Een ijzersterk verhaal

Een ijzersterk verhaal
, Match
@PieterOtten

Contentmarketeers zijn de nieuwe merkbouwers. Het geheim achter vrijwel alle successen is een krachtig verhaal, bij potentiele klanten, bij medewerkers, bij stakeholders. Voordat zij bereid zijn naar je te luisteren, zal je ze eerst moeten vertellen wat je verhaal is en waarom dit ook voor hen zo belangrijk is. Dat was de rode draad tijdens Content.19 begin deze maand.

Door toenemende globalisering, digitalisering en veranderende consumentenbestedingen, is vrijwel iedere sector veranderd in een rode oceaan: bedrijven beconcurreren elkaar op leven en dood met inwisselbare producten en diensten. We zijn op zoek naar de blauwe oceaan: we moeten ons meer richten op ongerepte markten, waar het goed toeven is. Het boek 'Blue Ocean Strategy' werd een internationale bestseller.

Het fundament

Wie een (nieuw) merk wil bouwen, begint bij het fundament: het verhaal. Als dat ijzersterk is, dan kan je gaan bouwen aan het merk. Je bouwt aan je killerpropositie met content en, indien nodig, met reclame.

"Met een ijzersterk verhaal kun je gaan bouwen aan je merk"

Zo presenteerde Volkswagen tijdens Content.19 Snelweg Sprookjes: interactieve luisterverhalen voor onderweg. Het werd opgezet vanuit het fundament dat Volkswagen staat voor sympathiek, innovatief en betrouwbaar om de nieuwe generatie spelenderwijs een voorkeurspositie te geven. Het initiatief, de omgeving tot leven laten komen, is prima. Of het bijdraagt aan het fundament van het merk, met de dieselgate (betrouwbaar) en de disruptie van Tesla (innovatief) in het achterhoofd? Oordeel zelf…

Lidl vindt het vanzelfsprekend om op een verantwoorde manier te werken en de bedrijfsvoering stap voor stap duurzamer te maken. Zo worden we uitgenodigd om naar het oogstfeest te komen en vinden we verspil-me-nietjes-appels in de schappen. In iets meer dan tien jaar tijd ging het marktaandeel van 4 naar 10,9 procent in deze zeer competitieve markt.

Wie zijn je stakeholders?

Het merk komt succesvoller van de grond als je de verschillende stakeholders actief betrekt bij de ontwikkeling ervan. Je wilt tenslotte toegevoegde waarde creëren en leveren. Klanten, leveranciers, werknemers en investeerders dragen er allemaal aan bij. Maak een start door deze in kaart te brengen:

Van links naar rechts verschuiven de relaties. De sleutelfiguren moet je koesteren, de geïnteresseerde kan je informeren. Van links naar rechts verschuiven de relaties. Hoe meer het accent naar rechts verschuift, hoe intensiever de dialoog. Het doel? Het krijgen en behouden van draagvlak. Op deze manier zijn (potentiele) klanten bereid naar je te luisteren en krijg je customer engagement.

Kern van krachtig verhaal: menselijk en authentiek

Laat je niet leiden door SEO-technieken om bovenin bij Google te komen, maar door je verhaal. Een emotioneel en levendig verhaal is veel overtuigender dan een nietszeggend epistel met een overvloed aan informatie.

"Emotioneel verhaal is veel overtuigender dan een nietszeggend epistel met een overvloed aan informatie"

Zo staat Bibian Mentel als merk voor hoop. Martien Meiland heeft met zijn wekelijkse afleveringen en authenticiteit ‘SBS uit het slop gehaald’ en werd ik zelf getroffen door het verhaal van Joost Rigter. Op zijn 26e jaar kon hij nog zien. Vandaag de dag heeft hij nog maar een zicht van 0,8 procent. Een confronterend en krachtig verhaal, over hoe succesvol om te gaan met verandering.

De start…

Jaarlijks worden er zo’n 1.650 merkintroducties in Nederland gedaan. How to build a 21st century brand? Er slagen er slechts weinig. Wellicht is het verhaal van Joost Rigter wel de leidraad: doe je ogen dicht en vertel je verhaal aan je toehoorders. Dat is de eerste stap op weg naar een succesvol nieuw merk.

Credits afbeelding: Kim Sergeev / Unsplash, licentie: CC BY-NC-SA (Niet-commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.