Niemand dwingt mij om álle 'relevante' blogs en álle vakliteratuur te lezen. Maar waarom voelt het dan toch alsof mijn hersenen oververhit raken? Met alle contentmarketing die er bedreven wordt, wordt de kwaliteit van de content steeds beter. Maar hoeveel content is goed voor een mens?
Contentmarketing is tegenwoordig een populaire marketingtool en voor veel bedrijven de grootste online prioriteit van dit moment. Logisch, want enkel roepen dat je de beste bent, werkt niet meer. Contentmarketing is eigenlijk niet meer dan het verspreiden van waardevolle, relevante informatie om je bedrijf te profileren en om in gesprek te raken met je doelgroep. Je laat zien welke expertise je in huis hebt. En een bedrijf met autoriteit in de branche schept vertrouwen. Maar wacht eens, is dat niet ook de definitie van thought leadership?
Contentmarketing versus thought leadership
Is contentmarketing hetzelfde als thought leadership? Thought leadership betekent immers dat de markt een bedrijf als een expert ziet op een bepaald vakgebied. Dit bedrijf onderscheidt zich van andere bedrijven op het gebied van inzicht en visie en kent zijn klanten door en door. De markt vertrouwt het bedrijf. En op welke manier kunnen bedrijven de beoogde doelgroep overtuigen van hun betrouwbaarheid en expertise? Juist, bruikbare content.
How would you define the difference between thought leadership and content marketing?
— Jon Miller (@jonmiller) February 7, 2013
RT @jonmiller: Thought leadership can be in content used for content marketing, but not all content marketing has thought leadership ~ME
— AcquireB2B (@AcquireB2B) February 7, 2013
@jonmiller Thought leadership is the goal; content marketing is the means.
— Resonance (@resonancecont) February 8, 2013
Content is koning?
Is contentmarketing een geval van “als je niet meedoet, doe je niet meer mee”? Volgens een onderzoek van het Content Marketing Institute gelooft namelijk slechts 36 procent van de bedrijven dat contentmarketing effectief is, terwijl 90 procent van deze bedrijven zelf aan contentmarketing doet. Misschien zijn de lage budgetten hier de oorzaak van. Alhoewel, in de UK is contentmarketing een markt van maar liefst 1 miljard euro en voor 2015 wordt zelfs een omzet van 1,14 miljard voorspeld. Is dit wellicht een selffulfilling prophecy, of is content echt zo machtig?
De harde schijf raakt oververhit
Ja, we verslinden content. Elke dag van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Op LinkedIn, Facebook en Twitter word je overspoeld met content. Min of meer vrijwillig. We schrijven ons in op nieuwsbrieven, lezen alle blogs en krijgen ook nog vakbladen door de brievenbus. Iedereen wil op de hoogte blijven van het laatste nieuws of is bang om iets te missen.
Was er maar een tool die voor mij precies de juiste content selecteert. Niet op wat ik aangeef te willen lezen, maar op wat ik 'zou moeten willen weten'. Liefst nog gehighlight en geserveerd in hapklare brokjes. Maar met of zonder zo'n tool, uiteindelijk kun je dagelijks maar een beperkt aantal blogposts lezen. Er zit een grens aan de hoeveelheid informatie die je per dag kunt verwerken. Waar zit deze verzadiging? Contentmarketing is geëxplodeerd. Er komt vast en zeker een tijd dat de boel weer implodeert.
Verslaafd aan content
En toch. Met contentmarketing via thought leadership nieuwe klanten binnenhalen, klinkt nog steeds als het gouden ei. Het is ook bewezen dat contentmarketing voor een positieve ROI zorgt. Waardevolle, sterke content zal blijven opvallen. Wij als consumenten zijn nu eenmaal verslaafd geraakt aan content. De vraag voor de toekomst is dus vooral hoe jouw content boven het maaiveld uit blijft steken. Contentmarketing is nog lang niet op z'n retour.
Maar hoe lang duurt het voordat de mens het kaf niet meer van het koren kan onderscheiden? En hoe zal dat dan voor Marketingfacts, de contentkoning van marketing, verlopen?