De toegevoegde waarde van Google AdWords bij Organische Top Posities

13 april 2012, 08:36

In 2011 publiceerde Google een onderzoek waarin werd aangetoond dat maar liefst 89% van de Google AdWords-bezoekers niet zal worden vervangen door verkeer uit de organische resultaten van Google. Oftewel, 89% van de bezoekers die op uw website terecht zou komen via Google AdWords, zal niet op uw website terecht komen via de Organische resultaten van Google na pauzering van uw AdWords-campagne.

Het onderzoek werd destijds met enige scepsis ontvangen. Dat Google adviseert Google AdWords te gebruiken is geen verrassende conclusie uit een Google onderzoek. WC eend adviseert immers ook WC eend. Gelukkig besefte Google dit zelf ook en vandaar dat er nu een vervolgonderzoek (pdf-versie) is gepubliceerd.

Bij dit vervolgonderzoek is o.a. goed gekeken naar de volgende vragen:

  • Hoe vaak staan Google AdWords adverteerders in de betaalde resultaten en de organische resultaten?

  • Heeft de organische positie op Google, effect op de fluctuatie in website bezoekers die ontstaat als gevolg van de pauzering van de Google AdWords campagne?

Het onderzoek van vorig jaar wordt kort uitgeled in bovenstaande video.

Organisch vaak onvindbaar

Google onderzocht 390 verschillende Google AdWords-accounts en kwam tot de conclusie dat gemiddeld 81% van de advertentievertoningen plaats vindt in de afwezigheid van een organisch zoekresultaat op de eerste pagina van Google. Bij zo’n 19% van de advertentievertoningen waren de onderzochte websites dus wel zichtbaar in de Organische & Betaalde zoekresultaten op Google.nl. Google ontdekte ook dat gemiddeld 66% van de kliks op Google AdWords-advertenties plaats vindt in de afwezigheid van een organisch zoekresultaat op de eerste pagina.

Dit verklaart gelijk voor een groot deel de conclusie uit het eerste onderzoek waar 89% verlies aan Google AdWords-bezoekers werd gemeten. Veel websites zijn niet vindbaar in de organische resultaten op de eerst pagina van Google met een groot deel van de zoekwoorden die via Google AdWords worden ingekocht. Het pauzeren van de Google AdWords-campagne betekent daardoor dat de websites niet meer vindbaar zullen zijn op de eerste pagina van Google en vandaar dit significant grote verlies aan bezoekers.

De toegevoegde waarde bij een nummer 1 organische positie

Een verrassende ontdekking uit het onderzoek heeft betrekking op de toegevoegde waarde die Google AdWords biedt bij een nummer 1 organische positie op Google. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat bij een Google AdWords-advertentie die wordt vertoond bij een nummer 1 organische positie, 50% van de kliks incrementeel is. Dit betekent dat bij pauzering van de Google AdWords-campagne, 50% minder Google-gebruikers op uw website terechtkomen terwijl u een organische nummer 1 positie op Google heeft. Google AdWords blijkt dus zelfs bij een organische nummer 1 positie op Google nog steeds een toegevoegde waarde te hebben bij het genereren van verkeer naar uw website.

Wanneer de organische positie verslechtert, betekent dit ook een groter verlies van Google AdWords bezoekers. Uit het onderzoek blijkt dat zo’n 82% van de Google AdWords bezoekers verloren gaan bij een nummer 2 tot 4 organische positie. Bij een organische positie 5 of slechter is dit zelfs 96%. We kunnen op basis van deze onderzoeksgegevens dus concluderen dat Google AdWords een toegevoegde waarde heeft m.b.t. het genereren van kliks / verkeer naar uw website, ongeacht uw organische positie op Google. Zoals in een eerder artikel reeds werd aangekaart, kunnen een gedegen SEA (Search Engine Advertising) campagne en SEO (Search Engine Optimization) strategie elkaar versterken en het onderzoek van Google bevestigt dit nogmaals.

Geen succes zonder Google AdWords?

Zonder website bezoekers zal u uw website doelstellingen hoogstwaarschijnlijk niet gaan realiseren. Bezoekers naar uw website leiden is dus erg belangrijk, maar meer bezoekers genereren is niet altijd het equivalent van een beter resultaat. Als kanttekening bij het bovenstaande verhaal wil ik daarom graag aangeven dat er in dit onderzoek niet is gekeken is naar websitedoelstellingen zoals conversies of ROI. Het verlies van 50% van uw Google AdWords-bezoekers staat wellicht niet in verhouding met de werkelijke daling in conversies.

Google AdWords zou bij een website bijvoorbeeld verantwoordelijk kunnen zijn voor 80% van de conversies en 10% van het website verkeer. Pauzering van de Google AdWords-campagne zal in dit geval een zeer grote impact hebben op uw conversies, terwijl er in absolute aantallen website bezoekers wellicht relatief weinig veranderd en dit kan uw ROI ernstig verslechteren. Het kan echter ook betekenen dat uw ROI verbeterd, doordat uw Google AdWords-kosten wegvallen. Experimenteren is daarom de enige manier om achter het effect voor uw website te komen.

Deze blog post is geschreven door Ferdi Scheers, SEA consultant bij online marketing bureau Expand Online.

Expand Online
Commercieel directeur bij Expand Online Rotterdam

Expand Online is een rendementsgericht online marketing bureau uit Rotterdam met een ervaren team van hoogopgeleide online marketeers. De dienstverlening van Expand Online bestaat uit een combinatie van zoekmachine marketing, online adverteren, web analytics en social media adverteren. Expand Online is Google Cerfitied Partner, SEOmoz Pro Member, Google Analytics Accredited Individual. In november 2011 zijn we uitgeroepen tot FD Gouden Gazelle 2011 in de regio Zuid-Holland.

Categorie
Tags

6 Reacties

    adwords

    ” Dat Google adviseert Google AdWords te gebruiken is geen verrassende conclusie uit een Google onderzoek. WC eend adviseert immers ook WC eend. ” 🙂 Dat was ook het eerste waar ik aan dacht.

    goed stuk verder!


    14 april 2012 om 08:21
    Melvin

    Momenteel zijn wij bezig voor een webwinkel in Automatten.

    Deze website heeft organisch bij het zoekwoord automatten een 2e positie, echter merken wij weinig tot geen verschil als het om de bezoekers gaat als de Adwords aan of tijdelijk uit staan. Tuurlijk heb je wel iets meer bezoekers als normaal maar we zien niet echt een verband als we het ook vergelijken met andere websites.


    15 april 2012 om 14:52
    Ian Piepenbrock

    Wat mij betreft is de enige relevante conclusie hieruit dat bedrijven door inzet van kwalitatieve, dynamische content, online video en social media, meer aandacht aan hun organische vindbaarheid moeten gaan besteden ipv aan kostbare AdWords-campagnes.

    Eerst de basis en dan de extra boost dmv SEA.


    16 april 2012 om 07:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!