Drie redenen waarom e-commerce niet zonder televisie kan

28 maart 2013, 05:59

E-commerce groeit nog steeds erg hard in Nederland en online shoppen lijkt algemeen geaccepteerd door de consument. Uiteraard is dit grotendeels toe te schrijven aan de groeiende commerciële mogelijkheden op het internet. De opmars van nieuwe kanalen als Pinterest en Vine en de ontwikkelingen binnen bestaande netwerken zoals Facebook Offers, bieden e-commercepartijen steeds nieuwe kanalen om hun bereik te vergroten. Daarnaast investeren ook ‘traditionele’ retailers steeds meer in digital marketing, met als meest opvallende voorbeeld de Bijenkorf die zich voor de marketing rondom de Maffe Marathon in 2013 beperkt tot de inzet van online kanalen. Niet zo vreemd dat voorspellingen over de toekomst van e-commerce zich dan ook met name focussen op social media en technologische ontwikkelingen. Maar toch mis ik in alle succesverhalen de rol van traditionele media zoals radio en TV.

Er zijn voldoende pure online players, denk aan VakantieVeilingen.nl, Zalando en recentelijk Brillen24, waarbij de 'traditionele' media zoals radio en TV een belangrijk onderdeel van het succes zijn. Misschien verliezen deze media hun aantrekkingskracht op marketeers of trendwatchers, maar er zijn ten minste drie redenen waarom e-commerce volgens mij ook in de toekomst niet zonder televisie kan.

1. Naamsbekendheid

De concurrentie in e-commerce is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Inmiddels hebben bijna alle grote offline retailers ook de stap naar online gemaakt en schieten start-ups als paddenstoelen uit de grond in de hoop een stukje van de taart te bemachtigen. Niet zo verwonderlijk; het succes van online shoppen lijkt alleen maar groter te worden. Maar die toenemende concurrentie zorgt er wel voor dat gevestigde en nieuwe namen hun stinkende best moeten doen om bekend te zijn bij de consument. Dan zijn sociale media uiteraard een uitkomst, want ze bieden bedrijven de kans om met een relatief klein budget een grote doelgroep te bereiken. Maar bedrijven die de tijd en middelen hebben om ook traditioneel te adverteren, zijn de concurrentie een stap voor. De kans dat jij en je collega ’s ochtends bij de koffieautomaat over die opvallende reclame aan de praat raken, is nog steeds groter dan dat jullie dezelfde YouTube-video hebben gezien.

2. Traffic

Eén van de belangrijkste pijlers van succes voor een online speler is traffic. Tegelijkertijd blijkt dit een ware uitdaging voor e-commercepartijen, aldus onderzoek van PostNL. Nu het steeds gebruikelijker is om met de laptop of tablet op schoot te zitten, biedt een ‘traditioneel’ podium als televisie steeds meer potentie als aanjager van verkeer. Consumenten zullen in mindere mate als gevolg van een commercial direct een aankoop doen en ook het fenomeen van de second screen-app zal hier niet aan bijdragen. Maar tablets, smartphones en laptops zorgen er wel voor dat consumenten tijdens en na het zien van een commercial op zoek gaan naar informatie. Pas op een later moment, als consumenten nog eens met een advertentie in aanraking komen, zal wellicht een aankoopbeslissing worden gedaan.

3. Betrouwbaarheid

Deze derde reden klinkt misschien als een vreemde eend in de bijt. Maar uit mijn ervaring blijkt dat advertentiecampagnes in traditionele media je betrouwbaarheid in de ogen van de consument verhogen. Nadat Albelli de eerste grote televisiecampagne had gelanceerd, gebeurde er iets opzienbarends. Niet alleen was het ineens niet meer nodig om bij een bezoek aan een bedrijf de naam van onze organisatie te spellen bij de receptie. Maar daar bleef het niet bij. Steeds vaker kregen mijn collega’s en ik de opmerking: ‘zeg het gaat goed bij jullie hè?’ Op de vraag waar men dat op baseerde was steevast het antwoord: “Nou, ik zag jullie op TV”. Mensen lijken advertentiecampagnes in traditionele media blijkbaar als teken van succes en volwassenheid te zien.

Natuurlijk ben ik mij ervan bewust dat online kanalen essentieel zijn voor een e-commerce speler, maar wie zegt dat traditionele media geen rol spelen in het succes van online spelers, doet deze tekort. Een modern online bedrijf moet ook zeker kijken hoe traditionele media toegevoegde waarde kunnen hebben in hun mediamix.

Chief Marketing Officer bij Tiqets.com

Categorie
Tags

4 Reacties

    Remco van Pernis

    Precies. E-commerce is het distributiekanaal, ofwel een plek om je product te verkopen. dan heb je nog steeds communicatiemiddelen nodig om je naamsbekendheid te verhogen en traffic naar je verkoopplek te genereren. En laat nou televisie nog steeds het medium zijn dat het meeste bereik (in korte tijd) genereert. Dat zal de komende jaren nog wel zo blijven. Social media en offline communicatie zullen elkaar versterken. Inzet van beide communicatiekanalen is dan ook de beste optie.


    28 maart 2013 om 11:44
    Rogier van Duyn

    Mooi stuk Daniel! Helemaal super dat je 2 van onze klanten, Vakantieveilingen en Brillen24 als voorbeeld neemt, haha. Ik mis alleen nog het argument dat TV ook nog nooit zo toegankelijk en betaalbaar was als nu. De kijkcijfers blijven hoog maar de bestedingen lopen fors terug, de onverkochte voorraad GRPs groeit en groeit. Dit biedt kansen voor pure players die offline willen adverteren. Alle broadcasters staan inmiddels open voor grotendeels performance based afrekenen. Leuk verhaal en dank voor PR 🙂


    28 maart 2013 om 13:29
    Daniel Scheijen

    @Remco, dank voor je reactie. Zo te lezen zijn we het volledig met elkaar eens. Maar zoals je ziet heb ik de indruk dat de traditionele niet alleen qua bereik maar ook voor de geloofwaardigheid van je naam van toegevoegde waarde zijn.

    @Rogier, jouw klanten zijn toevallig recente online adverteerders die top of mind waren bij het schrijven van dit stuk. Er zijn er uiteraard meer. De mogelijkheid om performance based af te rekenen is een heel andere discussie, misschien iets voor een volgende blogpost. Wat mij betreft lijkt dat vaak interessanter dan het is, er zitten nogal wat haken en ogen aan.


    28 maart 2013 om 14:50
    Rogier van Duyn

    Performance based adverteren is niets meer dan een bepaalde TV reclame inkoop vorm. Jaren terug zaten daar idd haken en ogen aan. Tegenwoordig al lang niet meer. Klanten krijgen gelijkwaardige kwaliteit in hun schema als een adverteerder die regulier inkoopt via een traditioneel bureau. Doordat het risico voor een nieuwe speler lager wordt, speelt het een belangrijke rol voor pure players die TV adverteren overwegen. Ben benieuwd naar je volgende post!


    28 maart 2013 om 15:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!