Dit zijn de meest virale nieuwssites van Nederland

Analyse van Upcoming levert unieke inzichten in de strijd om likes & tweets

Dit zijn de meest virale nieuwssites van Nederland

Iedere blogger, journalist en nieuwssite wil dat zijn content ‘viraal’ gaat en massaal gedeeld wordt op sociale media. Maar welke uitgevers weten de consument nu echt in het hart te raken? De nieuwe 'buzzsite' Upcoming.nl analyseert sinds begin dit jaar realtime welke artikelen door miljoenen Nederlanders gedeeld worden op Facebook en Twitter. Een analyse van deze enorme hoeveelheid data levert unieke inzichten op van een medialandschap waarin innovatieve nieuwkomers en gevestigde merken strijden om de likes & tweets van de Nederlander. Zo leren we bijvoorbeeld dat de artikelen van satirische nieuwssite De Speld verreweg het meest gedeeld worden, dat NU.nl in totaal de meeste sociale shares genereert en dat uitgevers veel winst kunnen behalen met sociale optimalisatie van hun sites.  

De 10 meest sociale nieuwssites (gemiddelde interactie)

Als we kijken naar de 10 meest sociale nieuwssites gemeten aan de hand van het gemiddeld aantal sociale interacties (Facebook likes, comments, shares en tweets) per artikel, staat De Speld op eenzame hoogte. Gemiddeld wordt een artikel 1.439 maal via Twitter en Facebook gedeeld. Dit komt onder andere doordat ze relatief gezien een laag aantal artikelen publiceren. Maar de geplaatste artikelen worden ontzettend goed gedeeld via met name Facebook (de pagina van De Speld heeft meer dan 70.000 fans). Op nummer 2 en 3 staan VKMag en Linda Magazine met respectievelijk 177 en174 sociale interacties per artikel. Ook is het opvallend dat Metro de enige krant is die de top 10 weet te behalen. Hoewel de traditionele kranten en nieuwssites in totaal wel de meeste tweets en likes verzamelen (waarover verderop in het artikel meer), is hun gemiddelde sociale score per artikel zeer laag. Net buiten de Top 10 valt Elle.nl met een sociale score van 76. 

De 5 meest sociale nieuwssites (totale interactie)

Hierboven bekeken we het gemiddeld aantal sociale interacties per artikel en zie je veel ‘nieuwe’ namen. Zodra je alle sociale interacties op de grootste Nederlandse websites gaat optellen, dan zijn het wél de traditionele nieuwsorganisaties die met kop en schouders bovenaan staan. Een site als speld.nl scoort per artikel een heel hoog gemiddelde, maar komt in de optelsom van sociale interacties niet in de top 5 voor. NU.nl genereert in totaal de meeste sociale interactie van alle nieuwssites. Telegraaf.nl bezet plek nummer 2, Volkskrant.nl, AD.nl en NOS.nl complementeren de top 5. 

De 5 populairste artikelen op sociale media in 2013

Naast de gemiddelde sociale interactie per artikel keken we ook naar de afzonderlijke artikelen die in totaal de meeste likes, comments, shares en tweets verzamelden. Hier valt op dat het weeroverzicht en schokkende gevallen van criminaliteit de twee thema’s zijn die veruit het meest gedeeld worden. Mocht Gerrit Hiemstra dus ooit het slachtoffer worden van een ernstige mishandeling, dan zal dit ongetwijfeld extreem vaak gedeeld worden... Het artikel 'Zondag mogelijk 20 graden in Nederland' op NU.nl van 8 april 2013 is meer dan 70.000 keer gedeeld en daarmee het meest populair. ‘Dierenpolitie zoekt ponypletter’ van RTV N-H werd ruim 35.000 maal gedeeld op Facebook en Twitter en is daarmee nummer 2 in deze lijst. Artikelen van Geenstijl, Volkskrant en Spits complementeren de top 5.  

Gesprek van de dag

Als je een vergelijking maakt tussen de ‘traditionele’ nieuwsmedia en de ‘nieuwe’ mediatitels, is het interessant om te zien dat een gemiddeld artikel van de 'nieuwe media' aanzienlijk meer discussie op social media losmaakt dan de traditionele media. Een verklaring is wellicht dat mensen eerder geneigd zijn om de wat lichtere content van sites zoals De Speld, VKmag en Upcoming te delen en bespreken op social media. Daarnaast speelt ook hier de kwantiteit van artikelen een rol: zodra je alle comments gaat optellen zijn de verhoudingen overigens andersom en staan de traditionele medianamen bovenaan. Deze data zeggen dan ook meer over welk type content het goed doet op social media, dan over welke sites het grootste bereik hebben op social media.

Aandeel Google+ en LinkedIn verwaarloosbaar

In deze cijfers zijn alleen de shares van Facebook en Twitter meegenomen, die van Google+ en LinkedIn niet. Al uit de eerste experimenten van Upcoming bleek dat het aantal shares van artikelen op andere sociale netwerken dan Twitter en Facebook relatief gezien verwaarloosbaar is. Met name Facebook is voor het delen van content dermate overheersend, dat het toevoegen van bijvoorbeeld Google+ en LinkedIn nauwelijks veranderingen tot gevolg had. Ter illustratie: het meest gedeelde artikel van NU.nl genereerde meer dan 70.000 interacties op Facebook en slechts 91 op Google+ en 5 op LinkedIn. Het op een na meest gedeelde artikel werd zelfs helemaal niet gedeeld op LinkedIn of Google+. Dit is ook makkelijk te controleren met een gratis tool zoals Social Tally

Veel winst voor uitgevers mogelijk met sociale optimalisatie

De hier gepresenteerde data zijn afkomstig van Upcoming, een nieuw initiatief van TMG waar geëxperimenteerd wordt met de nieuwste publishing-technologieën. De site is in januari 2013 gelanceerd en moet volgens productmanager Koen Droste een plek worden waar je de populairste internettrends van Nederland als eerste kunt ontdekken en delen met je vrienden. De technologie van Upcoming wordt geheel in eigen huis ontwikkeld, een benadering die aansluit bij recente trends in de VS waar enkele innovatieve uitgevers zeer succesvol zijn met het bouwen van een eigen CMS. Bekende voorbeelden zijn Buzzfeed (lees vooral dit interview) en Upworthy (bekijk hier hun presentatie over viraliteit). Volgens Buzzfeed CEO Jonah Peretti is hun focus op het bouwen van een eigen product een essentieel onderdeel van het virale succes van de site:

“Most other publishers integrate off-the-shelf products built by others, but this full-stack, vertically integrated approach was worth the significant, multi-year investment and is paying off fantastically today. There are great tech companies and great editorial institutions, but it is very rare for one company to take both as seriously as we do.”

Op basis van de resultaten in het eerste half jaar lijkt dit model voor Upcoming goed te werken. Met behulp van growth hacking en big data-analyses groeide de website zonder marketinguitgaven naar een bereik van 450.000 unieke bezoekers per maand. Volgens Droste valt er voor uitgevers enorm veel winst te behalen in de ‘sociale optimalisatie’ van de website: het continu meten en optimaliseren van de site op social gebied. “Wij hebben bijvoorbeeld met bepaalde varianten van social sharing-buttons getest die het 600% beter doen dan de slechtste variant. Ook worden de website en apps automatisch geoptimaliseerd op basis van data over hoe vaak artikelen gedeeld worden, hoeveel mensen erop klikken in Facebook en Twitter en welke titels en thumbnails het beste werken.” De inzichten uit deze data worden ook dagelijks gebruikt als input bij het schrijven van nieuwe artikelen. 

Infographic

De gehele infographic is te downloaden als pdf en als png.


Delen

0
13


Er zijn 19 reacties op dit artikel

  • Prima stuk over nieuwssites en traditionele media. Ik mis wel tv-journaal en actualiteitsprogramma's in je overzicht. Dat is vreemd want ook 'traditioneel', en veel bespoken online. Kan je daar ook iets over zeggen?

    geplaatst op
  • Wat een mooie post Peter. Ben jaloers op die infographics! Vraagje. Kun je iets zeggen over de maand aantallen in absolute zin (groeiers en dalers)? Met andere woorden zijn die aantallen nou hoog of laag in relatie tot het aantal bezoekers per maand ?

    geplaatst op
  • @jeroen de sites die we in het eerste halfjaar hebben gemeten zijn voornamelijk sites die tekstartikelen publiceren. O.a. omdat TV-programma's niet altijd op een unieke & openbare URL gepubliceerd worden, waardoor het delen ervan lastig te meten is. Zijn wel begonnen met experimenteren hiermee (zie het tabje "trending video" in onze app), dus wellicht dat we in een volgende versie daar wat meer over kunnen zeggen.

    @ronald de maandaantallen die er nu staan zijn al het absolute aantal shares per site per maand. Maar inderdaad nog niet genormaliseerd naar de totale bezoekersaantallen van de site. Ik vermoed dat als je die slag ook nog erover zou maken, de traditionele sites ineens weer niet zo heel goed zouden scoren. Ook goed idee voor 'n volgende versie :)

    geplaatst op
  • Nooit gedacht dat het verschil tussen oude en nieuwe media inmiddels zo groot zou zijn... Mooi artikel, ben weer wat nieuwe sites rijker

    geplaatst op
  • @ Koen, dank voor je antwoord ben ik heel benieuwd naar mede nav onderzoek bij Facebook vorig jaar onder 248 miljoen leden. Daar kwamen ze niet verder dan 0.025% doorklikken op basis van een test met de plaatsing van een interessant artikel op de timelines. (meer info hier http://alturl.com/5becv) Als ik dan via het web zie dat Telegraaf (1,5 jaar geleden) bijvoorbeeld 3.6 mio unieke bezoekers per maand had dan vind ik ivt test FB die gem. 300.000 interacties best veel.

    geplaatst op
  • Wederom een goed artikel, zoals ik ze zo vaak zie van Likeconomics!

    geplaatst op
  • Waar zijn deze cijfers exact op gebaseerd? Zowel Froot.nl als Prankster.nl hebben gemiddeld meer interacties dan Nu.nl en Upcoming. En in de meest spraakmakende artikelen zouden zowel

    http://www.froot.nl/posttype/froot/meest-getatoueerde-man-op-aarde-laat-zich-schminken/

    als

    http://prankster.nl/dit-is-de-beste-anti-rook-reclame-ooit-gemaakt/

    moeten staan.

    Kortom: dit overzicht is niet echt gebaseerd op de werkelijkheid en is verre van compleet.

    geplaatst op
  • Slaven Mandic is redacteur bij froot?

    (Ik ken die site vooral vanwege de grote hoeveelheid spam op NuJIJ.nl, waar vervolgens niemand op reageert. Dat is geen interactie te noemen.)

    geplaatst op
  • @ronald Heb het boek & onderzoek van Jonah Berger onlangs gelezen, interessant maar je kunt er inderdaad ook hier en daar wel wat vraagtekens bij stellen. Wij doen met onze eigen artikelen overigens vergelijkbare analyses als uit het NYT onderzoek, oa artikelen groeperen obv sentiment en dan analyseren hoe het deelgedrag is.

    Mbt cijfers van de top5 sites: De 300.000 interacties zijn niet uniek, en de 3,6mln bezoekers wel. Dus in die zin kun je deze cijfers niet helemaal vergelijken. Maar het blijft inderdaad best veel. Voor evt wetenschappelijk onderzoek kan ik je overigens wellicht wel nog wel meer interessante data beschikbaar stellen mocht je er dieper in willen duiken. Zijn bijv. ook aan het experimenteren met semantische analyse van de artikelen.

    @slaven Froot en Prankster zijn inderdaad nog niet in deze analyse meegenomen omdat ze niet bij de selectie van sites zaten waar we dit jaar mee begonnen zijn (Prankster bestond toen geloof ik ook nog maar net?). Zie de footnote van de infographic (linkje onderaan het artikel) voor wat meer uitleg. We voegen echter nog wel steeds nieuwe sites toe, dus gezien de scores van de artikelen die je doorgeeft zouden deze sites inderdaad interessant zijn om ook mee te nemen. Als je me de RSS feeds van je sites kunt doorgeven (@koendroste op twitter) dan voeg ik ze toe, en komen jullie er de volgende keer (indien jullie weer zulke goed scorende artikelen hebben) tussen te staan!

    geplaatst op
  • Mooi en informatief stuk! Gisteren werd er op Canvas in het programma Panorama nog een interessante documentaire getoond over de toekomst van de journalistiek. Must see!
    http://www.canvas.be/programmas/panorama/bf818a20-150f-4ea5-90df-af1702d0aa41

    geplaatst op
  • @Koen
    Met alle respect.. maar dan slaat dit hele onderzoek toch nergens op? Als de 'selectie van sites' zo arbitrair is dan kun je toch niet claimen dat je de '10 meest sociale sites' aan het presenteren bent?

    Dan had de infographic moeten heten: 'de 10 meest sociale sites die toevallig door upcoming geselecteerd zijn'

    Maar goed. Ik durf de uitdaging voor volgend jaar wel aan: http://www.froot.nl/feed en www.prankster.nl/feed

    geplaatst op
  • @slaven we hebben de meeste grote sites wel te pakken volgens mij. Maar ik zal je feeds meenemen, volgende keer maar eens kijken dan hoever jullie komen!

    geplaatst op
  • Buiten het feit dat je TV voor het gemak heb overgeslagen (gisteren had het NOS journaal 2.4mlj kijkers + spinoff online). Dat is te vergeven.

    Maar kom op..! De Spelt? Een nieuwsite? Hahahahaha, die gasten komen niet meer bij op de redactie. En bij VKmag zijn ze een taart aan het bestellen wegens hun journalistieke upgrade.


    geplaatst op
  • Hmm, nee dat staat er ook niet... dat De Speld een nieuwssite is, dat is een redelijk stupide reactie van mij hierboven dus... :&

    geplaatst op
  • Zou ook aardig zijn om verschil te maken tussen sites die content jatten en zelf daadwerkelijk wat schrijven. Sites als froot, Prankster en vkmag schrijven niks zelf maar jatten potentieel virale IP van anderen en plaatsen dit door onder hun eigen naam. Knap hoor jongens, wordt tijd dat dit echt aangepakt wordt. De speld daarentegen stop er tenminste echt werk, humor en vernuft in.

    geplaatst op
  • Dank voor je antwoord en aanbod Koen. Kom graag bij je buurten. Via twitter afspraak regelen?

    geplaatst op
  • Zeer interessant artikel, het zou nog interessanter worden als de betreffende sites hun views zouden vrijgeven zodat we kunnen zien of de betreffende artikelen ook op die manier populair waren.
    Ik wist overigens niet dat upcoming deze info bijhield. Zelf zijn we sinds begin dit jaar ook bezig met het analyseren van duizenden links per dag. Vanaf vandaag hebben we die info openbaar gemaakt en is dat te vinden via trendr.nl. Ik vraag me af waarom Upcoming deze info niet vrijgeeft?

    Verder ben ik het eens met de reactie van Sander Frenken. Maar ook sites als AD en Telegraaf kopiëren (lees: vertalen) klakkeloos nieuwsberichten van Britse en Amerikaanse media zonder enige vorm van bronvermelding. En upcoming heeft hun formule natuurlijk ook niet zelf bedacht, *kuch* buzzfeed *kuch* ;)

    geplaatst op
  • Ben benieuwd of er nog een update voor 2014 verschijnt ?

    geplaatst op
  • @Derk; het heeft even geduurd maar deze week wil ik een overzicht over 2014 hier op Marketingfacts publiceren.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.