Dolende marketeers vestigen hoop op internet

13 juli 2005, 12:45

Marketeers verliezen het geloof in zichzelf. Binnen bedrijven voelen ze zich niet serieus genomen. Bovendien verwachten ze dat consumenten marketingacties beu worden. De hoop die de marketeer op dit moment nog heeft, ligt op het gebied van internet. Dat blijkt uit een onderzoek dat Trendbox heeft uitgevoerd in opdracht van Tijdschrift voor Marketing en WebAds.

Aan het onderzoek deden 329 marketeers mee. De marketeers zien hun vak onder meer zwaar in omdat ze verwachten dat het maatschappelijk verzet tegen marketingkunstjes toeneemt. Maar liefst 79 procent vreest groeiende weerstand tegen marketingacties In pogingen zichzelf geloofwaardig te maken is 86 procent van de marketeers binnen het bedrijf waar zij werken, bezig met acties om het imago van de marketingafdeling op te poetsen. De marketeer probeert te bewijzen dat zijn afdeling toegevoegde waarde heeft. Dit is echter moeilijk te staven. Er is steeds minder budget voor onderzoek naar de effecten van marketingacties. En ?ls er onderzoek wordt uitgevoerd, twijfelt 45 procent aan de kwaliteit van dat onderzoek. Zo verzucht ??n van de marketeers in het onderzoek: ‘Marketing is als voetbal, iedereen weet hoe het moet en niemand doet het goed.’

De budgetten van de marketingafdelingen nemen gestaag af. Bij vier van de tien ondervraagden dalen de budgetten dit jaar met 10 procent. 15 Procent van de marketeers verwacht volgend jaar nieuwe bezuinigingen.

Bron:

http://www.zibb.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Arnoud

    Hebben ze het deze week gepubliceerd? Boven het artikel staat de datum van een maand geleden:

    Tijdschrift voor Marketing > TvM Focus > week 25, maandag 13 juni 2005


    13 juli 2005 om 14:23
    Bas

    “En áls er onderzoek wordt uitgevoerd, twijfelt 45 procent aan de kwaliteit van dat onderzoek.”

    En terecht. Als onderzoeker (in een heel ander vakgebied, en daarom kan ik er met wat afstand over praten) merk ik dat de meeste onderzoeker zeer betrouwbaar zijn met een kleine afwijking. Echter… totaal niet valide. In andere woorden: de antwoorden zijn betrouwbaar, alleen worden de juiste vragen niet gesteld.

    “ze verwachten dat het maatschappelijk verzet tegen marketingkunstjes toeneemt”

    En dat is precies de clue. Marketingkunstjes… tja… dat geeft ongeveer wel aan hoe ze denken. Marketing als kunstje, marketing als actie, marketing als middel iemand iets aan te smeren. Terwijl als je b.v. de Seth Godin methodiek hanteert, je weet dat marketing geen kunstje is, maar een filosofie. Marketeers zouden moeten beginnen hun klanten SERIEUS te nemen. Luisteren naar de klanten, producten aanpassen aan de wensen van de klanten, etc. Maar ja, dan moet je daadwerkelijk over creativiteit beschikken, en helaas zijn de meeste marketeers goed in het herhalen van kunstjes.


    14 juli 2005 om 08:05
    media

    @Arnoud: TvM gisteren ontvangen en daar stond het artikel in.


    14 juli 2005 om 09:11
    media

    Dank voor de update en het op de perslijst plaatsen van mf Theo!


    15 juli 2005 om 02:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!