Stand van zaken online betalen in Nederland

2 januari 2006, 12:03

Slechts de helft van de consument beschouwt online betalen met een creditcard als veilig. Ruim 26 procent geeft zelfs aan het gebruik van creditcards ronduit onveilig te vinden. Nederlanders geven er nog steeds de voorkeur aan om te betalen met pin, met een overschrijfformulier of met een acceptgiro.

Dat blijkt uit een onderzoek van Central Point Europe (pdf) onder ruim 3.500 internetgebruikers. Doel van het onderzoek was inzicht te verkrijgen in het koop- en betaalgedrag van Nederlandse internetgebruikers. Het onderzoek is online uitgevoerd en in totaal hebben 3.517 personen in de leeftijd van 18 tot 74 jaar aan het onderzoek deelgenomen.

Online aankopen

Boeken, films, muziek en games zijn de producten die de respondenten het vaakst online kopen (42 procent), daarna wordt door 22 procent van de mensen producten voor de computer online gekocht. Levensmiddelen, gereedschap en producten voor de fiets worden het minst online gekocht. Het onveilige gevoel weerhoudt 16 procent van de mensen er zelfs helemaal van om aankopen te doen via internet. Daarnaast wil 25 procent van de respondenten producten graag v??r aankoop kunnen aanraken en vindt 22 procent het leuker om door een winkel te lopen dan om aankopen te doen via internet.

Online betalen met iDeal

Ondanks het beperkte vertrouwen in de veiligheid van de creditcard, wordt er nog weinig gebruik gemaakt van iDeal, het nieuwe online betaalsysteem van de gezamenlijke banken. 82 Procent van de internetgebruikers heeft het systeem nog nooit gebruikt en 54 procent heeft er zelfs nog nooit van gehoord. Er is wel groot vertrouwen in iDeal; 74 procent van de internetgebruikers geeft aan vaker aankopen te zullen doen via internet, nu ze weten dat het systeem bestaat.

Via:

http://www.ag-rapportenservice.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Users

    40% van de consumenten wil achteraf betalen, aangezien de bestelling ook pas de volgende dag wordt geleverd. Het kredietrisico kan via eFactoring worden afgedekt. Dit is tegenwoordig de oplossing voor webwinkels om consumenten de populairste betaalwijze(acceptgiro/op rekening) aan te bieden en de risico’s uit te besteden aan een externe partij..Bij http://www.icmo.nl is ook volledige outsourcing mogelijk: facturen versturen, credit checks, debiteurenbeheer, risico overname, eFactoring, herinneringen versturen, incasso, etc.


    8 februari 2010 om 10:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!