De 50 slimste bedrijven op internet volgens BusinessWeek
Marketing Online verwees afgelopen week naar de WebSmart 50 van BusinessWeek. Op deze lijst staan bedrijven die internet op innovatieve wijze benutten. In de categorie ‘klantenservice’ bijvoorbeeld staan bedrijven als Continental Airlines (realtime data-analyse in dienst van de customer-care), Whirlpool (online one-stopshop waar diensten van 130.000 leveranciers worden aangeboden) en British Telecom (zelfbedieningsportal voor abonnementenbeheer: 40 procent stijging van de klantentevredenheid).
Algemene lessen op het gebied van online klantenservice:
- Zet de klant aan het stuur: laat ze online hun eigen services managen. Meer tevredenheid bij de klant, minder werk voor de aanbieder.
- Stuur de datastroom. Via een website kun je bergen gegevens over klanten verzamelen. Benut die gegevens als concurrentiewapen.
- Zet je oren en ogen open op zoek naar nieuwe ideeën. Op blogs bijvoorbeeld.
Ik heb de lijst nog niet in detail bekeken maar ga dat zeker doen deze week!