De week van Koot: het verdeelde brein en je eigen voice user interface

18 november 2019, 12:00

Bol.com zet zich schrap voor de komst van de Nederlandse website van Amazon. Jumbo gaat Hema helpen en Blokker haalt het Aziatische warenhuisconcept Miniso naar Nederland. Tegelijkertijd verdeeld 3i, de Britse eigenaar van koopjeswinkelketen Action, een bonusje van 560 miljoen euro. En dan te bedenken dat Sinterklaas nog maar net is aangekomen. Voor al het overige nieuws is hier de wekelijkse marketing-update.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. The Divided Brain

We beginnen deze week met een groot, maar ook bijzonder interessant onderwerp. Het linker en het rechter brein. In 2012 verscheen Iain McGilchrist’s baanbrekende boek ‘The Master and His Emissary: The Divided Brain and the Making of the Western World‘. Op basis van dit boek werd er in 2018 een documentaire gemaakt die inmiddels (tegen betaling) online kan worden bekeken.

“Veel van de huidige problemen zijn het gevolg van het feit dat we meer met de linkerhelft van ons brein denken dan met de rechterhelft”

Waar het rechterbrein onder andere staat voor gevoel, visualisatie en connectie, staat het linkerbrein onder andere voor logica, lineair denken en woorden. Volgens McGilchrist zijn veel van de huidige issues en problemen in de wereld het gevolg van het feit dat we meer met de linkerhelft van ons brein denken dan met de rechterhelft. Deze gedachte is ook te vertalen naar onze wereld van (marketing)communicatie. Ook daar vindt momenteel dezelfde transitie plaats. En juist over dat specifieke onderwerp is nu ook een boek verschenen: ‘Lemon‘.

Wil je eerst even iets horen van auteur Orlando Wood, dan kan je beginnen met deze podcast. Wil je wat meer de inhoud induiken, dan vind je hier de presentatie van Wood.

2. VUI

De afkorting VUI staat voor Voice User Interface. VUI is de techniek die het mogelijk maakt om met behulp van een stem te interacteren met een computer, van je ijskast tot en met je smartwatch of smartphone. Dat kan je natuurlijk doen door gebruik te maken van een bestaand platform zoals Amazon Alexa of Siri van Apple, maar het gevolg is dat al je data ook door deze grote technologiereuzen gebruikt kan worden.

Een alternatief is het maken van je eigen VUI. Hiervoor kun je gebruik maken van een onafhankelijk platform, zoals bijvoorbeeld Houndify of Hound, dat gemaakt kan worden via Soundhound. Welk platform je ook neemt, één ding blijft cruciaal in de opstartfase: het bepalen van de stem die de conversaties voert namens de organisatie of het merk. Om je hierbij te helpen is er een mooie tutorial beschikbaar van SoundHound met lessen, handleidingen en een webinar.

“Een alternatief voor Alexa en Siri is het maken van je eigen voice user interface”

3. Gemeente en social media

Er is een nieuw onderzoek verschenen van Upstream over de wijze waarop Nederlanders graag contact hebben met de gemeente. Enigszins verrassend blijkt dat 67 procent van Nederland de voorkeur geeft aan e-mail. Een tweede belangrijke uitkomst is dat voor 82 procent van Nederland een bepaalde mate van empathie zeer gewenst is in de reactie van de gemeente. Alle overige resultaten en adviezen kun je vinden in deze blog van Daphne Hachmang en Renée van Os of via de whitepaper.

4. Deloitte Global Mobile Consumer Survey

Deloitte heeft weer wat mooie cijfers voor ons over de smartphone en connected device-apparaten die in gebruik zijn in Nederland. Het blijkt dat de penetratie van smartphones in Nederland nog steeds stijgt en nu de 93 procent aantikt. Apple heeft een grotere penetratie bij de jongeren en Samsung bij de 35-plussers. Meer dan de helft van de Nederlandse smartphone-eigenaren speelt games op hun apparaat. Bekijk deze en meer resultaten in het rapport.

5. Smart Talk

Nog maar een onderzoek. Dit keer van Cap Gemini over ‘How organizations and consumers are embracing voice and chat assistants’. Een interessant onderzoek naar de toekomst dat aantoont dat de acceptatie van voice- en chat-assistenten snel groeit. Het begint er zelfs op te lijken dat deze assistenten de primaire interactiemethode kunnen gaan worden. Bedrijven die er gebruik van maken zien significante voordelen, maar het aantal bedrijven dat de technologie op een volwassen manier heeft geïntegreerd, is nog maar beperkt. Tijd voor actie dus! Met dank aan Maarten en Sam van #openvoice voor de tip!

“De acceptatie van voice- en chat-assistenten groeit snel”

6. Forrester 2020

Over ruim anderhalve maand is het alweer 2020. Forrester heeft als gerenommeerd researchbureau vast de grootste trends voor 2020 op een rijtje gezet. Het lijstje verwacht onder andere een enorme groei in podcasting, en er wordt een advertentieomzet verwacht die richting de 1 miljard gaat.

7. GroupM

GroupM is het grootste advertisingmediabedrijf van de wereld in termen van omzet, en ook zij hebben interessante cijfers gepubliceerd over het medialandschap. Onderwerpen die aan de orde komen: hoe geconcentreerd of gefragmenteerd zijn de medialeveranciers van ‘s werelds grootste adverteerders? Hebben de grootste digitale mediaspelers van de wereld invloed gehad op de industrie en de wereld? Welke invloed hebben streamingdiensten op de bedrijfsmodellen van traditionele spelers, en tot slot de conclusie dat mediabureaus een belangrijke rol blijven spelen in dit complexe landschap.

8. Targeting

Een opmerkelijke gedachte werd vorige week geïntroduceerd door Bill Gates. Tijdens de New York Times Dealbook Conference (op 22:50 minuten) komt Gates met het inzicht dat het geen probleem is dat politieke partijen gebruik kunnen maken van social media, maar dat juist de mogelijkheid voor targeting het echte knelpunt is. Ook het NRC komt in een hoofdartikel met dit voortschrijdende inzicht en stelt: “Transparantie kan manipulatie mogelijk helpen voorkomen”. Zien we hier een nieuwe ontwikkeling ontstaan?

“Transparantie kan manipulatie mogelijk helpen voorkomen”

9. Trace

We kennen allemaal het probleem van een foto die je even vrijstaand wil maken. Dat kan met onder andere Photoshop, maar dat vraagt dan wel om enige specialistische kennis. Gelukkig is daar nu Trace. Met Trace haal je zo de achtergrond van een afbeelding weg en kan je die bijvoorbeeld vervangen door een kleurtje. Handig!

10. Custom audiences

Je hebt een bestand van adressen of een profiel van de bezoekers van je website. Dat kunnen klanten zijn, prospects of andere vormen van contactgegevens. Vervolgens wil je look-a-likes van dit bestand, mensen die min of meer identiek zijn aan deze groep, vinden om ze te bereiken op de diverse social media platfomen. Deze techniek heet in vaktaal het vinden van een ‘Custom Audience’. In dit artikel in Buffer wordt stap voor stap uitgelegd hoe je dat het beste kunt doen.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!