Eelco Roos: “Steeds meer organisaties zien Instagram als ideale tool voor destinatiemarketing”

5 februari 2013, 05:59

Eelco Roos is naar eigen zeggen een “Dutch guy who took on the challenge to use his iPhone only”. Zijn instagramaccount Croyable kent maar liefst 212.000 volgers en dat is meer dan terecht, zijn Instagram-foto's zijn stuk voor stuk ware kunstwerken. Ik ging met hem in gesprek over het hoe en waarom van deze bijzondere stap naar pure smartphone-fotografie. En hoe destinaties met dit soort talenten om gaan, want hoe kun je beter je destinatie promoten dan met mooie beelden?

Dit artikel verscheen eerder op TravelNext.nl, hét platform op het gebied van digitale marketing in de reis- en gastvrijheidbranche.

Wat deed je voor je deze uitdaging aan ging?

“Eigenlijk vrijwel hetzelfde als ik nu doe, alleen gebruik ik mijn vrije tijd en een deel van mijn vakantie dagen nu op een andere manier. Ik werk 4 dagen in de week in Amsterdam bij 1 van de grootste IT bedrijven van de wereld.

Ik fotografeer al sinds mijn 16e, dat deed ik voor ik Instagram ontdekte voornamelijk met SLR/DSLR camera’s, inmiddels is dat drastisch veranderd en fotografeer ik voornamelijk met de iPhone, al probeer ik wel weer vaker mijn DSLR mee op pad te nemen. Ik probeer op die manier te werken aan mijn ‘offline’ portfolio.”

Wanneer ben je de challenge aan gegaan?

“Ik ben in juni 2011 begonnen met Instagrammen. Toen ik mijn eerste iPhone kocht, ging ik op zoek naar leuke apps, Instagram stond op 1 bij de ‘gratis apps’-afdeling.

Instagram is gemaakt voor de mobiel, daardoor kunnen gebruikers direct hun status delen met hun volgers. Een foto maken en direct posten, het wordt een soort visueel dagboek.

Ik installeerde het, maar liet het eerst nog een paar weken links liggen. Totdat ik het uit verveling een keer opende en zag dat er hele goede fotografie werd gemaakt, met een iPhone. Uitdaging gevonden en aangenomen! Mijn jaren ervaring als hobbyist hebben wel geholpen met het aangaan van deze uitdaging. Door de limitaties van een smartphone tellen de basisregels van de fotografie dan nog meer.”

En hoe bevalt het je?

“Het is fantastisch! ik maak online ‘vrienden’ over de hele wereld, reis heel veel, en verdien er een aardig zakcentje mee, wat ik nooit voor mogelijk had gehouden. Door Instagram ben ik constant op zoek naar goed beeld, waar ik ook ben. Je kunt op elke vierkante meter goed beeld ontdekken, als je je ogen maar open houdt.”

Op sommige van je foto’s zet je echt destinaties in de schijnwerpers, een prachtige manier voor steden om zichzelf op de kaart te zetten. Ben je al eens benaderd door partijen om dit voor hen te doen?

“Ja, ik ben al meerdere keren benaderd en ook op reis geweest. Ik weet niet meer precies hoe, maar ik kwam in contact met Isabel Mosk van Think! Social Media. Think! was voor Visit Flanders op zoek naar bloggers die mee wilden doen met de grootste blogreis ooit: Flanders is a Festival (#FIAF).

Ze hadden nog nooit een Instagrammer benaderd, maar ik werd gekoppeld aan de organisatie en die waren direct enthousiast. Ik mocht uit een lijst kiezen welk festival ik wilde bezoeken in Vlaanderen, ik koos voor Gent Jazz.

Tijdens het festival bleek al snel dat het daar veel te donker was om foto’s te maken met de iPhone, en daar voelde ik me enigszins schuldig over. Ter compensatie heb ik toen een stuk of 5 foto’s gemaakt van mijn weekend in Gent, van de musea die ik bezocht tot het unieke kunstproject ‘Hotel Gent’ waar ik in mocht slapen.”

“Deze foto’s werden zó goed ontvangen door mijn volgers, (in totaal meer dan 30.000 likes en 1.000 comments op 5 foto’s) dat Visit Flanders met me wilde praten over een nieuwe samenwerking. De bedoeling was om nog 5 andere Vlaamse steden (Antwerpen, Brussel, Mechelen, Leuven en Brugge) te bezoeken. Ik ben toen verschillende weekends afgereisd naar België en heb daar de charmes van die steden door mijn ogen aan mijn volgers laten zien. Dit was mijn eerste betaalde Instagram-opdracht, die ik in november van 2012 heb afgerond.

Onder sommige foto´s (in de comments) gaven Amerikaanse volgers zelfs aan dat er steden aan hun eigen EuroTrip waren toegevoegd na inspiratie van mijn foto’s! Inmiddels ben ik via Instagram in Israël, IJsland, Spanje, London en Zwitserland geweest.”

Merk je dat dit soort verzoeken vaker komen dan voorheen?

“Ja, steeds meer organisaties beginnen in te zien dat Instagram een ideale manier is om destinaties op de kaart te zetten. En dat het perfect kan passen binnen de marketingmix.

Sinds ik ergens vorig jaar de mijlpaal van 100.000 volgers bereikte, werd het voor organisaties en brands steeds interessanter om met me samen te werken. Beeld wordt steeds belangrijker, en Instagram draait natuurlijk voornamelijk om beeld. Ik ben me bewust dat beeld alleen niet voldoende is, ik probeer mij daarom te ontwikkelen op het tekstueel vlak, ik lees veel reisblogs, en hou populaire reisbloggers goed in de gaten.

De samenwerking met Visit Flanders heeft voor mij wel wat deuren geopend. Flanders is a Festival wordt veel besproken op events in de toeristische branche, en Tomas van der Plaetse van VisitFlanders noemt tijdens deze events vaak de samenwerking met mij, wat voor mij goede exposure betekent. Inmiddels ben ik in gesprek met PR-bureau Cherry Picker voor een trip naar Praag, waar ik nog nooit ben geweest, dus ook daar heb ik erg veel zin in!”

Je hebt 212.000 volgers op Instagram, wow! Heb je daar, naast bijzonder mooie foto’s, nog iets speciaals voor gedaan?

“Ik kan zelf ook dat getal nog niet bevatten, het is ongelofelijk. En nee, ik heb er niets speciaals voor gedaan. Wel had ik het geluk dat Instagram begon met een suggested user-lijst, blijkbaar was mijn mobiele fotografie hen niet ontgaan. Ik kreeg een plek op deze lijst, dat zorgde voor heel veel nieuwe volgers.

Er zijn ook al een aantal leuke publicaties verschenen, onder andere in het Saatchi Gallery Magazine, de Frank151 en Digital Photographer Magazine, en ik heb net weer een interview met het Nederlandse fotoblad Focus ingeleverd, ook dat zorgt allemaal weer voor nieuwe volgers.”

Kun jij je living verdienen met wat je doet (in de (nabije) toekomst)?

“Nee, ik kan er nog niet van leven, maar het zorgt wel voor een hele leuke extra inkomsten bron. Het probleem is dat het allemaal nog te wisselvallig is, de ene maand verdien ik er een extra maandsalaris bij – ik promoot b.v. wel eens een nieuw fotobewerkings- of fotofilter-app, wat leuk verdient. Deze opdrachten krijg ik via een bureau in New York dat gespecialiseerd is in het koppelen van brands aan influential Instagrammers.

Leuk verhaal daarover: de laatste app die ik samen met 7 andere influential Instagrammers heb gepromoot, stond de dag erna op nummer 1 van de betaalde apps in de App Store van Amerika! Ik heb inmiddels een eigen bedrijfje gestart, en ben hard aan het nadenken over welke weg ik het beste in kan slaan.

Toerisme is heel aantrekkelijk omdat ik niet echt een product verkoop aan mijn volgers. Een stad of land verkopen geeft mij in ieder geval een heel ander gevoel, daarbij komt ook nog eens dat ik graag reis. Alles is nu nogal gefocust rond mijn Instagram-profiel, dat wil ik dit jaar wel gaan uitbouwen naar mijn website croyable.com.”

Eelco, ontzettend bedankt voor de insights in jouw wereld als Instagrammer! Je inspireert mij en ongetwijfeld een heleboel anderen met je mooie platen. Heel veel succes met je plannen en ik hoop je nog vaak tegen te komen.

Annelies Hulshof
Communitymanager bij TravelNext

Woont in Nijmegen, houdt van reizen en online!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Annet de Graaf

    Destinatiemarketing is dan wel weer een lege hulsbegrip. Leuk Eelco, dat je er zo bedreven in bent. Maar Instagram gaat het uiteraard niet redden, het platform is leuk voor nu, maar veel te afhankelijk van nevenservices. De markt behoeft concurrerende apps. Met localisatie gebaseerde technieken. En die gaan er ook komen.

    Doe ook mee met onze Instagram wedstrijd Eelco. Ik hou van het Oosterpark. Voor het Oosterpark willen wij een dergelijke app bouwen. Een City park pilot.


    5 februari 2013 om 08:54
    piet

    Mooie fotos

    Maar vind beetje popijopie figuur beetje naast zijn schoenen loop.

    Je bent geen profecionele foto graaf want die krijgen van mij begrip en respect.


    20 november 2013 om 19:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!