E-commerce in cijfers
De catalogusbusiness – de verkoop op afstand dus – heeft er in totaal 146 jaar over gedaan om in de States 126 miljard dollar te halen. Via e-commerce werd in 9 jaar tijd – in 2002 – 74 miljard gehaald. Dat is dus 1,8% van de totale kleinhandelsverkoop in de Verenigde Staten. Deze cijfers komen van ComScore, dat er nog aan toevoegt dat de e-commerce van 2001 tot 2002 met 40% is toegenomen.
Het aantal Amerikaanse gezinnen dat begonnen met on-line shoppen, steeg van 5 naar 37 miljoen, aldus Forrester Research dat voor 2007 een on-line verkoopcijfer in het vooruitzicht stelt van 218 miljard, wat neerkomt op 8% van de totale verkoop (business-to-consumer). Dat e-commerce nog heel wat in z’n mars heeft, blijkt uit het feit dat 29% van de Amerikaanse bevolking on-line shopping best ziet zitten, een getal dat we kunnen vergelijken met de tanende belangstelling voor de catalogusverkoop, die de laatste drie jaar zowat 30% van z’n aanhang heeft verloren (cijfers gepubliceerd in een enqu?te van USAToday/CNN/Gallup Poll).
De Amerikaanse kledingketen J.Crew ( http://www.jcrew.com ) kondigde onlangs aan dat z’n catalogusverkoop in december 2002 naar beneden is gegaan maar dat de verkoop via het web wel met 24% is toegenomen. Dat komt neer op 26 miljoen dollar of 55% van het verkooptotaal.
Bij de e-handelaars lijkt de personalisering bijzonder populair te zijn: 40% van de jeans die on-line worden verkocht door Lands’End ( http://www.landsend.com ), zijn “customised”. Bij
Nike ( http://www.nike.com )vloeit 20% van de internet-verkoop eveneens voort uit gepersonaliseerde producten.
Lees verder op: