De marketingpioniers van Chio, VANMOOF en Pathé Thuis

17 januari 2013, 10:28

Op 31 januari 2013 wordt in het Tobacco Theater te Amsterdam de vierde editie van het Marketing Pioneers-evenement gehouden. Naast de keynote van de man die jarenlang verantwoordelijk was voor de advertising van Apple, Ken Segall, zijn er o.a. ook presentaties van de marketingverantwoordelijken van zoutjesmerk Chio, fietsfabrikant VANMOOF en video-on-demand-aanbieder Pathé Thuis. Een kleine vooruitblik naar hun verhalen tijdens het event.

Theo Toering – Chio

Theo Toering is Marketing & Sales Manager voor het nieuwe zoutjesmerk Chio. Halverwege 2011 lanceerde Intersnack het nieuwe zoutjesmerk Chio op de Nederlandse markt. Met 12 nieuwe zoutjes wist het merk binnen afzienbare tijd schapposities te verwerven en de consument te verrassen. Deze merklancering is in 2012 bekroond met acht retail & consumenten prijzen voor beste merkintroductie binnen de FMCG markt.

Een nieuw zoutjesmerk: zat de Nederlandse consument daar nou op te wachten? En de retailer?

Consumenten zaten niet te wachten op een nieuw zoutjesmerk, nee. Ze zaten wel te wachten op vernieuwing. De markt voor zoutjes was verzadigd met concepten die zich al jarenlang bewezen hebben, maar van vernieuwing was nauwelijks sprake.

Ook de retailer zat te wachten op nieuwe initiatieven. De markt word hoofdzakelijk gedomineerd door een aantal grote spelers. Partijen die categorieën een impuls geven aan retailzijde zijn per definitie welkom.

Wat was de hoogste drempel die je hebt moeten slechten bij de introductie?

Zoals bij de meeste merkintroducties is het cruciaal om na de eerste trialperiode goede herhalingsaankopen te genereren. Eenmaal nadat het nieuws van 'het nieuwe zoutjesmerk Chio' eraf was, werd het meer en meer van belang om de flow richting consument vast te houden. En dat is uiteindelijk gelukt!

Waar ben je het meest trots op m.b.t. de lancering van Chio?

Dat vorig jaar 1 op de 10 huishoudens in Nederland minimaal 5x een nieuw product van Chio hebben gekocht. Nemen we daar genoegen mee? Nee. Maar zijn we daar trots op? Ja!! Daarnaast zijn we ontzettend trots op alle prijzen die we vorig jaar gewonnen hebben (Gouden Wheel of Retail, Foodtopaward, Marketingaward, etc.).

Wat ga je vertellen op Marketing Pioneers?

In een hoogcompetitieve markt voor zoutjes een nieuw merk lanceren was de uitdaging. In mijn presentatie zal ik deze uitdaging delen en vertellen wat er nodig is om succesvol een nieuw merk in Nederland te lanceren en welke kritische succesfactoren een must zijn om ambitie door te vertalen naar realiteit.

Taco Carlier – mede-oprichter VANMOOF

Taco Carlier richtte in 2009, samen met zijn broer Ties, VANMOOF op. VANMOOF ontwerpt, ontwikkelt en verkoopt innovatieve stadsfietsen. Taco is een inspirerende ondernemer die juist kansen heeft ontdekt in de redelijk traditionele fietsen markt. Dat maakt hem een echte Marketing Pioneer. Door goed in te spelen op wensen van gebruikers en door persoonlijke frustratie is een schitterend product ontstaan.

Taco, jullie hebben bij de introductie van VANMOOF flinke (online) buzz rond het merk en jullie product gehad. Heb je daarvan geprofiteerd? En zo ja, hoe? En wat heeft het concreet opgeleverd?

Het was vanaf het begin het plan om al het budget dat we hadden in R&D te steken en niets in marketing of sales. R&D creëert nieuwe waardevolle innovaties, innovaties creëren buzz, buzz creëert een platform.

Dankzij de buzz hebben we VANMOOF neer kunnen zetten als een platform in plaats van een fietsenmerk. Een platform waarop iedereen in kan haken die ook vindt dat fietsen in de stad een fantastische oplossing is voor heel veel problemen. Op dat platform hebben enthousiaste klanten, toeleveranciers, distributeurs en honderden winkels aangehaakt. Dankzij de buzz hebben we nu dus dealers over de gehele wereld zonder dat we ook maar een winkel hebben benaderd. Concreet zit onze best lopende winkel nu in New York en niet in Amsterdam, zoals je misschien zou verwachten. Concreet staat er nu op Facebook een album met duizenden foto’s van enthousiaste VANMOOF riders over de gehele wereld.

Is jullie aanpak ook bruikbaar voor andere bedrijven, producten en merken? En zo ja, voor welke wel en voor welke niet?

Wij bevinden ons in een luxepositie, wij hebben geen investeerders die we tevreden moeten houden. Daarom kunnen we ons volledig richten op de lange termijn. Alles wat we verdienen met VANMOOF, en meer, stoppen we in innovatie. Dat betaalt zich wellicht pas over vijf tot tien jaar uit, maar wij geloven erin dat we door innovatie de stadsfiets kunnen verbeteren en dat fietsen in de stad op lange termijn wereldwijd aan populariteit zal winnen.

Waar ben je het meest trots op m.b.t. de lancering van VANMOOF?

Ik ben verschrikkelijk trots op VANMOOF. Ik ben trots op onze nieuwe M2-collectie, waarvan de kwaliteit zich kan meten aan de internationale topmerken. Ik ben trots dat we 70% van onze fietsen in het buitenland verkopen. Maar het meest trots ben ik als ik op mijn VANMOOF door Shanghai, New York of Parijs fiets en andere VANMOOF’s in het wild zie.

Wat ga je vertellen op Marketing Pioneers?

Ik hoop iedereen mee te kunnen nemen op de fantastische reis die VANMOOF voor ons is geweest. We zijn vier jaar geleden begonnen met alleen maar een plan, nu staat er een beginnend internationaal fietsenmerk. Er is heel veel gebeurd, maar toch we hebben het gevoel dat we pas net zijn begonnen. Ik wil gaan vertellen over de enorme stijging van woon-werk verkeer op de fiets en hoe dit kansen biedt voor anderen.

Voor meer info…

Judith Hordijk – Pathé Thuis

Judith Hordijk is marketing manager video on demand bij Pathé Thuis. Pathé Thuis brengt de bioscoop in je eigen huiskamer en laat je genieten van de beste en laatste films wanneer het jou uitkomt. Pathé Thuis is zowel online, via Smart TV als Bluray-speler beschikbaar.

Jullie zijn nu iets meer dan een jaar bezig met Pathé Thuis. Is Nederland klaar voor video-on-demand?

Video-on-demand staat nog in de kinderschoenen als je het bijvoorbeeld vergelijkt met buurland Belgi�. Daar heeft de consument al een hogere bereidheid om voor kwalitatieve content te betalen. Juist gezien deze fase waarin VOD zich bevindt vinden we het belangrijk om onderdeel uit te maken van een nog gefragmenteerde markt. We geloven dat er plek is voor het merk Pathé Thuis en streven ernaar de beste consumentenervaring neer te zetten.

Merken jullie zelf iets van een verschuiving van bioscoopbezoek naar thuiskijken?

In bioscoopbezoek zien wij de afgelopen jaren alleen maar groei; in 2012 realiseerden we opnieuw een bezoekersrecord. Deze vorm van entertainment hoeft in tijden van recessie niets in te leveren. Van een verschuiving van bioscoopbezoek naar thuiskijken is dan ook geen sprake. Wel zagen we eerder een opkomst in het digitaal consumeren van film, daar lijden met name videotheken en de DVD-branche onder.

We zijn in deze markt gestapt omdat we kansen zien de filmconsumptie in NL te verhogen en we zien het als een complementair kanaal.

Waar ben je het meest trots op m.b.t. de lancering van Pathé Thuis?

Ik ben met name trots op wat we in 1 jaar tijd met een klein en zeer gedreven team en specialistische partners bereikt hebben. In 2012 wonnen we de Dutch Interactive Award voor beste e-commerceplatform en rondden we ons eerste jaar af met 125.000 accounts. Dat schept veel vertrouwen in de nabije toekomst. De plannen zijn groots, de verwachtingen liggen hoog, maar we hebben ontzettend veel energie om dit ook dit jaar weer waar te gaan maken.

Wat ga je vertellen op Marketing Pioneers?

Een terugblik op onze oprichting en het 1-jarig bestaan van Pathé Thuis. Een blik op het komende jaar: prioriteiten voor ons product en gesignaleerde marketingkansen.

Mediapartner

Marketingfacts is ook dit jaar weer mediapartner van Marketing Pioneers. Als trouwe lezer krijg je bij aanschaf van een ticket (à €395) het Marketingfacts Jaarboek 2012 kado!

Dus registreer je nu en we zien elkaar op 31 januari!

Zie ook het volledige programma. Naast bovenstaande sprekers en de al genoemde Ken Segall zijn er bijv. ook nog PEP Talks van Boodschapp, Wayne Parker Kent, ANWB, Scoupy en Wefilm. Oh, én nog een mystery guest!

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!