De zomer van Martijn Keesmaat

'Naast het broodnodige leesvoer over AI neem ik Socrates op Sneakers mee.'

21 juli 2023, 11:00 1372 x gelezen

Voor de rubriek ‘De zomer van…’ vroegen we markteer Martijn Keesmaat naar zijn plannen deze zomer. Lees waarom een bepaalde schoen zo onlosmakelijk is verbonden met vakantie voor hem.

What’s up Martijn?
‘Veel! Na jaren binnen mijn comfortzone in diverse marketing/commerciële directiefuncties te hebben gewerkt, heb ik onlangs besloten mijn baan op te zeggen. Ik wil meer met mijn ondernemerschap gaan doen en om te beginnen als (fractioneel) directeur/adviseur mijn jarenlange ervaring in de F&B [Food & Beverage, red.] inzetten om meerdere merken en bedrijven in de start-up/scale-up fase écht een stap verder te helpen. Hiervoor ben ik nu de eerste oriënterende gesprekken aan het voeren.’

Waar gaat de reis naartoe deze zomer?
‘We gaan naar Mallorca om vrienden op te zoeken die recent daarheen verhuisd zijn. Precies tien jaar geleden, nog zonder kinderen en in een andere levensfase, waren we daar ook samen. Mooi om daar nu terug te komen. Daarnaast zijn de stranden en het eten er heerlijk.’

Welk (marketing)boek gaat mee in de koffer?
‘Naast het broodnodige leesvoer over AI neem ik Socrates op sneakers mee. Dit boek heb ik cadeau gekregen na een gastcollege aan de VU Amsterdam. Niet het werk dat ik uit mezelf snel zou kopen, maar misschien juist wel daardoor voor mij een positieve verrassing. Het gaat over het verdiepen van je relaties door het stellen van de juiste vragen. Een superrelevant onderwerp in deze tijd waarin alles steeds sneller gaat en relaties steeds oppervlakkiger worden.’

Wat was je meest helse vakantie-ervaring en wat was je mooiste?
‘Alweer een poos geleden ben ik samen met mijn aanstaande gaan backpacken in Costa Rica. Onderweg in het vliegtuig daar naartoe hoorden we al geluiden dat een hevige storm koers zette richting het vliegveld van San José. Toen onze piloot probeerde om boven de storm te gaan vliegen en door het oog naar beneden dook voor de landing, gingen er veel gedachten door me heen. Een bijna letterlijk helse ervaring. De landing was succesvol en de storm trok redelijk snel over. Ik ben er van overtuigd dat deze start van de vakantie ervoor heeft gezorgd dat we uiteindelijk nog bewuster van alles hebben genoten.’

‘De mooiste ervaring moet onze recente vakantie naar Toscane geweest zijn. Hier heb ik mijn aanstaande ten huwelijk gevraagd. Een heel intens en prachtig moment waar gelukkig ook onze kinderen deelgenoot van konden zijn.’

Wat was je mooiste marketingmoment van dit jaar tot nu toe?
‘Mijn mooiste marketingmoment is persoonlijk en niet zo lang geleden. Ik heb dus recent mijn baan opgezegd bij mijn vorige werkgever. Normaal gesproken zou ik naar een andere uitdaging gaan zoeken en alles pas delen als ik deze gevonden heb. Dit keer besloot ik het anders te doen en direct op LinkedIn te delen dat ik mijn baan opgezegd heb en nu beschikbaar ben.’

‘Ik had niet kunnen vermoeden dat dit zoveel teweeg zou brengen. In no time meer dan 100.000 views, 500 reacties en een volle inbox. Daarbij zaten veel verzoeken om verder te praten over hoe ik mijn ervaring als merken/bedrijvenbouwer kan inzetten om merken/organisaties een stap verder te brengen. De meesten volgden mij al een tijdje met veel plezier op het platform. Het bewijs dat het echt zinvol is om ook tijd te steken in personal branding en dit actief in te zetten op bijvoorbeeld LinkedIn.’

Wat is je favoriete merk in de zomertijd?
‘Zodra het lekker weer is, ruil ik mijn nette leren schoenen graag om voor meer ontspannen schoeisel. Vakantie betekent voor mij sokken uit, mocassins aan. Nog wat stroef van het zeewater, een restje wit zand erin en zo soepel dat het net is alsof je op je blote voeten loopt. Ik heb niet zozeer één favoriet merk, maar voor mij is deze schoen onlosmakelijk verbonden met zomer en vakantie.’

Dit artikel verscheen eerder op MarketingTribune

Sinds 2009 werk ik voor MarketingTribune als redacteur, eindredacteur en beeldredacteur voor blad, site en events.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!