Duco Sickinghe (Fortino Capital): “Wij sluiten ons aan bij de passie van een ondernemer”

4 april 2017, 13:00

Volgens Duco Sickinghe zijn er maar twee manieren om een bedrijf succesvol te maken: “Mensen praten eindeloos over strategie. Voor mij zijn er maar twee strategieën op de wereld: of je bent de goedkoopste, als je goed bent en de goedkoopste kun je een eind komen. Of je bent anders, gedifferentieerd.” Met Fortino Capital bouwt Sickinghe aan bedrijven.

Volgens hem is het geen venture capital die grote bedrijven koopt en alles zelf regelt: “Wij kijken altijd naar bedrijven waar de ondernemer de spil is. Wij zoeken ook niet de meerderheid, de ondernemer blijft de baas, heel belangrijk.” Het fonds moet goed draaien, maar het gaat om de opbouw van de ondernemingen: “We zijn allemaal mensen die het leuk vinden om het verschil te maken, om die curve in gang te zetten. (…) Of we nou bananen verkopen, of technologie, het gaat altijd over iets moois neerzetten. Dat is eigenlijk waar je het voor doet.”

Steve Jobs

Sickinghe was ooit marketingmanager Europa van NeXTcomputer, waar Steve Jobs de scepter zwaaide. Hele mooie jaren noemt hij het: “Van hem heb ik echt geleerd: een mission impossible wordt mogelijk. Hij kon echt mensen door beton duwen en zeggen: je kunt beter. En dan kwamen de mensen terug, dan deden ze het ook beter, en dan zei hij: zie je wel, heb ik toch gelijk.”

De bedrijfscultuur waar Sickinghe dertien jaar aan bouwde bij Telenet draagt het stempel van Jobs: “Steve Jobs zei altijd: do the right thing. Heel veel mensen zeggen: als u me niet vertelt wat dat is weet ik het niet. En dat is niet waar. We hebben allemaal een ‘understanding van what is the right thing to do’. En ik gaf dat al onze callcentermedewerkers mee.”

België

Als het gaat tussen zijn geboorteland of zijn woonplaats houdt hij van het Belgische leven, maar ook van het zakendoen in Nederland: “De uitdrukking: Nederlanders houden van Belgen maar respecteren ze niet, Belgen respecteren Nederlanders maar houden niet zo van ze, die is nog steeds heel erg waar.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief