Een Netflix voor een gezonder leven

16 oktober 2018, 13:00

Het platform FoodFirst Network presenteert zich als de Netflix voor een gezonder en vitaler leven. Het is het initiatief van Jan Dekker en Meester-kok Rudolph van Veen. Wordt er al net zoveel geld verdiend als bij Netflix, of is dat niet wat de initiatiefnemers drijft? Ronnie Overgoor in gesprek met één van de oprichters: Jan Dekker.

Jan Dekker is oprichter en managing director van FoodFirst Network, het onafhankelijke online videoplatform voor een gezonde leefstijl. Dekker heeft met FoodFirst Network als missie Nederland gezonder maken en biedt daarom een tool aan om 24/7 te stimuleren tot een gezondere leefstijl. Dekker is ook oprichter van het platform 24Kitchen.

De publieke taak

“We zien heel veel zieke mensen rondlopen. Te dik, hartfalen en bijvoorbeeld darmproblemen. We eten te weinig onbewerkt, gezond en vers eten. We mogen best een taartje, een ijsje, een wijntje. Wij zeggen altijd: 20 procent bewust ongezond genieten. Voel je niet schuldig!”

“De samenleving wordt zieker. We zijn op zoek naar preventie, maar we doen er zo weinig aan. Er moet nu echt iets gaan gebeuren en dat heeft mij op dit spoor gezet. Het platform is er voor iedereen die ziek of gezond is. We moeten anders kijken naar onze leefstijl en hier winst uit halen, dat was mijn belangrijkste motivatie om met FoodFirst Network te starten.”

“Ik wil vooral raken: mensen écht motiveren en intrinsieke content maken waar men iets aan heeft”

“De publieke omroep vult de publieke taak niet goed in. Ik heb jaren geleden al aangegeven dat zij meer moeten doen aan kookonderwijs. De Keuringsdienst van Waarde doet goed werk, maar dat is niet genoeg. Traditionele televisie heeft het zwaar en met een digitaal platform en social media is simpel een groot bereik opbouwt. Naast bereik wil ik vooral raken: mensen écht motiveren en intrinsieke content maken waar men iets aan heeft,” aldus Dekker.

Het Netflix-model

“Bij FoodFirst Network stellen we onszelf de vraag: hoe kunnen we een zo goed mogelijke leefstijl in een zo breed mogelijk perspectief neerzetten? We hebben een Netflix-model: we kiezen ervoor dat er geen enkele reclame, pop-up en banner in beeld komt. Hierdoor is er geen invloed van de voedingsmiddelenindustrie en farmacie binnen ons platform. Deze beide industrieën zijn veelal bezig met het verkopen van ongezonde dingen. Het wordt tijd dat we het eerlijke verhaal gaan vertellen.

Ik ben met allerlei specialisten in contact gekomen die achter ons platform staan, waarbij eerst naar voeding gekeken wordt en daarna pas naar medicatie. Het streven is dan ook ‘niet nog een pil erbij, maar juist één er af.’ Ik heb altijd gezegd dat ik met mijn missie doorga tot mijn dood. Ik word honderd, dus een pensioen zit er niet in.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Hans Merkx

    Een gezonder eetpatroon is een goed begin.


    18 oktober 2018 om 07:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!