De Ford Transit is helemaal niet voor vrouwen!
Ik, en ook de rest van de familie, weet het al jaren. Onze volgende auto is een Ford Transit. Een bedrijfswagen met een dubbele cabine waar we dozen wijn mee kunnen bezorgen, waar in het weekend een koersfiets achterin kan, waar de kinderen comfortabel in mee kunnen, waar op beide kanten Meisjevandeslijterij.nl komt te staan en waar af en toe ook manlief wel in mag rijden ook al wordt het wel de auto van het Meisje van de Slijterij. Het wachten is op het moment dat onze huidige auto ons in de steek laat en dat kan nooit lang meer duren gezien de leeftijd van die auto en het aantal kilometers die ik tegenwoordig rijd.
Ik ben me net wild geschrokken. In mijn mailbox vond ik een Direct Mail van Ford via Quote, waar ik altijd de nieuwsbrief van ontvang. Het mailadres dat ik voor die nieuwsbrief heb opgegeven begint met Petra, duidelijk een vrouw zou je toch zeggen.
De titel van de mail was: “Echte mannen openen hun mail nu!”
Je kan alles van me zeggen, maar een man ben ik niet, ik weet dat best.
Maar deze mail bevond zich WEL in MIJN vrouwelijke mailbox, dus opende ik de mail en vond daarin een bericht van Frits Vliegenthart, de marketingmanager van Ford Nederland.
De auto die ik al jaren wil is volgens meneer Vliegenthart een auto voor stoere mannen en niet voor ondernemende Meisjes van de Slijterij of andere ondernemende vrouwen.
Ik moet dus nu op zoek naar een andere geschikte auto.
Wij zoeken een stoere bedrijfsauto waar zonder schaamte de letters Meisjevandeslijterij.nl op elke zijde geplakt kunnen worden. Die speciale mannensite maakt het allemaal nog een graadje erger.
Ik wil nu al helemaal geen Ford meer. Kan iemand trouwens de marketingafdeling van Ford vertellen dat juist minder stoere mannen tegenwoordig een stuk beter in de markt liggen?
En iemand een suggestie voor een auto die dan wel bij ons past?
Ford heeft helemaal gelijk. Wat denken die vrouwen wel niet! 😉
Precies, wat denken die vrouwen wel niet om in een Ford Transit te willen rijden? 😉
Klassiek voorbeeld van DM-probleem overigens. Men denkt gepersonaliseerd te kunnen werken doordat met een bak met data heeft, maar als je dan vervolgens ziet hoe het in de praktijk uitpakt. Hilarisch soms!
ach, wat kan het jullie toch schelen!
Als wij zelf vinden dat wij in zo’n auto passen dan is dat zo!
Er is tenslotte nog steeds een groep vrouwen die beter rijdt dan de gemiddelde man… en dáar kan dan best zo’n stoere-mannen-auto bij 😉
Trek je niets aan van zo’n verkeerde ondoordachte marketingleus.
Succes met de koop van je nieuwe auto!
Willen vrouwen überhaupt in een Transit rijden?
Petra,
Ja, de hele autobranche is een mannenbranche. Ze hebben inmiddels wel iets meer aandacht voor vrouwen, maar het blijft een machobranche. Auto’s worden toch wel verkocht, dus maken ze zich niet al te druk.
Toen ik me nog bezig hield met auto’s en vrouwen, waren er ook meerdere importeurs die me systematisch negeerden; ze weigerden persberichten te sturen, beantwoordden mails niet etc. Er lopen daar heel wat marketingmannen rond die het liefst vrouwen zouden verbieden auto te rijden.
De enige importeur die altijd positief reageerde was Opel.
“Ik, en ook de rest van de familie, weet het al jaren.”
Is minstens zo erg als een nieuwsbrief aan een vrouw sturen terwijl hij voor een man bestemd is.
Ach Petra, je laat je keuze toch niet afhangen van wat een rodebroekdragende dubbele-uitsmijter-met-ham lunchende omhooggegavllen salesmanager denkt te moeten schrijven (“ja, ik volg ook maar het advies van mijn drukkerij annex reclamebureau”) aan zijn zogenaamde doelgroep? Een stoere vrouw zegt gewoon, boeien, gave wagen, die wordt van mij… Of was je in de eerste plaats al niet van plan deze wagen aan te schaffen?
Nou Robin, nu is het net lsof ik een onderbroek met gulp koop als ik een Transit zou kopen en die koop ik ook niet voor mezelf en als ik dat wel zou doen zal die verkoper toch wel heel goed zijn best moeten doen om mij uit te leggen waarom ik dan een onderbroek met een gulp nodig zou hebben.
Ik vind ook dat bedrijven best wel wat minder traditioneel masculien mogen gaan denken in de 21e eeuw en als ze dat niet doen daar ook op aangesproken en eventueel afgerekend mogen worden door het vrouwelijke deel van hun klanten.
De kinderen willen die auto nog steeds. We waren al weken aan het surfen naar die Transit en wat we dan zouden willen. Ik vind nu dat we een andere moeten zoeken. Renault heeft ook wel wat leuks zag ik net.
Het gaat immers om de beleving.
@Petra,
Het probleem is dat geen enkel merk echt vrouwvriendelijk is. Jij valt nu over de Ford reclame, maar andere merken hebben ook dergelijke reclames. Als het geen website is, is de folder wel gericht op mannen of de tv-reclame vol mannen.
Sommige importeurs doen wel meer hun best om de vrouwelijke doelgroepen te benaderen/begrijpen, maar de hele branche loopt achter.
Volvo wou de YCC niet op de markt brengen, voor VW, zie het verhaal van Viola etc.
@Jacobien maar als we ons af en toe niet laten horen gaat er al helemaal nooit iets veranderen toch?
@Petra,
Het is goed dat je het onder de aandacht brengt.
Jacqueline Tromp, Marketing Manager bij Ford en verantwoordelijk voor deze mannencampagne belde me vanochtend. Ze heeft me uitgelegd wat de achterliggende gedachte is van de campagne. Die had ik ook wel zelf kunnen bedenken. De doelgroep is kleine ondernemers en ZZPers (daar pas ik in) en als je die doelgroep dan verkleint naar aannemers, schildersbedrijven en koeriersbedrijven is 95% man.
Andere merken hebben hun auto vaak al gekoppeld aan een emotie (Mercedes=Imago, Renault =Design)
Ford koos voor een emotie die nog niet geclaimd was (waarschijnlijk nog niet geclaimd omdat hij wat erg seksistisch is?) Stoer en Mannelijk; Het beste jongetje van de klas is met een Ford Transit ook het stoerste jongetje van de klas.
Ze begreep wel dat ik me aan de campagne stoorde. Ik ben immers een vrouwelijke ondernemer en doen wij niet al tientallen jaren ons best om gelijkwaardig gezien te worden aan die mannelijke ondernemer?
Over ongeveer twee weken is de allernieuwste Ford Transit met dubbele cabine in Nederland en Ford biedt het Meisje van de Slijterij aan om daar twee weken mee rond te rijden.
Dat ga ik wel doen. Misschien is hij wel veel te stoer voor ons…
De Rai verenging houdt bij hoeveel auto’s worden verkocht aan mannen en aan vrouwen.
(ik neem aan dat ze het nog steeds doen)
Zou wel interessant zijn om te weten welke bestelauto’s/-wagens door vrouwen worden gekocht.
Is het niet veel interessanter te kijken welke branche welke bestelwagen/bus aanschaft en dat niet te koppelen aan de sekse van de eigenaar/eigenaresse van die bedrijven?
@ Peter,
Die is toch al weer uit?
@ Petra,
Ford zegt dus eigenlijk dat 95% van de mensen die in een dergelijke bus rond rijden man zijn.
Dan zou ik willen weten of dat klopt.
Ten tweede verbaast je omslag mij een beetje. Je zet hier een heel artikel over ‘vreselijke’ Ford en als die dan zeggen dat de doelgroep mannen is en je 2 weken in de auto mag rijden, vind je het wel allemaal best. Dat terwijl je daarvoor nog zei dat als niemand wat doet, er niets verandert.
Je zou ook kunnen redeneren dat Ford het imago van stoer en mannelijk kan kiezen omdat die paar vrouwen er in hun ogen toch niet moeilijk over doen.
Maar enfin, ik zal erover ophouden..
Omslag? Ik geef weer wat de marketingmanager me vertelde. Ik denk nog steeds dat het niet kan dat ze op deze manier campagne voeren, omdat het in mijn ogen wel degelijk seksistisch is. Dat had ze hier gelezen en heb ik ook nog eens verteld. Er is geen sprake van een omslag. Ik vind het nog steeds belachelijk dat er op zo’n manier reclame gemaakt wordt.
Daarentegen ben ik ook de beroerdste niet als Ford wel degelijk zich mijn kritiek min of meer aantrekt en mij toch als klant wil proberen binnenhalen op deze manier. Dat kan ik zelfs wel waarderen. Deze manier van omgaan met (online) kritiek pleit wel voor een bedrijf. Zoals Ford dus blijk geeft van respect voor mijn mening/kritiek heb ik dus respect van de manier hoe zij daarmee omgaan.
Dat wil nog niet zeggen natuurlijk dat die Ford Transit ook al verkocht is en dat ik helemaal “om” ben.
Dis Jacobien waar jij stelt dat “ik het wel allemaal best vind” zie je dat toch niet helemaal goed.
Dat ga ik de komende weken uitgebreid testen. Net even naar Knokke heen en weer geweest en maar één iets ontdekt wat deze auto misschien mannelijk zou maken; er zitten geen spiegeltjes in de zonnekleppen!
Er is wel een vak voor mijn laptop in het dashboard en bekerhouders die volgens mij groot genoeg zijn voor flessen Champagne, maar dat gaan we nog testen:-)
Jammer dat je niet uitgebreider op de auto bent ingegaan: hoe reageert ie in bochten, hoe trekt ie op, hoe is de tildrempel, zijn de deuren makkelijk te openen, zit de versnellingspok op een prettige hoogte, hoe zit het met de blinde hoek, hoe groen is ie, hoe zuinig is ie etc.
Door met name over de wijnkoelers te praten en een fimpje vanuit de auto te laten zien, word ik niets wijzer en zal in de ogen van sommige alleen maar het beeld bevestigen dat vrouwen geen verstand van auto’s hebben.
Er komen nog 12 dagen en een auto moet rijden als je de sleutel omdraait, dat doet hij.
Ik hoef ook geen verstand van computers te hebben om stukjes te schrijven. Ik heb nooit gepretendeerd verstand van auto’s te hebben en ga dat ook niet proberen. Ik weet wel waar ik plezier in heb en wat ik prettig en fijn vind.
Ik heb meer met wijnkoelers dan met auto’s, dat heb je heel goed gezien Jacobien. Ik ben dan ook het Meisje van de Slijterij en niet Carwoman.
Aan het einde van de twee weken zal ik wel wat uitgebreider ingaan op dingen die jij noemt, maar verwacht geen mannelijke benadering van me. Stoer hoeft niet per definitie mannelijk te zijn.
Petra,
Ik verwachtte helemaal geen mannelijke benadering. gewoon wat meer info.
En zaken als wegligging, of deuren makkelijk open gaan, zicht etc. zijn toch niet mannelijk? Daar letten vrouwen over het algemeen ook op.
(carwoman benadert auto’s overigens ook niet als een man, maar gewoon als een vrouw. Al is ze erg in auto’s geinteresseerd)
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!