Dubieuze dubbelrol energiebedrijf NRE

25 augustus 2003, 16:51

Moet het nog eens rustig overlezen maar het lijkt er op dat NRE een dubieuze dubbelrol heeft gespeeld tijdens en na het failissement van EnergyXS.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Marco

    Energiebedrijven overtreden wet in jacht op EnergyXS-klanten

    Energiebedrijven overtreden de wet in hun jacht op de klanten van het failliete EnergyXS. Dit stelt energietoezichthouder DTe in antwoord op vragen van het Financieele Dagblad. De netbeheerders van Eneco, Essent en NRE spelen klantgegevens van Energy XS door aan hun zusterbedrijven, die zich bezighouden met de verkoop van stroom. Volgens de DTe is dit in strijd met artikel 18 van de Elektriciteitswet.

    Eneco Netbeheer meldt klanten van EnergyXS per brief dat het bedrijf hun gegevens doorgeeft aan het verkoopbedrijf van Eneco. Verkoopbedrijf NRE Energie benadert klanten van EnergyXS mede namens NRE Netwerk. Het netwerkbedrijf dreigt daarbij met hoge tijdelijke tarieven, tenzij de klanten onmiddellijk een langjarig contract sluiten met NRE Energie. De DTe is een onderzoek gestart naar deze verkooppraktijken van NRE.

    Netbeheerders hanteren volgens de DTe ook te hoge tarieven gedurende de periode waarin zij tijdelijk als leverancier optreden. Eneco Netbeheer hanteert een tarief dat ver uitstijgt boven wat de DTe als aanvaardbaar acht. Essent Netwerk noemt geen tarieven, maar spreekt wel van ‘aanzienlijk’ extra kosten. NRE brengt ‘administratiekosten’ van 200 euro in rekening. Essent hanteert bovendien een te korte opzegtermijn.

    Energiebedrijf.com, dat het klantenbestand van EnergyXS heeft overgenomen, zal een klacht indienen bij de DTe. Voorts bereidt het bedrijf met enkele organisaties, waaronder MKB-Nederland, juridische stappen voor tegen het vermeende machtsmisbruik van de nutsbedrijven.

    (Het Financieele Dagblad)


    26 augustus 2003 om 03:58
    Marco

    Veel klanten EnergyXS naar Energiebedrijf.com

    Energiebedrijf.com neemt een belangrijk deel van het klantenbestand van EnergyXS over. Dit zegt president-commissaris Max ten Dam van Energiebedrijf.com. Het bedrijf stuurde gisteren brieven naar de klanten van EnergyXS. ‘We denken 15.000 particulieren en 9000 mkb-ers te kunnen overnemen voor 1,5 tot 2 miljoen euro’, aldus Ten Dam. Nieuwe klanten krijgen hun stroom onder dezelfde voorwaarden als bij EnergyXS. Energiebedrijf.com, dat nu ruim 120.000 klanten heeft, hoeft hiervoor ‘geen dure stroom in te kopen’, aldus Ten Dam.

    Luchthaven Schiphol heeft tot het einde van dit jaar een elektriciteitscontract gesloten bij Nuon.

    De eerste leverancier die Schiphol na de liberalisering koos, was Eneco. Een jaar later was de luchthaven weer terug bij Nuon, om vervolgens op Essent over te gaan. In april dit jaar sloot Schiphol een contract met EnergyXS. Vóór de liberalisering van de stroommarkt in 1999, toen grote bedrijven zelf mochten bepalen bij wie ze hun stroom kopen, was Nuon ook al leverancier van de luchthaven. Over de prijs die Schiphol aan Nuon betaalt, doen beide partijen geen mededelingen. Volgens Nuon is deze vrijwel gelijk aan die in 1999. Schiphol is daarmee eigenlijk vooruit gegaan, omdat de gasprijzen in diezelfde tijd zijn verdubbeld.

    DTe heeft gisteren de leveringsvergunning van EnergyXS heeft ingetrokken. Daarmee wordt in eerste instantie elektriciteit geleverd door de noodleverancier, en vervolgens door de regionale vergunninghouder voor grijze stroom. Kleinverbruikers worden beleverd tegen het gereguleerde tarief voor grijze stroom. DTe is van mening dat voor deze levering geen toeslagen voor administratiekosten, onbalans, of andere zaken mogen worden gerekend.

    Voor grote klanten (middelgrote en grote bedrijven) bestaat geen standaard gereguleerd tarief, omdat deze markt is geliberaliseerd. De netbeheerder mag als noodleverancier een tarief in rekening brengen, gebaseerd op de prijzen van de Amsterdam Power Exchange (APX). Het gaat hierbij om het gemiddelde van de APX-dagprijs over 2 weken vanaf vandaag. Hier bovenop mag een vast bedrag aan administratiekosten berekend worden. DTe stelt dat dit bedrag niet hoger mag zijn dan hetgeen gebruikelijk en redelijk is binnen de sector. Grote klanten moeten binnen tien werkdagen een nieuw leveringscontract afsluiten met een leverancier naar keuze.

    (Het Financieele Dagblad / DTe)


    26 augustus 2003 om 03:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!