Denk bij je lobby in deelproblemen

Lesje public affairs: in deze podcast neem ik de fijne kneepjes van een goede lobby door met onze adviseur public affairs, Pieter Veldhuizen.

18 oktober 2022, 11:04 1581 x gelezen

Het waren turbulente Algemene Beschouwingen dit jaar: het Kabinet verliet de vergaderzaal na een omstreden uitspraak van een Kamerlid. In deze aflevering van onze IVRM-podcast neem ik deze editie van Prinsjesdag én de fijne kneepjes van een goede lobby door met onze adviseur public affairs, Pieter Veldhuizen.

‘If you are not at the table, you are on the menu’: het is een van Pieters favoriete uitspraken. Steeds meer organisaties en merken lijken dit met hem eens te zijn. Bedrijven zijn zich ervan bewust dat als je op de lange termijn iets wil bereiken, je in Den Haag echt het oor van de wetgever moet hebben. “Door de liberalisering bestaat in Nederland het beeld dat de overheid niet zoveel doet maar het tegendeel is waar. We hebben het met corona gezien. Zo zit je in de horeca aan je biertje, zo sta je buiten omdat Rutte het zegt.”

Personeelstekort in de zorg

Wat Pieter opviel aan Prinsjesdag 2022 is dat er heel weinig aandacht is voor het personeelstekort in de zorg, het grote onderwerp van de vorige jaren. “Terwijl juist daar enorm veel winst te halen is. Vergroot de vijver en maak mensen bewust van de problemen die spelen bij de meest zinvolle beroepsgroep die er is”.

Lange adem

De kunst van het lobbyen is om als bedrijf proactief met de overheid mee te denken over problemen, zegt Pieter. “Vooruitkijken, creatief meedenken en een lange adem. Dat zijn de ingrediënten van een succesvolle lobby.” Hij signaleert dat lobby’s in Nederland nog vaak reactief zijn. “Je ziet wel dat de Bakkerslobby erg zichtbaar is. Op Twitter en ook in het debat leek het wel of ieder kamerlid een werkbezoek aan een bakker heeft gebracht. De kunst is om de ontwikkelingen een stap voor te zijn en vooruit te kijken.”

Denk in deelproblemen

Volgens Pieter is het daarnaast belangrijk om bij je lobby in deelproblemen te denken. “De crises en de problemen worden allemaal aan elkaar gelinkt, bijvoorbeeld woningbouw-klimaat-stikstof en  ook op het dossier digitalisering zie je dit. Het favoriete woord van Mark Rutte is niet voor niets complex. Pak deeloplossingen, verplaats je in die problemen, draag bij en baseer daar je PA-strategie op.”

Meer horen over het magische vak van public affairs? Luister hieronder de podcast:

Stef Heutink
Creatief Directeur bij IVRM Reputatie

Stef is van origine een digitaal strateeg, al sinds 1993 gefascineerd door het medium internet en alles wat daarmee te maken heeft. Vanuit die hoek houdt hij zich nu zo’n 15 jaar bezig met merkstrategie en de invloed die dat heeft op reputatie. Stef was tot 2018 bij diverse bureaus verantwoordelijk voor strategie en creatie. Ook werkte hij een aantal jaren als zelfstandig adviseur. Sinds 2018 is hij creatief directeur bij IVRM Reputatie. Zijn specialisme richt zich op het ontrafelen van de kern van een organisatie of merk en het daaruit bedenken en ontwikkelen van communicatie, merk, reputatiestrategieën. Bij IVRM is Stef betrokken bij complexe positioneringsvraagstukken van klanten en creatieve vertaling naar middelen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!