De marketing van Uber

8 januari 2019, 14:00

Patrick Stal: “We gebruiken digitale technologie, maar organiseren ook de fysieke wereld”

Uber, een merk waar veel over wordt gepraat, maar dat zelf weinig meepraat. Uber’s Head of Marketing Patrick Stal geeft ons een kijkje in de wereld van het internationale merk. Wat zijn de ontwikkelingen en ambities van de organisatie?

Patrick Stal is Head of Marketing EMEA bij Uber in Amsterdam. In zijn rol bij Uber geeft hij leiding aan meer dan honderd marketeers die hard werken om het merk in meer dan veertig landen te laten groeien en te versterken. Voordat hij bij Uber kwam, bekleedde hij senior marketingfuncties bij TomTom, leidde hij de Interbrand Benelux-praktijk en startte zijn carrière in management consulting.

Marketing

“Uber heeft vooral een sterk product gemaakt, terwijl er de afgelopen jaren eigenlijk nooit over marketing werd nagedacht. Dat is interessant in het kader van startups en scale-ups: je kunt een heel goed product hebben, maar je moet altijd nadenken over hoe je dat op langere termijn gaat opbouwen.

“Je kunt een heel goed product hebben, maar je moet altijd nadenken over de langere termijn”

Voor mijzelf begon de reis bij Uber vooral met de ambitie om marketing bij de organisatie te laten landen. Marketing als discipline was binnen Uber nog onontdekt. Ik vind het belangrijk dat mensen begrijpen wat wij proberen te doen en hoe we dat doen. Bij Uber zijn de medewerkers erg missie-gedreven en er gebeuren veel boeiende dingen binnen de organisatie die voor de buitenwereld onbekend zijn. Daar kon ik wel wat mee toen ik anderhalf jaar geleden startte.”

“Het ouderwetste beeld van marketing, ‘iets leuker maken dan het is’, geldt niet bij Uber. Wij willen de wereld laten zien waar we mee bezig zijn, zonder dat ze het idee krijgen dat we iets willen verkopen.”

Digitale technologie in de fysieke wereld

“Uber als product werd acht jaar geleden ontdekt. Drie app-bouwers zeiden na een conferentie tegen elkaar: ‘Wat zou het goed zijn als we hier op de stoep een ritje konden bestellen.’ Nadat ze de app bouwden, hebben ze zich de vraag gesteld: ‘Wat willen we eigenlijk?’ Daarna zetten ze de missie neer: ‘mobiliteit moet voor iedereen in de wereld zo beschikbaar zijn als vloeiend water’.”

“Wat ons anders maakt dan andere techbedrijven is dat we diep geworteld zijn in de echte wereld”

“Inmiddels is Uber niet alleen een transportbedrijf voor mensen, maar ook een vrachtbedrijf in de VS en de grootste voedsel-bezorg-organisatie. Wat ons anders maakt dan andere techbedrijven is dat wij ongelofelijk geworteld zijn in de echte wereld. Wij gebruiken digitale technologie, maar organiseren ook de fysieke wereld.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Hans Snel

    Onlangs heb ik in Zuid-Afrika via mijn dochter kennisgemaakt met de diensten van Uber. In een stad als Kaapstad is Uber uitermate populair. Zelden was ik zo positief verrast over een nieuwe dienst. Vrijwel altijd hadden we binnen twee minuten een Uber chauffeur. De app toont waar de auto zich bevindt en geeft merk, kleur en kenteken door. De chauffeur weet al waar je naar toe moet en is voorzien van navigatie. Altijd vriendelijke en behulpzame chauffeurs. Bij aankomst geen gedoe met afrekenen, dat gebeurt via de credit card, inclusief de fooi. En klant en chauffeur kunnen elkaar een cijfer geven. En die informatie kan weer worden gebruikt bij een volgende boeking. Dit is zoals taxidiensten zouden moeten zijn. Als je kennis hebt gemaakt met Uber, boek je geen taxi meer.

    Met de meerwaarde voor de klant zit het dus wel goed. Maar omdat marketing anno 2018 meer is dan het leveren van waarde voor klant en aandeelhouders ben ik benieuwd naar de visie van Patrick en Uber op de sociale component. Hoe is het voor een Uber chauffeur in de verschillende EMEA landen om via Uber in zijn inkomen te voorzien? Verdient hij voldoende? Kan hij zich goed verzekeren? Heeft hij ruimte om pensioen op te bouwen? Is er een vertegenwoordigend orgaan dat de belangen van chauffeurs behartigt? Als Uber hier een heldere, aansprekende en maatschappelijk vooruitstrevende visie op heeft en deze ook waarmaakt, hebben ze mij als klant en ambassadeur.


    9 januari 2019 om 07:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief