De op social media gerichte social-media-strategie

30 maart 2013, 09:35

Van de week kwam ik een infographic tegen die zich richt op de acht stappen van een social media-strategie. Het is de zogenaamde achtstaps tool-agnostic benadering. Op zich is dat prima, weg van tools, maar nu overheerst het social media-uitgangspunt nog.

De acht stappen zijn:

1. Build an ark

2. Listen & compare

3. What’s the point?

4. Select success metrics

5. Analyze your audiences

6. What’s your one thing?

7. How will you be human?

8. Create a channel plan

En waar is de business?

De volgorde klopt van het proces klopt niet, wat direct ook de valkuil toont van dit –en vele anderen- model.

Hoe kun je als organisatie beginnen met het vormen van een cross-functioneel team als je niet eens weet welk probleem opgelost moet worden of welke ‘opportunity’ je wilt najagen?

Stap nummer 3 is essentieel: wat probeer je te bereiken? Dit hoort natuurlijk stap 1 te zijn. Op basis van een bepaald probleem of bepaalde opportunity stel je een relevant cross-functioneel team samen.

Pas in stap 3 doelstellingen formuleren als retentie en awareness komt mij over als er-zijn-een-set-van-nieuwe-platforms-en-kanalen-voor-handen-wat-gaan-we-ermee-doen?

In deze huidige tijd kan ik me moeilijk voorstellen dat er bedrijven zijn met teveel resources die social media of big data of cloud of wat dan ook op een dergelijke manier benaderen.

Als organisaties social media willen inzetten, moet de vraag achter de vraag begrepen worden. Waarom willen organisaties dit. Wat speelt er, hoe ziet de markt eruit, welke waarde strategie volgt de organisatie, hoe is de cultuur enzovoorts.

Om succesvol social media in te kunnen zetten moet social allereerst bedrijfsdoelstellingen ondersteunen of een bepaald probleem oplossen.

Daarnaast moet een organisatie ook bepaalde social media vaardigheden ontwikkelen mocht zij deze nog niet in huis hebben. Het allerbelangrijkste -natuurlijk- wat in de “Build an ark” stap onderzocht moet worden is of de cultuur dergelijke veranderingen toelaat of dat daar eerst naar gekeken moet worden.

Met een gesloten cultuur, weinig transparantie enz, kun je social media blijven inzetten, maar zal het resultaat tegenvallen, zowel intern als extern. Social media is hierbij geen enabler voor een meer open cultuur, maar zullen platforms of kanalen zijn die er een “beetje bij hangen” met weinig interactie of getoonde nep-openheid.

Gianluigi Cuccureddu
Ecommerce marketing professional bij ZZP

Ondersteun organisaties en marketing professionals met het maximaliseren van hun ecommerce marketing investeringen. Focus gebieden: performance marketing, marketing technologie, google shopping, feed marketing, datafeed optimalisatie, SEA, BI/AI.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!