De Buzz Awards 2005

15 december 2005, 19:07

Het meest ‘buzzable’ product van 2005 kan gekozen worden. Sinds einde oktober zijn er 825 nominaties gedaan. De jury heeft de afgelopen week deze enorme lijst van consumenten nominaties teruggebracht tot een Top 20 waarop de komende weken door bijna 5000 Buzzers gestemd kan gaan worden. De prijsuitreiking zal halverwege januari plaatsvinden.

Offici?le Nominaties Buzz Awards 2005

Dit zijn de top-20 producten die kans maken om het meest buzzable Product van 2005 te worden en de Buzz Award mee naar huis te nemen:

Beertender

Blackberry

Boer zoekt Vrouw

Da Vinci Code

Geenstijl.nl

Google

GTA: Andreas

H&M/McCartney

Habbo hotel

De Halfbloed Prins

Hi blingbling

Hyves

iPod

Linda

Postbankpas

PSPlaystation

Skype

Talpa

Tom Tom

Xbox 360

Opvallend aan de Top 20

Er lijken een paar themas naar boven te komen:

Mobiliteit (Blackberry, PSP, Tom Tom)

‘Customisation’ (Hi bling bling, Postbankpas)

Mystiek (Harry Potter, Da Vinci Code)

Oorspronkelijk/authentiek (Geenstijl, Boer zoekt Vrouw, Linda)

Community (Hyves, Habbo hotel)

Iets bijzonders bereikbaar maken (H&M Stella, Beertender: cafe thuis)

Convergentie verschillende media, kanalen (o.a. Xbox 360, Skype)

21 tot en met 30…

Net buiten de boot vielen de volgende producten:

Speurders.nl

The Constant Gardener

Robbie Williams Concert 2006

Furby

Vanish Oxy action

Slapen bij Frans Bauer

Lipfinity van Max Factor

Happinez

Het Betere Boerenbed

Schnitzelparadijs

Opmerkelijke nominaties

Een aantal producten vielen ons bijzonder op, zoals: Essent (omdat het ontbreken van electriciteit zal leiden tot een nieuwe geboortegolf), een Bluetooth vibrator (met smsjes laat je hem harder trillen), de zomer (leukste seizoen), Berlijn (hipste stad), Ontslagen…(een spel waarbij je wraak kan nemen als je ontslagen bent), de Wizmark (een interactief reclameplasmatje dat reageert op je geklater) en de Wingman (systeem waarmee je met 1 hand in 3 seconden een condoom om kunt doen)…

Product Categori?n

Er zijn een aantal producten genomineerd die eigenlijk categorien zijn, waarbij niet 1 bedrijf de maker is. Ook hier kan door de Buzzers uit een top 10 de meest buzzable product categorie worden gekozen. De Top 10:

Bloggen

Chatten

Dans(les)

De ‘Make-over’

Digitaal fotograferen

Oog laseren

Podcasting

‘Spinnen’

Sudokus

VOIP (voice over IP)

Het Stemmen

Vanaf vandaag mogen alle ingeschreven Buzzers stemmen en 1 product uit de Top 20 aanwijzen als het meest buzzable product van 2005. Mochten vrouwen en mannen verschillend denken over de winnaar dan zullen twee Awards worden uitgereikt.

De Jury

De Jury bestaat uit: Makkie Mulder (VT Wonen), Richard de Booij (Wannahaves), Madeleen Klaasen (Bugaboo), Marco Derksen (Marketingfacts) en Willem Sodderland (Buzzer). De jury heeft de Top 20 samengesteld (mede) op basis van 2 criteria: 1) hoeveel (positieve) buzz heeft een product veroorzaakt en 2) hoe opmerkelijk is een product: wat is de potentie voor buzz?

Doel van de Buzz Awards

De Buzz Awards schenken aandacht aan de invloed van het meest krachtige marketing instrument dat bestaat: de verhalen van consumenten over producten die ze met elkaar delen. Mond tot mond. Mond tot mond bepaalt het succes van producten, en de hoeveelheid positieve ‘buzz’ die producten veroorzaken is de beste graadmeter voor de potentie en het succes van die producten.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!