel over geschreven. Ook hoe dit misbruikt wordt voor het lastig vallen van online influencers door allerlei marketeers en zelfs hoe dit opgenomen wordt in CRM systemen. Ik kan het weten want ik krijg nog wekelijks mailtjes. Ik ben zo belangrijk, althans volgens Klout. Werd er voorheen door bedrijven niet gekeken op welk vlak iemand van invloed was, vanaf nu is dat anders. Althans binnenkort want Klout is bezig met de uitrol van Brand Pages. Jawel, ook hier mogen bedrijven aan de slag.

Diversificatie of schot met hagel?

Het is al een tijdje een trend in marketing land. Influencer marketing. Vaak werd door marketeers met hagel geschoten op een lijst met Nederlandse Influencers. Zonder te kijken waarom of op welk gebied deze mensen invloed hadden, bestookten ze deze mensen met commerciële voorstellen. LewisPR deed al eens onderzoek over hoe de influencers zelf hier tegenover staan. De conclusie is heel duidelijk, ze missen de relevantie. Klout heeft dit ook gemerkt en gaat nu werken aan Brand Pages.

Merken koppelen aan influencers

Klout heeft deze week een aankondiging hierover gedaan en is begonnen met het merk Red Bull als testcase. Een mooi merk natuurlijk waar weinig over te klagen valt. Als je het niet lekker vind, dan drink je het niet en zal je er dus ook niet over klagen. Alleen maar lof en positiviteit dus. Dit is een eerste testcase en als de test geslaagd is willen ze dit verder uitrollen. Ik denk dat je als merk er wel voor moet betalen, maar de voordelen kun je je als bedrijf wel voorstellen. Je ziet meteen welke online influencers van invloed zijn op je merk.

Influencers pikken?

Maar stel nu dat een telecomprovider als Vodafone een Brand Page neemt op Klout. Hoe makkelijk is het dan voor T-Mobile om te zien welke influencers belangrijk zijn voor hun concurrent. Zou T-Mobile deze mensen dan misschien benaderen om, tegen betaling, niet meer over Vodafone te praten maar over T-Mobile? Zou er een strijd ontstaan om de online influencers? Zullen merken straks contracten aanbieden aan influencers om bij hun te blijven met als voorwaarde dat ze niet over de concurrenten mogen Twitteren? Leuke ontwikkeling. Marketeers, als je mij wilt omkopen, kom maar met een goed voorstel. Ik heb een hoge Klout dus ik ben belangrijk, weet je.

PS: Dat laatste meen ik niet. Val me daar alstublieft niet mee lastig behalve als je schoenen, gadgets of mooie pakken verkoopt of BMW bent.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en advertising. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Hij schreef meerdere (e-)boeken over social media. Begin 2016 ontwikkelde hij het P.E.A.S. (c) Model voor Social Selling met LinkedIn. Ondertussen wordt deze aanpak door meer dan 210 (inter-)nationale organisaties toegepast.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!