De strijd om de huizenmarkt
Peter Verhaar (Colibri Hypotheken): “Binnen 24 uur een hypotheek”
Een huis kopen en de daarbij gehorende hypotheek aanvragen is een grote stap. Het lijkt dus niet onlogisch dat hypotheekverstrekkers vaak weken bezig zijn om te bepalen of iemand die hypotheek wel of niet krijgt. Maar volgens Peter Verhaar is het wel degelijk onlogisch. “Wij claimen dat we binnen 24 uur een hypotheek voor je kunnen afsluiten, al mag ik dat eigenlijk niet zeggen van de toezichthouder. Ik mag namelijk geen reclame maken voor mijn twee grootste pluspunten: dat ik heel snel ben en dat het heel makkelijk is.”
Die toezichthouder is bang dat mensen fouten maken en ondoordacht een hypotheek afsluiten. Volgens Verhaar is er echter geen risico. Door het proces vrijwel volledig te automatiseren, berekent de computer of je een hypotheek kan betalen of niet. Dat wordt bepaald door je financiën tegen het licht te houden: betaalgeschiedenis, belastingaangiftes, eventuele BKR-registraties, et cetera. “Zo kan ik zien of het klopt wat je zegt. Alles draait om de vraag: kun je die hypotheek terugbetalen en kun je die rente betalen. Meer hoeven we niet te weten. Ik kan dat ook binnen een uur bepalen, maar dat mag ik al helemaal niet zeggen.”
“Banken hebben klantvriendelijkheid niet in hun genen”
Verhaar staat bekend als disruptor. In de jaren negentig begon hij de bank Alex met als doel de dure banken aan te pakken. “Dat deden we vooral door het proces volledig te automatiseren en perfecte service te leveren. Dat trucje werkte.” Verhaar meent hetzelfde te kunnen doen met de hypotheekmarkt.
“De hypotheekmarkt in Nederland is 700 miljard groot”, zegt Verhaar. “Dat is een onwaarschijnlijk grote markt. Als je daar een procent pakt, heb je zeven miljard. Wanneer je verder gaat kijken, dan blijkt dat die hele markt eigenlijk in handen is van drie banken: ABN Amro, ING en de Rabobank. De winst van ABN Amro komt voor 50 procent uit de hypotheekwereld en voor de Rabobank is dat niet anders. Onze banken zijn eigenlijk hypotheekbanken, die er ook nog wat bij doen met kredieten aan ondernemers. Dus mijn gedachte was: dit is de perfecte markt om als disruptor binnen te komen.”
Banken kennen hun klant niet
Verhaar en zijn team willen zich onderscheiden door het contact met de eindgebruiker en perfecte service. “Banken zijn nog steeds logge bedrijven. Ik denk dat ze grote moeite hebben om een klant echt te leren kennen. Wij kiezen er bewust voor om met de particulier die een droom heeft – namelijk een huis kopen – in contact te komen. Wij willen helpen die droom te vervullen. We onderscheiden ons door dat contact.”
“Maar daarmee ben je er nog niet. Je moet ook een scherp tarief hebben, want hypotheken is een prijselastisch product. Degene met het laagste tarief krijgt de business. Een verschil van 1/10 procent is het verschil tussen dood en leven. Onze geldschieter Aegon geeft ons voor lange looptijden een heel goed tarief, dus ik ben niet bang dat we daar moeite gaan hebben. Vervolgens is er het gevecht met de banken die klantvriendelijkheid echt niet in hun genen hebben zitten. Ik durf die strijd elk moment aan te gaan. Daar ben ik totaal niet bang voor.”
“Ik durf die strijd elk moment aan te gaan”
Het wordt een nieuwkomer op de markt niet makkelijk gemaakt: “We hebben een toezichthouder die eigenlijk niet wil dat er een disruptor op de markt komt. Dat merk ik aan hoe ze met ons omgaan, in hun taalgebruik, de problemen die ze zoeken. Maar ik merk het ook doordat ik vorige week van De Nederlandsche Bank een boete heb gekregen, omdat ik niet aan mijn solvabiliteit voldeed. Een boete van 2.000 euro die we direct hebben betaald. Ik ben een startup zonder klanten, en toch moet ik eigen vermogen aanhouden.”
Dat eigen vermogen mag Verhaar niet investeren. “Dat moet ik renteloos op een rekening laten staan. Vervolgens investeer ik in allerlei systemen, waarop De Nederlandsche Bank zegt: je bent aan het investeren en dat betekent dat je nog meer eigen vermogen moet aanhouden. Ik moet dus voortdurend terug naar mijn financiers. Ik zat aldoor op het randje en toen zakte ik er doorheen. Ze hadden mijn vergunning kunnen afpakken, maar dat hebben ze gelukkig niet gedaan. Maar wel een boete.”
Colibri start in september
Toch is Verhaar ervan overtuigd dat het allemaal goed komt. Inmidels is hij voorzichtig begonnen met het verstrekken van geld. Verhaar wil zeker weten dat alles goed loopt en klopt. Ook is hij bang dat wanneer nu al flink veel reclame wordt gemaakt, de 50 miljoen die hij van Aegon heeft geleend, al heel snel op is. Veel meer geld vinden is dus noodzaak. Als alles goed gaat, zal de site van Colibri Hypotheken – de naam waaronder het bedrijf zal gaan opereren – in september dit jaar live gaan.
“Ik wil gewoon dat de computer bepaalt”
“Ik ben CEO, nestor, founder. We hebben een team van vier jonge mensen met kennis van de hypotheekmarkt. Ze hebben allemaal al een werkkring gehad op het terrein van hypotheken, dus ze zijn niet helemaal nat achter de oren. Dat kan ook niet, want je moet aan de AFM een matrix overleggen met kwaliteiten.”
Het is maar een klein team, want eigenlijk alles is geautomatiseerd. “We willen niets meer met de hand doen. Wij duiken in databases, daar halen we gegevens op, en op basis van al die data komt er een duim omhoog: de rente en de aflossing kunnen betaald worden, of een duim omlaag: het kan niet betaald worden. Bij twijfelgevallen kom je in een bakje terecht en wordt er nog een keer naar gekeken, maar dat wil ik eigenlijk niet meer. Ik wil gewoon dat de computer bepaalt.”