Een ander soort winst is ook winst

Univé lanceert een nieuwe merkcampagne: Winst waar jij blij van wordt. Met de tv-commercial, online video's en radiocommercials start de coöperatie een campagne waarmee de meerwaarde van de ledenorganisatie zonder winstoogmerk wordt benadrukt.

21 juni 2023, 14:30 1676 x gelezen

Full disclosure: Univé behoort tot het klantportfolio van de auteur. Bij deze campagne was hij niet betrokken.

Credits

Bureau: DEPT®
Strategie: Edith Janson, Jan Govaert
Creatie: Nils Taildeman, Thomas Reinhold, Stan Severin, André Dammers
Account: Sanne-Fleur Frencken, Rozenel Bier
Agency Producer: Nikki Haighton
Director: Ottilie Maters
Production company: Halal
Producer: Fenna Breitbarth
DOP: Sam Vis
Casting bureau: Multa casting
Fotograaf: Tim Stet
Muziek: Kees van Driel, Xander Vrienten
Media bureau: M2 | OC
Account: Nienke Lammers
Strategie: Martijn Vlasblom
Opdrachtgever: Michelle Rienks, Annemieke van der Zalm, Peter Vording

Doelstelling

Het merk laden door te benadrukken dat de winst van Univé winst voor leden en maatschappij betekent.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Met deze merkcampagne laten we zien wie we echt zijn. Als ledenorganisatie geeft Univé het geld dat ze overhoudt op allerlei manieren terug aan haar leden en aan de maatschappij. Zo creëren we naast onze dienstverlening ook maatschappelijke meerwaarde, dat is de winst waar we allemaal wat aan hebben,” vertelt Ron Bavelaar, voorzitter van de Raad van Bestuur van Coöperatie Univé.

Bij het grote publiek is Univé bekend als verzekeraar en bemiddelaar. Met de merkcampagne Winst waar jij blij van wordt wil Univé laten zien waar de coöperatie voor staat. “Als coöperatie zonder winstoogmerk staat bij Univé het ledenbelang voorop. Daarom komt het geld dat we overhouden ten goede aan leden en aan de buurt, in allerlei vormen. Bijvoorbeeld met het Univé Buurtfonds, dat met financiering én door het delen van kennis en expertise jongeren helpt om hun eigen ideeën te realiseren om de buurt fijner en veiliger te maken. Maar ook met diensten waarmee we leden helpen om schade en leed te voorkomen of beperken,” vertelt Ron Bavelaar. Zo noemt Bavelaar preventieavonden met een ex-inbreker, de cyberhelpdesk en het steunen van lokale sportverenigingen zodat sporten voor iedereen dichterbij gehaald wordt. Maar ook stabiele premies en premierestitutie. “Met adviseurs die online en in meer dan 100 lokale winkels klaar staan voor onze leden, helpen we hen zich zeker te voelen in hun buurt.”

Om met de uitingen van de merkcampagne de coöperatieve winst van Univé voelbaar te maken, koos Univé in samenwerking met DEPT® en regisseur Ottilie Maters voor een verhaal dat laat zien hoe het geld dat Univé overhoudt ten goede komt aan de buurt. Met voorbeelden die het merk tot leven brengen. “Zo zien we lokale initiatieven waarmee we de buurt fijner en veiliger maken. Zoals de bijdrage aan verkeersveiligheid en aan de sportclub voor rolstoelbasketbal die we supporten. Met de commercial laten we kijkers voelen waar de coöperatie en winst waar jij blij van wordt precies voor staat,” legt Michelle Rienks, manager Formule, Strategie, Merk & Communicatie uit. “De slotzin ‘Minder alleen, meer met z’n allen’ – vormt de kracht van de coöperatie en vat goed samen wat Univé te bieden heeft, zowel aan leden als de maatschappij.”

Oordeel

Wat ik goed vind aan deze commercial, is dat het allemaal heel echt aanvoelt. Alleen het schaken aan het begin lijkt in scène gezet, de rest oogt heel natuurlijk. Al is dit ook allemaal gescript, dat weet ik best, maar zo voelt het niet. Knap gedaan dus. Net als het thema ‘Winst waar jij blij van wordt’. In een tijd waarin financieel dienstverleners steeds meer kritiek krijgen door hoge winsten, is dit een mooie manier om onderscheidend te zijn.

Dat halverwege ineens een commercieel bruggetje wordt gemaakt naar de winkels van Univé, komt behoorlijk uit de lucht vallen in het verhaal dat verteld wordt. De voice-over zegt net dat Univé het fijner en veiliger maakt. En dan horen we ‘Onze winkels supporten je met een helder verzekeringsadvies en om je zeker te voelen in jouw buurt.’ Huh, wat? Hoort dit dan misschien nog bij de ‘ander soort winst’ waar het mee begon? Worden de winkels hiermee gefinancierd? Een beetje verwarrend.

‘Zo wordt het minder alleen en meer met zijn allen’ sluit mooi aan bij de coöperatie-gedachte van het merk. En ook bij de vereenzamingstrend trouwens. Het klinkt met deze zin en met het bijbehorende beeld alsof Univé zich ook actief inzet om eenzame ouderen meer te betrekken bij de samenleving. Die subtiele boodschap vind ik dan weer heel slim toegevoegd. Ze zeggen er niets over, maar je denkt het wel als kijker. Alles bij elkaar vind ik de weg die Univé ingeslagen is met deze merkcampagne een goede weg. Ik verwacht dat er in de toekomst verder voortgebouwd gaat worden op ‘Winst waar jij blij van wordt’. Qua creatieve invulling kun je daar nog wel een tijdje mee verder.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!