De week van Koot: nieuwe ontwikkelingen in voice en Pantone’s kleur voor 2020

9 december 2019, 14:00

En bijna is het eind van dit decennium alweer in zicht. Als piek op de vuurpijl is er dan natuurlijk het echte emotionele werk, met de kerstcommercials: het moment voor de echte storytellers. Continuïteit is een belangrijke voorwaarde voor succes en is de aanzet voor vertrouwen. In dat kerstlicht gezien heeft Jumbo de beste uitvoering dit jaar. Voor al het overige nieuws is hier de wekelijkse marketing-update.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. Ten hot take-aways from 2,5 years in voice

Tom Hewitson is de CEO van Labworks. Een voice app studio in London. Tijdens de ‘All about Voice conference’ van 11 oktober sprak Hewitson over de belangrijke learnings van de afgelopen 2,5 jaar. Het verhaal is inmiddels ook beschikbaar via Vimeo en er is ook een mogelijkheid om het te beluisteren via een podcast van Voicebot. Het is gelukkig geen verhaal van ongekende successen, maar een realistische weergave van de werkelijkheid. Zoals bij iedere nieuwe ontwikkeling moeten we een beetje door de hype cycle heen om te ontdekken wat wel en wat niet werkt, en bij voorkeur ook nog waarom. Wil je iets begrijpen van de huidige stand van zaken omtrent voice, dan is dit heerlijke content (tip: Open Voice).

“Zoals bij iedere nieuwe ontwikkeling moeten we een beetje door de voice-hype cycle heen”

2. Concurrentie-content

Als we denken aan concurrentie of concullega’s, dan zijn er veel manieren om die in kaart te brengen. Merkidentiteit, marketing- en communicatieactiviteiten, de omzet in relatie tot het marktaandeel, enzovoort. Maar in een tijd waarin contentmarketing een steeds grotere rol speelt in het gehele proces, is het natuurlijk ook van belang om je concurrentie te volgen, al was het om te leren of deze contentmarketing een bijdrage levert aan de positie in de markt. In dit verhaal van Albizu Garcia worden zeven manieren besproken waarop je dat het beste kunt doen.

3. Amazon en Health

Veel mensen voelen nog steeds wat twijfel over de toegevoegde waarde van een voice-assistent. Waarom moet technologie voorzien van richtmicrofoons de hele dag meeluisteren en wachten op een activeringscommando zoals Hey Google, Alexa of Siri? Toch komen er steeds meer toepassingen die wel degelijk relevant zijn, omdat ze weer ruimte maken voor het echte gesprek. Denk aan de gesprekken tussen een patiënt en dokter, waar de dokter meer met het scherm bezig is dan met de patiënt. Amazon introduceert nu Amazon Transcribe Medical. Deze technologie zorgt ervoor dat de slimme assistent het gesprek analyseert en de noodzakelijke informatie direct in het medisch dossier van de patiënt zet. Waardoor, en je raadt het al, er meer tijd is voor de werkelijke interactie tussen patiënt en dokter.

4. Loonshots

Nee, dit is geen typefout: je zou misschien kunnen denken dat hier het woord Moonshots zou moeten staan. Maar sinds kort is er een nieuwe kijk op dit onderwerp, beschreven in het boek ‘Loonshots’ van Safi Bahcall. Bahcall introduceert de term Loonshot en de uitleg is eigenlijk vrij simpel: met een Moonshot beschrijven we het doel, in een Loonshot hoe we daar kunnen komen. Loonshots laat zien hoe een in eerste instantie vreemd maar indrukwekkend idee, bedacht door een paar mensen, kan zorgen voor een enorme weerstand binnen een organisatie, omdat door de groei van de groep andere belangen een rol gaan spelen – net zoals water kan veranderen in ijs. Dat heeft dus alles te maken met de cultuur. ‘Culture eats strategy for breakfast’, maar volgens Bahcall moet daar aan toegevoegd worden: ‘Structure eats culture for lunch’. Kijk ook even op de heerlijke Loonshots-site, met bakken informatie.

“Structure eats culture for lunch”

5. Kenniswerk

Via de website van Marco Derksen, Koneksa Mondo (Koneksa Mundo betekent in het Esperanto ‘connected wereld’), kwam ik een mooie documentaire tegen over Kenniswerk. In Nederland zijn ongeveer vijf miljoen mensen bezig met kenniswerk. Wat is ‘kenniswerk’ nu precies? Hoe is dat ontstaan? Wie houden zich daarmee bezig? En hoe word je opgeleid en begeleid voor kenniswerk? En niet onbelangrijk: hoe doeltreffend werkt een kenniswerker eigenlijk? Wil je kijken of daar een antwoord op te vinden is, dan kun je hier de documentaire bekijken.

6. Walling

We kennen het allemaal: een muur vol met aantekeningen op sticky notes, die je vervolgens kunt groepen en clusters van kan maken. Zou het dan niet geweldig zijn om daar ook een virtuele versie van te hebben, zodat je op je laptop een omgeving kunt maken die in de basis dezelfde functie heeft als de muur, maar net zo ‘volgeplakt’ kan worden met alles wat je online kunt vinden? Aantekeningen, foto’s, to-do-lijsten, teksten en inspiratie, als je werkt aan project, een verhaal of een plan. Lucky you, dat is er en het heet Walling. De eerste zeven dagen gratis te testen en vervolgens 4 dollar per maand, best een schappelijke prijs.

7. Colour of 2020

Al meer dan twintig jaar introduceert Pantone de kleur van het komende jaar. Voor 2020 is dat PANTONE 19-4052, Classic Blue. Deze keuze wordt gemaakt door het Pantone Color Institute. Het jaar 2020 is het begin van een nieuw decennium en daarom is gekozen voor de blauwe kleur: “It’s a reassuring blue, full of calm and confidence. It builds connection. The color highlighted dependability, trustworthiness, credibility, and constancy, all traits that are valued in the fast-paced, high-stress situations of the current world.” Dus als je nog bezig bent met het vormgeven van 2020, neem de kleur van het jaar mee!

“De kleur voor het nieuwe jaar is weer geintroduceerd: a reassuring blue”

8. 101 Free Blogging Tools

Het is een lijstje, maar niet zo’n lijstje dat je zou verwachten in deze tijd van het jaar. Deze indrukwekkende lijst is een handig overzicht van 101 verschillende gratis tools die van pas kunnen komen als je op enig moment informatie wilt hebben over SEO-tools, WordPress-thema’s, projectmanagement, contentwriting, image editing, socialmediatools en andere belangrijke tooltjes die kunnen zorgen voor meer inzicht, en wellicht meer bereik.

9. Readaway

Deze tool doet precies wat de naam zegt. Het geeft je de mogelijkheid om een stuk tekst in te scannen, een stuk tekst te kopiëren of een url te downloaden zodat je op een later moment de tekst kunt beluisteren. Superhandig in de file tijdens de donkere decemberdagen. De eerste twee uur zijn gratis en dan kost vijf uur 3,99 euro.

10. Google Assistant podcast search

Google heeft de gebruiksmogelijkheden van de Google Assistant weer een beetje rijker gemaakt door voice-opdrachten te kunnen geven om een specifieke podcast te zoeken. Je kunt de assistent vragen een onderwerp te vinden in een podcast en dan krijg je uiteraard (indien aanwezig) de passende resultaten. Ook het zoeken in foto’s en het direct met een voice-command versturen is nu mogelijk.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!