In eerdere postings schreef ik dat de uiteindelijke marketingwaarde van (sociale/blog) netwerken als Hyves en web-log.nl voor een groot deel zit in het inzichtelijk maken van de invloed van de individuele leden op de effecten van marketinginspannigen. Hoe meer invloed (emotionele autoriteit) een lid heeft in een merkencommunity hoe interessanter dit lid voor de marketeer. Ook Polle stipte dit onderwerp aan in zijn posting over “Hyves voor marketeers”.
Met het merkenpanel dat Hyves onlangs introduceerde lijken ze een belangrijke stap te zetten in het realiseren van deze waardecomponent. Door de associatie te leggen tussen merken en Hyvers geven ze marketeers de mogelijkheid om invloedrijke ambassadeurs te ontdekken en benaderen. Volledig in lijn van de 2.0 gedachten wordt Hyves hiermee tevens een omgeving voor co-creatie achter Lovemarks. Ik ben erg nieuwsgierig naar hoe Hyves de waarde die ze hier creëert gaat exploiteren.
Een eerste suggestie die gegeven wordt is dat Hyves gaat concurreren met de bestaande marketing research bureaus. Alhoewel mij dit een te smalle benadering van de potentie is (Hyves draagt met deze actie bij aan het verleggen en openbreken van grenzen tussen voorheen gescheiden businessketens) lijkt het me interessant de waarde van Hyves voor deze branche te polsen. Met zijn allen moeten we hier wel een gefundeerde schatting van kunnen maken lijkt me :)
Ik zal een voorzet doen:
ESOMAR Global Market Research Report meldt dat er in 2005 wereldwijd 23 miljard dollar omging in marketing research. 45% hiervan wordt binnen Europa verstookt en online research maakt 20% van het totaal uit. Stel dat Nederland binnen Europa 10% van de markt vertegenwoordigt (reëel?), dan is de omvang van de Nederlandse markt voor online marktonderzoek goed voor ruim 200 miljoen dollar…klinkt als veel geld, en dus een interessante business?
Ik heb te weinig kennis van het business model van marketing research in relatie tot online panels, maar ik ga er voor het gemak even vanuit dat elk panellid die een vragenlijst invult een bepaalde waarde vertegenwoordigt, zeg 1 euro. Stel daarnaast voor het gemak dat hyves 1 mio echt actieve leden in Nederland heeft, waarvan uiteindelijk de helft actief lid wordt van het merkenpanel (zichzelf associeert met een merk). Dan heeft Hyves dus 500K leden die te benaderen zijn voor online marketing research. Stel dat elk lid zich heeft geassocieerd met gemiddeld 5 merken waarvoor ze per merk eens per kwartaal feedback voor marktonderzoek geven. Dan vertegenwoordigt elk lid van het merkenpanel een jaarlijkse waarde van 20 euro.
Vrij van enige voorkennis zouden deze schattingen impliceren dat het merkenpanel van Hyves op jaarbasis goed zou zijn voor 10 mio euro omzet uit marktonderzoeken.
Lijkt realistisch gezien het marktaandeel van Hyves (>1mio leden) en de geschatte omvang van de Nederlandse markt op het gebied van online marktonderzoek (>200mio euro). Misschien kunnen anderen mijn aannames bevestigen/weerleggen?