Door AI meer tijd voor ‘strategisch marketingwerk’
Salesforce: '60% van de marketeers zegt dat generatieve AI hun functie zal veranderen'.

Een onderzoek, maar één uit opmerkelijke hoek. Salesforce heeft in samenwerking met Brits bureau voor marktonderzoek en gegevensanalyse YouGov, een enquête gehouden over generatieve AI onder ruim 4000 fulltime werknemers in verkoop, service, marketing en commerce. De softwareleverancier concludeert dat ongeveer de helft (51%) op dit moment generatieve AI gebruikt. Nog eens 22% is van plan het zeer binnenkort te gaan gebruiken, in totaal dus bijna driekwart van de respondenten.
Toch zegt meer dan een derde (39%) dat ze niet weten hoe ze generatieve AI veilig kunnen gebruiken en zich zorgen te maken over de nauwkeurigheid van AI. Ze laten weten behoefte te hebben aan menselijk toezicht, goede training en betrouwbare klantgegevens, om de technologie effectief in te zetten op het werk.
Grondige herziening door AI
Marketeers die aan het onderzoek meewerkten, en generatieve AI gebruiken, richten zich op zaken als contentcreatie (76%) waaronder het schrijven van teksten (76%). Maar een groot deel van hen ziet ook een ‘grondige herziening van hun werk’ in het verschiet: 53% oordeelt dat generatieve AI een gamechanger is. Respondenten noemen als redenen hiervoor onder meer het vermogen om de manier te veranderen waarop ze gegevens analyseren, het personaliseren van de inhoud van berichten, het opzetten van campagnes en het opstellen/optimaliseren van SEO-strategieën. Enige terughoudendheid lijkt overigens wel op z’n plaats: Uit de antwoorden valt op te maken dat Salesforce zijn onderzoekspopulatie van marketeers vooral in digitale en online first-organisaties zocht – zoals gebruikelijk.
Met generatieve AI verwachten ondervraagde marketeers ook tijd te besparen en zich te kunnen richten op meer strategisch werk:
- 71% denkt dat generatieve AI werkdruk zal doen afnemen.
- 71% zegt dat generatieve AI hen in staat zal stellen zich te richten op meer strategisch werk.
- Ze schatten in dat generatieve AI hen meer dan vijf uur per week zal besparen
Marketeers melden nauwkeurigheid en kwaliteit als belangrijkste punten van zorg, en vinden dat betrouwbare klantgegevens en menselijk toezicht nodig zijn om generatieve AI succesvol in te zetten op het werk. 71% denkt dat gebrek aan menselijke creativiteit en contextuele kennis van generatieve AI, een potentiële barrière is voor het succesvol gebruik op de werkplek. 66% schat in dat er menselijk toezicht nodig is om generatieve AI succesvol in te zetten in hun functie.