Iedereen (in ons ‘wereldje’ althans) is inmiddels bekend met het nieuwe betaalsysteem iDEAL. Het succes bij de introductie varieerden volgens diverse bronnen zoals hier en hier te lezen is. Het succes van iDeal is grotendeels afhankelijk van 2 factoren: enerzijds het gebruik en acceptatie onder de consumenten en anderzijds de implementatie en toepassing van het systeem door de webwinkeliers. De banken die het systeem introduceerden hebben de doelstelling om iDEAL de pinpas van het web te laten worden. Omdat de verwachting is dat iDEAL de huidige betaalnorm, de acceptgiro, zal vervangen, is het een goed moment om de potentie van iDEAL op korte en lange termijn in kaart te brengen.
Susanne Biesheuvel, Stéphan Knook en Randy Schimanski van de Erasmus Universiteit in Rotterdam zijn al enige tijd bezig met het vaststellen van de potentie van IDEAL op zowel Nationaal als Europees niveau (zowel korte als lange termijn). Zij kijken dan met name naar de potentie om een ‘dominant design’ te worden. Dat wil zeggen of iDEAL in staat is als concept en als product zich een standaard te laten noemen. Hiervoor hebben zij inmiddels o.a. gesprekken gevoerd met veel van de belanghebbende instanties rondom iDEAL. Belangrijk onderdeel van hun onderzoek is tevens een enquete onder het grootste deel van de Nederlandse webwinkeliers. Deze zullen zij veelal rechtstreeks benaderen, maar willen graag ook alle webwinkeliers onder het MarketingFacts-publiek oproepen om de enquete in te vullen en zo bij te dragen aan dit belangrijke onderzoek. Deze is hier te vinden. Voor vragen over het onderzoek en/of de onderzoekers zijn ze hier te mailen.
Het onderzoek wordt ondersteund door Falk AG en fris idee.