De magische verwondering van het metaversum

“Oh nee, alweer een metaverse column?”, hoor ik je denken.

8 november 2022, 11:00 1064 x gelezen

Het klopt. De zoveelste blog, krantartikel, paper of podcast van gehypete content met een kop die schreeuwt om schaarse aandacht. Maar toch nodig ik je uit om met een andere blik naar de kansen van deze nieuwe technologie te kijken.

Deze posting was eerder te lezen bij SWOCC. Het artikel is geschreven door Klaas Weima is Founder & Managing Director bij Energize en CMOtalk. Sinds 2021 zit Klaas in het bestuur van SWOCC. Hij is ook al geruime tijd blogger op Marketingfacts.

Eens in de zoveel jaren komt er een technologie voorbij die de potentie heeft om de status quo te doorbreken en miljarden levens kan beïnvloeden. Toen ik in 1995 ging studeren ervoer ik dat zelf door voor het eerst met mijn heuse multimediabelofte, de Compaq Presario, de Expedia site te bezoeken. In een paar kliks de hele wereld rond, en dat vanuit mijn luie stoel op mijn krappe studentenkamer in Rotterdam. Vrij snel ontdekte ik de mogelijkheid om cd’s (CDnow) en boeken (Amazon) te bestellen, te chatten met andere studenten (ICQ) en muziek te downloaden. Ik was vanaf het begin hooked, zag de marketingkansen en startte mijn eerste webdesignbedrijfje Wepid met een studiegenoot.  

De afgelopen 25 jaar zijn dergelijke aha-momenten op een hand te tellen. Ik denk aan mijn eerste iPhone met 3G, interactieve, streaming televisie, het vanaf het vakantieadres bedienen van de huisverlichting en mijn stuur uit handen geven aan Tesla’s autopilot. Maar nooit kwam dat magische gevoel van verwondering zo dicht in de buurt als mijn eerste browsemoment. 

Totdat ik afgelopen voorjaar voor het eerst de Oculus Quest 2 opzette en een compleet andere wereld ontdekte. Een digitale, interactieve wereld die je met een virtueel gebaar á la The Matrix in een klap kunt veranderen en naar je hand zet. Het bijna esoterische moment dat ik samen Space Explorers een ruimtewandeling maakte binnen en buiten de ISS op 250 km boven de aarde. Het moment dat ik met een expeditie de Mount Everest beklom en niet naar beneden durfde te kijken. Of samen met 10 CMO’s van toonaangevende bedrijven voor het eerst vergaderde in Horizon Workrooms op een exotische locatie. Iedereen achter zijn eigen bureau op een andere, fysieke locatie, maar toch het gevoel hebben dat je je in dezelfde ruimte begeeft. Het horen van een bekende fluisterstem achter je, al luisterend naar de voorzitter voor in de kamer. Een virtuele high five geven en aantekeningen maken in mixed reality. Het klinkt utopisch en nep. Maar het voelt echt als echt. 

Het grote verschil met het internet zoals we het kennen, is dat je echt onderdeel bent van het metaversum. Je wordt er met al je zintuigen in gezogen. Dat is een compleet, nieuwe, transformerende ervaring. En ja, compleet anders dan het gehypete Second Life van vroeger, waar toch regelmatig al wenkbrauwen fronsend een vergelijking mee wordt gemaakt. 

Logisch dat bedrijven, investeerders, ontwikkelaars, journalisten en merken hierop duiken. Consultancies en marketonderzoekbureaus buitelen over elkaar met miljarden voorspellingen hoe groot de zakelijke kansen van deze nieuwe immersieve wereld zullen zijn. Terwijl de voorlopers van de metaverse nu al big business zijn. Virtueel gameplatform Roblox zet al twee miljard per jaar om. In 2017 verdiende Fortnight al meer dan drieduizend euro per minuut. En haalt Nederlandse scale-up The Fabrikant dat digitale mode voor de metaverse ontwikkeld, tientallen miljoenen aan groeigeld op.  

De mogelijkheden zijn oneindig. Niet alleen voor gaming, mode en entertainment, maar ook voor b2b, cultuur en onderwijs. Waarom nog een mba-programma volgen aan Harvard, terwijl je via VR jezelf teleporteert vanuit huis, naar Cambridge en aansluitend met je Koreaanse, Amerikaanse en Duitse studenten in je virtuele workroom aan je paper werkt. Of de Formule 1 volgt, niet vanaf de tribune of Viaplay thuis, maar in VR, vanuit elk mogelijk gezichtspunt van je favoriete coureur tijdens de race. Of bij een klassiek orkest niet naar het orkest kijkt, maar je tussen, naast of boven de orkestleden op het podium begeeft en onderdeel wordt van de symfonie.  

Marketing is een katalysator van innovatie. Toch merk ik dat regelmatig marketeers a priori zeer kritisch zijn over de metaverse en deze rücksichtslos afserveren. “Dat wordt toch niets.” Of: “Veel te duur en onpraktisch.” Als ik dan vraag of ze zelf de moeite hebben genomen om erin te duiken en het te ervaren, hoor ik wat gemompel. Ja, de technologie en de brillen zijn zeker nog niet uitontwikkeld, maar het gaat enorm hard. Een boot die je als merkleider niet wilt missen. Probeer. Ontdek. Leer. Ervaar de magische verwondering van de metaverse, en oordeel dan of je marketingkansen ziet die je kunt oppakken. Ik wens je veel magische verwondering. 

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) doet fundamenteel wetenschappelijk onderzoek op het gebied van merken en communicatie. Deze kennis maakt SWOCC toegankelijk voor de praktijk, bijvoorbeeld door het uitbrengen van publicaties, het organiseren van lezingen en het schrijven van blogposts: via dit account zullen onderzoekers, docenten en andere schrijvers hun kennis over marketing delen. De stichting is in 1995 opgericht op initiatief van Giep Franzen en is gelieerd aan de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Meer SWOCC? Ga naar swocc.nl of volg ons via @SWOCC_NL

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!