De Metaverse is dood: Lang leve de metaverse!

De Metagids #58: Artificial Intelligence lijkt voor Mark Zuckerberg de ideale bliksemafleider te zijn van de Metaverse.

7 maart 2023, 11:06 2560 x gelezen

Met veel bombarie kondigde Mark Zuckerberg eind oktober 2021 de naamsverandering van Facebook naar Meta aan. Hij wist het zeker, de metaverse – een 3D versie van het internet – was de next big thing. Tientallen miljarden werden door het bedrijf in Research & Development gepompt om zijn visie te verwezenlijken. Ondanks de aankondiging dat avatars in de toekomst benen zullen krijgen, kwam zijn moonshot project nooit van de grond. Een fors dalende beurswaarde was het directe gevolg. Meer dan 836 miljard dollar verdampte als sneeuw voor de zon (zie ook Metagids #43). Nu praat hij er niet meer over. AI blijkt voor Zuckerberg de ideale bliksemafleider te zijn.

In een van zijn laatste berichten kondigde hij aan dat zijn bedrijf zich in de nabije toekomst gaat concentreren op (je verwacht het niet) generatieve kunstmatige intelligentie. Vanuit het hele bedrijf worden AI-mensen verzameld en in één grote groep gestopt alwaar ze zich gaan bezighouden met het ontwikkelen van “delightful experiences” voor verschillende producten. Op de korte termijn richten ze zich op het bouwen van creatieve en expressieve tools. Gekeken wordt hoe ervaringen met tekst (zoals chatten in WhatsApp en Messenger), met afbeeldingen (zoals creatieve Instagram-filters en advertentie-indelingen), en met video en multimodale ervaringen verbeterd kunnen worden. Op de langere termijn worden AI-personages ontwikkeld die mensen op verschillende manieren kunnen helpen.

Zuckerberg’s verhaal is niet origineel. Net als de andere techreuzen holt hij achter precies dezelfde hype aan. Voorbij sociale media. Voorbij de social- en interest-graph van Facebook en TikTok dus. Content die speciaal voor jou gegenereerd wordt, dat is de belofte die generatieve kunstmatige intelligentie in zich heeft.

En daar komt misschien toch Zuckerberg’s visie weer om de hoek kijken. Deze nieuwe AI-technologieën vormen de sleutel tot het creëren van metaverses waarin gewone mensen daadwerkelijk tijd willen doorbrengen: van ideeën-generatoren naar realiteits-generatoren. Het betekent dat iedereen in de toekomst zijn eigen gepersonaliseerde werkelijkheid heeft waarin hij of zij eindeloos kan verkeren.

De metaverse is helemaal niet dood, maar springlevend. Lang leve de metaverse!

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!