De potentie van iDEAL

22 maart 2006, 12:55

De potentie van iDEALIedereen (in ons ‘wereldje’ althans) is inmiddels bekend met het nieuwe betaalsysteem iDEAL. Het succes bij de introductie varieerden volgens diverse bronnen zoals hier en hier te lezen is. Het succes van iDeal is grotendeels afhankelijk van 2 factoren: enerzijds het gebruik en acceptatie onder de consumenten en anderzijds de implementatie en toepassing van het systeem door de webwinkeliers. De banken die het systeem introduceerden hebben de doelstelling om iDEAL de pinpas van het web te laten worden. Omdat de verwachting is dat iDEAL de huidige betaalnorm, de acceptgiro, zal vervangen, is het een goed moment om de potentie van iDEAL op korte en lange termijn in kaart te brengen.

Susanne Biesheuvel, Stéphan Knook en Randy Schimanski van de Erasmus Universiteit in Rotterdam zijn al enige tijd bezig met het vaststellen van de potentie van IDEAL op zowel Nationaal als Europees niveau (zowel korte als lange termijn). Zij kijken dan met name naar de potentie om een ‘dominant design’ te worden. Dat wil zeggen of iDEAL in staat is als concept en als product zich een standaard te laten noemen. Hiervoor hebben zij inmiddels o.a. gesprekken gevoerd met veel van de belanghebbende instanties rondom iDEAL. Belangrijk onderdeel van hun onderzoek is tevens een enquete onder het grootste deel van de Nederlandse webwinkeliers. Deze zullen zij veelal rechtstreeks benaderen, maar willen graag ook alle webwinkeliers onder het MarketingFacts-publiek oproepen om de enquete in te vullen en zo bij te dragen aan dit belangrijke onderzoek. Deze is hier te vinden. Voor vragen over het onderzoek en/of de onderzoekers zijn ze {encode=”idealerasmus@gmail.com” title=”hier”} te mailen.

Het onderzoek wordt ondersteund door Falk AG en fris idee.

Na een korte werkperiode in het digitale TV landschap in Engeland, aan de slag gegaan bij Lastminute.com en aan haar introductie in de Nederlandse markt meegewerkt. Na 4 jaar als mediaspecialist te hebben gefungeerd bij .bone advertising, ben ik samen met oud-collega Paul Eikelenboom begonnen aan een nieuw avontuur; fris idee. fris idee is een full-service interactief bureau (creatie & media) met een specialisme in video-producties. Mijn persoonlijke specialisatie is het online medialandschap. Met name een strategische benadering, maar ook overlappend met planning & buying. Daarnaast verantwoordelijk voor de nieuwste trends in interactieve marketing, zowel vanuit een technisch oogpunt als theoretisch kader. Ten slotte initiator van en betrokken bij de organisatie van 212Amsterdam.nl

Categorie
Tags

14 Reacties

    Robbert Elshout

    Ik heb bij mijn bank geinformeerd naar iDeal en ik kwam er achter dat de kosten erg hoog zijn. Ik denk daarom dat deze methode van betalen alleen van toepassing is voor grote(re) bedrijven.

    De kosten wegen niet op tegen de voordelen ervan voor het MKB.


    22 maart 2006 om 15:18
    yvoschaap

    Ik hoopte dat iDeal eindelijk een goed geaccepteerd micropayment systeem (betaling a 3/4 euro) zou worden (naast de grotere betalingen). Systemen als wallie, minitix, sms & 0900 nummer, en paypal zijn alle niet ingeburgerd bij de normale website bezoeker/betaler in Nederland.

    Dus iDeal had in dit gat in de markt moeten inspringen. Maar de kosten zijn te hoog om betalingen van onder de 10 euro te accepteren. Iemand nog (goed werkende) suggesties?


    22 maart 2006 om 15:37
    Wouter

    Wat kost dit dan? Ik vind het zelf bijzonder fijn om mee te betalen maar heb zelf geen webshop.


    22 maart 2006 om 16:04
    Jurjen

    Leuk om te horen dat ik als paypaller geen normale websitebezoeker ben.

    Ook leuk om te horen dat er over iDeal wordt nagedacht in een Europese context. Als je een Europese website hebt met een Nederlands gedeelte (fictief voorbeeld: http://www.huppeldepup.com/nl) is het heel vervelend als je voor “die eigenwijze Nederlanders” weer iets speciaals moet inbouwen zodat zij via hun iDeal kunnen betalen (zeker als de decision makers in Frankrijk of Duitsland zitten). Maar als iDeal een Europees Paypal wordt dan groeit het enthousiasme (wij moeten dat toch beter kunnen dan die Amerikanen?).

    Hoeveel multinationale webwinkels accepteren iDeal op dit moment voor hun Nederlandse klanten?


    22 maart 2006 om 19:23
    moraal

    @jurjen. Interessant punt, maar ik neem aan dat een simpele kosten-baten analyse voor de meeste internationale sites snel gemaakt is (weegt de gegenereerde ‘hollandse’ omzet op tegen de investeringskosten.) Het is bij mij nog niet bekend welke internationale sites er al mee werken.

    Ik ben zelf bijzonder geinteresseerd hoe ze internationale betalingen zullen verrichten bij europese betalingen. Op dit moment dienen er nog IBAN-codes e.d. te worden opgegeven bij internet bankieren. Dit zou een behoorlijke drempel zijn naar een europese expansie in mijn opinie.


    22 maart 2006 om 21:17
    Kasper Katje

    Arash, Paypal werkt inderdaad makkelijk en vooral voor internationale betalingen maar de kans op het bevriezen van je rekening of terugvordering van geïnde betalingen is een (te) groot risico.

    iDeal straalt in 1e instantie betrouwbaarheid uit richting de klant en staat , zoals Barry ook aangeeft, garant voor daadwerkelijke betaling zonder risico op terugboekingen.


    22 maart 2006 om 22:27
    Jorden Lentze

    Hopelijk wordt niet dezelfde fout gemaakt als bij de invoering van de Chipknip. Dit systeem was bedoeld om de hoeveelheid wisselgeld in omloop te verlagen. Naast het feit dat er met twee systemen begonnen is waren de transactiekosten hoog waardoor het MKB er maar minimaal gebruik van maakte. Ahold bijvoorbeeld wel omdat zij groot genoeg waren om hoge kortingen te bedingen. De laatste jaren wordt geprobeerd de kosten van wisseldgeld te verhogen waardoor de transactiekosten relatief lager worden

    Door de hoge kosten bleven veel bedrijven voor microbetalingen (bijvoorbeeld in de kantine) gebruik maken van een ‘gesloten beurs’. Mensen moesten bijna gedwongen worden om het te gaan gebruiken (parkeren in Rotterdam). Ondanks de promotie van de banken en het samenvoegen van de twee systemen is het verwachte succes nog steeds niet behaald.

    Oorzaak is volgens mij het feit dat banken zich in eerste instantie richtten op de gebruiker (de burger) en niet op het MKB. Tweede reden is dat banken het MKB dwingen om minder wisselgeld te gaan gebruiken zodat de banken lagere kosten hebben ipv van het MKB stimuleren om minder wisselgeld te gebruiken omdat dit een betere en goekopere optie is voor het MKB (en dat hierdoor kostenbesparingen voor de banken ontstaan).

    Hopelijk gebruiken ze niet dezelfde strategie bij iDdeal als bij de Chipknip. Het succes van online-bankieren is een voorbeeld dat het wel kan.


    23 maart 2006 om 06:17
    Erwin

    Zelf heb ik laatst ook voor een klant een iDEAL integratie gedaan.

    Op zich een prima systeem wanneer het draait. Waar ik me ongelofelijk over verbaasd heb is het systeem wat achter iDEAL draait. Althans de versie van de Rabobank waar ik mee te maken heb gehad. Op diverse pagina’s raakte je het spoor bijster en werd je met 2 knoppen bijvoorbeeld terug gestuurd, terwijl je eigenlijk door een proces geleid werd. Ook de zoekfunctie gaf weinig doeltreffende resultaten terwijl je tijdens het rondbladeren in de applicatie de termen toch tegen het lijf loopt. Achter de schermen kan er naar mijn mening nog heel wat verbeterd worden.

    Om vragen op te lossen is er een soort van ticket-systeem. binnen 4 uur wordt er gereageerd en naar mijn mening gebeurde dat ook wel op tijd. Ook heb ik eens gebeld om een vraag opgelost te krijgen, maar werd tot 4-5 keer doorgeschakeld. Mensen wisten niet goed waar ik moest zijn en uiteindelijk kwam ik tot 2 keer toe terecht bij een of andere lokale bank. Ik hoop dat het voor mij een op zich staand geval was, maar heb toch het idee dat er binnen de banken nog wat duidelijk te maken is over iDEAL.

    Ondanks dit ben ik wel enthousiast over het systeem op zich. Als je eenmaal duidelijk is hoe het in zijn werk gaat is het snel te implementeren.

    Ook de kosten per bank verschillen nogal, zowel per transactie als maandelijkse kosten.


    23 maart 2006 om 14:55
    Arthur van Haarlem

    De RABO rekent 40,- Euries per maand plus opstart kosten (100,-)

    De ING rekent geen opstartkosten en geen maandelijkse betaling.

    Rarararara???

    PayPal is gratis (commissie per transactie)

    Ideal wordt niks als het niet het PayPal model volgt!


    31 maart 2006 om 22:03
    Richard

    Sinds mijn dochter gek is van habbohotel en ik nog wel eens een maand toegang tot een payserver betaal zijn er voor mij als consument twee toppers overgebleven: minitix en iDEAL. Ik had de stille hoop dat er misschien ook een samenwerking met PayPal zou komen, maar de site van deze trendsetter is wel zo idioot traag dat ik het zoeken heb opgegeven. Jammer dat minitix voor bedrijven zo duur is (vijf procent). Hopelijk komt er snel meer concurrentie en komen we eindelijk van die schrapers bij Interpay af.


    25 april 2006 om 11:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!