De Metagids (#1): Over Generatie Z en Alpha, Kwebbelkop, Oculus en Web 3.0

21 december 2021, 14:00

Inmiddels maakt 1 op de 3 mensen op deze aardbol deel uit van Generatie Z. Het is de generatie die geboren is tussen 1996 en 2015. Deze week verschenen er een aantal artikelen, rapporten en statistieken die nader inzicht geven in de leefwereld van deze generatie. In deze nieuwe rubriek op Marketingfacts “gids” ik jullie met veel plezier door de Metaverse. Iedere week is er een nieuwe tv-gids, dus ook een nieuwe Metagids 🙂

De afgelopen twee jaar is Sander Duivestein ondergedoken in de wereld van deepfakes, nepnieuws, samenzweringstheorieën, influencers, virtuele mensen, generatie Z, memes, crypto, NFTs, Web 3.0, virtual reality en de Metaverse. Dit heeft geresulteerd in het boek Echt Nep waarin wordt geschetst hoe nep en echt dwars door elkaar heen lopen en hoe het mogelijk is dat nep meer waard is dan echt. In De Metagids duidt hij wekelijks wat de impact van de Metaverse op onze economie en maatschappij is.

Dankzij de Coronapandemie zijn we versneld vooruit geraakt in de toekomst. Wat voor 2030 gepland stond, is reeds gerealiseerd in 2020. We beleven noodgedwongen de wereld vanachter ons beeldscherm: de wereld is geschermificeerd. We zijn hiermee in de leefwereld van Generatie Z en Alpha beland. Van jongs af aan zijn ze al gewend om met het scherm de realiteit te besturen. Het is een generatie die zich ook geen voorstelling kan maken van hoe de wereld eruitzag voor de introductie van het internet. Het is een generatie die opgroeit met deepfakes, nepnieuws, conspiratietheorieën, CGI influencers, virtual humans, crypto, NFTs, DAOs en de metaverse. Die zich als een vis in het water voelt in de werelden van Fortnite, Roblox, Minecraft, Instagram, Snapchat en Tiktok.

Inmiddels maakt 1 op de 3 mensen op deze aardkloot deel uit van Generatie Z. Het is de generatie die geboren is tussen 1996 en 2015. Dit brengt de leeftijdsgroep voor Gen Z’ers tussen de 6 en 25 jaar in 2021. De eerste leden van deze generatie betreden nu het bedrijfsleven. Het zijn de werknemers van de toekomst. Des te belangrijker om te weten hoe ze zich verhouden tot de fysieke wereld waarin wij, de oudjes, zijn opgegroeid.

1 Online belangrijker dan IRL

Generatie Z voelt zich meer thuis in de onlinewereld dan in de echte wereld. Onderstaande statistiek is afkomstig uit het Consumer Trends 2022 rapport. Het verbaast mij overigens niet. Uit eerder onderzoek van Squarespace bleek al dat de meerderheid van Gen Z er heilig van overtuigd is dat hoe je jezelf online presenteert belangrijker is dan hoe je overkomt IRL.

2 Meer Oculus dan XBox

Dit jaar zijn er voor het eerst meer Oculus brillen verkocht dan XBox spelcomputers. Uit de cijfers blijkt dat de populariteit van Virtual Reality enorm is toegenomen. Het maakt ook duidelijk dat de manier waarop we informatie consumeren aan het veranderen is. Nu kijken we nog naar het internet via ons beeldscherm, straks gaan we al het ware door het scherm heen en worden we zelf onderdeel van het internet. Het is de embodiment van het internet zoals Mark Zuckerberg het zo mooi verwoordt. We gaan van platte 2D (web)pagina’s naar 3D plekken. Het feit dat bedrijven als Microsoft, NVidia en Meta (Facebook) etc. enorme bedragen pompen in al deze virtuele werelden, maakt het des te aannemelijker dat de zogeheten metaverse binnen niet al te lange tijd serieuze business is.

3 Kwebbelkop wordt v-Tuber Bloo

Kwebbelkop, een van Nederlands bekendste Youtubers kondigde dit weekend op Twitter aan dat hij er mee stopt. Tien jaar lang heeft hij iedere dag voor YouTube een filmpje gemaakt, maar nu is het mooi geweest. Hij trekt de stekker eruit. Wel gaat hij in een andere vorm verder, namelijk als v-Tuber Bloo. De afgelopen tijd heeft hij met zijn team al veel tijd en geld (enkele miljoenen) in de ontwikkeling van het karakter gestoken en het moment is bijna daar dat Bloo qua kijkersaantallen Kwebbelkop van de troon stoot. V-Tuber Bloo past natuurlijk perfect in de leefwereld van Gen Z en Alpha.

4 E-sports generaties

Generatie Z en Alpha zijn een e-sports generatie. Deze week publiceerde The New York Times een interessant artikel waaruit blijkt dat, mede door de Coronapandemie, traditionele sporten steeds vaker het onderspit delven in het gevecht om de aandacht. Steeds meer jongeren zijn niet langer geïnteresseerd om een fysieke sport uit te oefenen. Het is vele malen makkelijker om vanachter het scherm een inspanning te leveren. Dit wordt ook nog eens versterkt door de grote commerciële belangen die in deze wereld spelen: er is veel prijzengeld voor e-sporters te verdienen.

5 The Great Bifurcation

In het artikel The Great Bifurcation (“de grote splitsing”) maakt digitaal strateeg Ben Thompson het punt dat de fysieke en de digitale, virtuele wereld niet naadloos in elkaar overlopen. We zijn veel meer gewend om van de ene in de andere wereld over te stappen. Iedere wereld heeft daarbij zijn eigen spelregels, zijn eigen wetten, zijn eigen mores. Wat voor de ene wereld geldt, is niet direct een op een over te nemen in een andere wereld, een andere werkelijkheid, een andere virtuele realiteit. Dit maakt het ook zo verdomde moeilijk om te begrijpen wat er zich precies in al deze werelden afspeelt. Gingen we voorheen nog prat op de tegeltjeswijsheid “Software eet de wereld op” van Marc Andreessen, nu wordt steeds meer duidelijk dat software niet de wereld opeet, maar compleet nieuwe universa en alternatieve realiteiten uitspuugt.

6 O’Reilly over Web 3.0

Tim O’Reilly, de oprichter en CEO van O’Reilly Media en bedenker van de term Web 2.0, liet deze week in een artikel zijn licht schijnen over Web 3.0. Door een historische lens te werpen op de voorgaande fases van het web trekt hij de conclusie dat het nog een tijd duurt voordat we ons allemaal volledig in de metaverse onderdompelen. Wel geeft hij een waarschuwing af, dat we ervoor moeten waken dat Web 3.0 niet het zoveelste speeltje van Silicon Valley wordt.

7 South Park persifleert Gen Z

De Amerikaanse satirische animatieserie South Park maakte deze week een schitterende persiflage op de leefwereld van Gen Z & Alpha.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief