Dutch Mobile Operators 2002

21 maart 2003, 19:48

De Nederlandse mobiele telefoniemarkt groeide vorig jaar met 15 procent tot 4,6 miljard euro. Mobiele data groeide hard met 51 procent, maar zorgt nog maar voor 8,2 procent van de totale markt. O2 won terrein en KPN verloor het meest. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Telecom.paper in het DMO-2002 rapport.

Enkele van de belangrijkste conclusies:

  • De operator die het snelst groeide in de markt is O2. In omzet is het nog steeds de kleinste partij, maar de onderneming heeft bijna Dutchtone ingehaald, dat vandaag zijn naam in Orange verandert. O2 deed het beter dan de marktgroei in alle segmenten van de markt, inclusief de strategisch belangrijke mobiele data-markt. T-Mobile werd tweede qua groei. Vodafone was de derde partij, die het ook beter deed dan de gemiddelde marktgroei. KPN bleef veruit de grootste partij, maar verloor in alle segmenten van de markt. Vooral in mobiele data is KPN niet zo overheersend als in de rest van de markt. Dutchtone/Orange deed het aardig in de non-voice markt, maar verloor in de totale markt.

  • In 2002 groeide de actieve customer base met slechts 1 procent tot 11,6 miljoen. Als men de inactieve consumenten meerekent, dan daalde de mobiele customer base voor het eerst in zijn geschiedenis. T-Mobile en Vodafone wonnen aandeel in de actieve customer base. KPN, O2 en Dutchtone verloren allemaal actieve klanten.

  • Postpaid-klanten, goed voor 38 procent van de totale gebruikersgroep, zorgde voor 73 procent van de inkomsten in 2002. Pre-paid-klanten, 62 procent van de customer base, zorgde de resterende 27 procent.

  • Het was een goed jaar voor Vodafone: de onderneming boekte voor het eerst een hogere ARPU (gemiddelde inkomsten per gebruiker) dan marktleider KPN. Dutchtone en O2 lieten hun ARPU met meer dan 10 procent groeien, maar bleven daarmee wel onder het marktgemiddelde.

  • Als je kijkt naar het aandeel van postpaid-klanten, dan was Vodafone de enige partij die marktaandeel won. Alle anderen verloren in dit stuk van de markt.

  • De prepaid customer base kromp met 4 procent tot 7,2 miljoen. T-Mobile was de enige operator die zijn prepaid base zag groeien, terwijl Vodafone, KPN, Dutchtone en O2 verliezen van 4 tot 12 procent boekten.

  • De mobiele data-markt groeide in 2002 met 52 procent, en zorgde voor een aandeel van 8,2 procent in de mobiele telefoniemarkt. Ondanks de invoering van i-Mode, verloor KPN marktaandeel in deze markt voor non voice-tikken. KPN haalt hier dan ook niet de positie die het op grond van zijn omvang in spraaktelefonie zou moeten hebben. Alle andere doen het in verhouding tot hun marktpositie in spraaktelefonie wel goed in deze nieuwe groeimarkt.

Het onderzoek is uitgevoerd door Telecom.paper een onafhankelijke onderzoek- en consulting organisatie.

Bron:

http://www.telecompaper.com/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    In 2002 the blended ARPU in the Dutch mobile market grew 9% to EUR 33.5 per month to become the main revenue driver, the Dutch Mobile Operators 2002 (DMO-2002) reports. With a postpay ARPU of EUR 71.0, KPN is the only operator to beat the market average ARPU of EUR 67.1. Dutchtone, Vodafone and T-Mobile improved their postpay ARPU in 2002, but O2 went down. Prepay ARPU increased to EUR 14.3 per month in 2002, up 12.5%, rising much quicker than the postpay ARPUs, which only grew 3.0%. Vodafone and KPN continued to lead prepay market with highest ARPU; Prepay ARPUs of the other operators were well below market average. The total Dutch mobile service revenues grew 15% to EUR 4.6 billion in 2002, up from EUR 4.0 billion in 2001.


    24 maart 2003 om 08:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!