Deze features en updates heeft Google in petto voor marketeers en developers

Deze features en updates heeft Google in petto voor marketeers en developers
, Oogst

Op 30 en 31 augustus jl. vond in San Francisco de Google Analytics Partner Summit plaats, hét event voor (inmiddels meer dan 500) Google Analytics Partners waar de nieuwste features en product-updates aangekondigd worden. Naast Google Analytics kwamen Google Tag Manager, Data Studio, Optimize & Attribution uitgebreid aan bod. In dit artikel bespreek ik de belangrijkste ontwikkelingen voor de komende tijd.

2017: 'Measurement for Growth'

In 2015 werd de Summit georganiseerd onder het thema 'The Power of Together' met een focus op de kracht van alle Google-marketingtools samen. Dit zien we terug in de ontwikkelingen van het afgelopen jaar. In maart 2016 werd de Google 360 Suite aangekondigd, een migratie van alle (premium) Google-marketingtools naar één omgeving.

Dat werd in mei 2016 gevolgd door de lancering van Google Data Studio, waarmee data uit verschillende bronnen eenvoudig samengevoegd kunnen worden in handige rapporten/dashboards. Maar denk ook aan de recente aankondiging van Google Attribution (360). Google zet deze koers de komende tijd voort.

Dit jaar stond ‘Measurement for Growth’ centraal op de Summit. Speerpunt is het verder vereenvoudigen en verbeteren van dataverzameling (measurement) en het verder samenbrengen van data en verschillende producten. Denk aan dashboarding, attributie en gedeelde functionaliteit binnen de 360 Suite en andere Google-producten om het leven van de marketeer een stuk gemakkelijker te maken. Het verbeteren van datakwaliteit komt logischerwijs ten goede aan analyses en - al dan niet door Google ontwikkelde - (attributie) modellen.

Google Analytics for Firebase

Het implementeren van Google Analytics binnen mobiele applicaties kon in het verleden een redelijke uitdaging zijn. Het Firebase-platform heeft dit proces een stuk eenvoudiger gemaakt. Met behulp van een enkele software development kit (Firebase) kunnen zowel Google Analytics for Firebase (voorheen Firebase Analytics) en tools als AdWords en DoubleClick in één keer geïmplementeerd worden. Het activeren van Google Tag Manager via de Firebase SDK is daarnaast ook een optie geworden. Out-of-the-box zijn er een aantal standaard events beschikbaar, zoals app installs, opens en updates en het is dus niet meer nodig om deze handmatig toe te voegen.

Google zet de komende tijd vol in op Google Analytics for Firebase en positioneert het als de nieuwe standaard voor app measurement. Het grote voordeel is dat er met name statistieken te vinden zijn die relevant zijn binnen applicaties; denk aan actieve gebruikers en retentierapporten. Data uit normale Google Analytics-views kunnen nog niet gekoppeld worden, al is er altijd de mogelijkheid om de data, naast Google Analytics for Firebase, via Google Tag Manager ook naar een normale analytics-view te sturen. Functionaliteit die je gewend bent uit Google Analytics zal stap voor stap ook toegevoegd worden aan Analytics for Firebase.

Een nieuwe tag voor Google Analytics: gtag.js

Google ziet het toevoegen van marketingtags binnen websites en applicaties nog steeds als een struikelblok, ondanks de komst van tag management. Om deze reden is er een nieuwe (standaard)tag voor Google Analytics gelanceerd, de Global Site Tag. Deze gtag.js maakt het taggen van websites nog eenvoudiger. Zo is er een aantal standaard events gedefinieerd, die (optioneel) automatisch verschillende typen tags kunnen activeren.

Ook is de code een stuk leesbaarder gemaakt, zodat het voor bijvoorbeeld developers zonder kennis van Google Analytics een stuk duidelijker is waarvoor parameters en functies dienen. Op dit moment is er echter geen noodzaak om over te stappen, met name als je al gebruikt maakt van Google Tag Manager.

Google Analytics Intelligence

Ook Google Analytics haakt in op de AI-hype. In de komende weken wordt Google Intelligence wereldwijd uitgerold. Met behulp ervan kun je in ‘plain English’ vragen stellen aan Google Analytics, dat vervolgens de juiste data voor je opzoekt. Daarnaast is er onlangs een vernieuwde Analytics Home toegevoegd en zal een aantal rapporten in de komende weken een update krijgen.

Attribution

Attributie is momenteel een belangrijk topic. In mei werd op de Google Marketing Next Conference een bèta van Google Attribution 360 aangekondigd. Het platform is na de overname van Adometry in 2014 helemaal opnieuw opgebouwd en het goede nieuws is dat er ook een gratis versie wordt gelanceerd. Logischerwijs met minder functionaliteit dan de betaalde 360-versie.

Attribution maakt gebruik van Google’s Device Graph en daarmee zijn relatief betrouwbare cross-device data beschikbaar in het datagedreven attributiemodel. Op basis van (historische) data en machine learning wordt waarde toegekend aan de verschillende touchpoints in de customer journey van de gebruiker vóór een conversie. Attributie 360 biedt ook een Spend Optimizer, waarin Google op basis van predictieve modellen adviseert hoe mediabudget optimaal ingezet kan worden.

Data Studio

Het afgelopen jaar zijn er veel updates doorgevoerd binnen de dashboardingtool van Google, Data Studio. Zo zijn er een hoop nieuwe connectors toegevoegd, nieuwe weergavemogelijkheden, bugfixes en filteropties. Ook de komende tijd staan er veel nieuwe updates op de planning. Data Studio wordt daardoor steeds interessanter in vergelijking met tools als Tableau en Qlik.

Kortom, de komende tijd kun je veel interessante nieuwe features verwachten, die dataverzameling vereenvoudigen, nieuwe mogelijkheden openen voor een groter publiek en met name het leven van marketeers en developers vergemakkelijken. Nieuwe producten en rapportages, onder andere op basis van machine learning en predictive modelling kunnen tot interessante inzichten en nieuwe businesscases leiden.

Credits afbeelding: Pxhere, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
1


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Mooi overzicht, dank.

    @Krisjan: wat is jouw gevoel bij de betrouwbaarheid van Google's datagedreven attributiemodellen in een markt zo klein als NL?
    En hoe sta je er tegenover dat deze modellen en de data die Google gebruikt bij het bouwen hiervan niet inzichtelijk zijn voor de adverteerders?

    geplaatst op
  • @Nils Dank! We hebben Attribution (360) helaas nog niet (uitgebreid) kunnen testen. Wat betreft betrouwbaarheid denk ik niet dat Nederland per definitie te klein is voor data-driven attribution models, maar afhankelijk van type business, volume en modellen die gebruikt worden. Daarnaast is het toevoegen van cross-device data een mooie stap voorwaarts. Het toevoegen van een eigen User/Customer-ID in bijvoorbeeld GA is een prima functie, alleen zijn deze User-ID’s in de meeste gevallen pas beschikbaar binnen sessies en het device waar een conversie plaatsvindt. Er mist dus veel cross-device data, met name aan het begin van de journey.

    Wat betreft de inzichtelijkheid zijn de modellen binnen Attribution een stuk toegankelijker en configureerbaar dan bijvoorbeeld het data-driven model binnen Google Analytics. Ook (exposure) data is tegenwoordig een stuk inzichtelijker dan voorheen, denk aan de ruwe BigQuery (GA) en Data Transfer (DoubleClick Campaign Manager) exports, waarop je eventueel ook je eigen modellen kan loslaten. Uiteraard is niet alles inzichtelijk, maar dit is naar mijn mening een trade-off die je maakt, een bestaande oplossing versus zelf doen. In het laatste geval moet je de kennis en capaciteit in huis hebben, maar ontbreekt het aan bijv. cross-device data. De komende tijd zal Attribution zich in ieder geval moeten gaan bewijzen en het is voor ons marketeers mooi meegenomen dat er op termijn een gratis versie komt die door een groter publiek getest en vergeleken kan worden.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.