De Amerikaanse presidentsverkiezingen: social media en de Gaga-index

De Amerikaanse presidentsverkiezingen: social media en de Gaga-index

Vandaag is een erg belangrijke dag voor de twee Amerikaanse presidentskandidaten Obama en Romney. Na het tegenvallende optreden van Obama in het eerste debat draait het vandaag in de Amerikaanse media maar om een ding: wie gaat het debat van vanavond winnen en beinvloedt dat de uiteindelijke uitslag? Ik zet een paar sites op een rij die proberen dat te voorspellen, om er vervolgens een nieuwe index aan toe te voegen: de Gaga-index.

Je zou denken dat het mogelijk moet zijn om aan de hand van sentimenten in social media te polsen hoe een belangrijk debat de verkiezingen beinvloedt. Gemakkelijk is het voorspellen van verkiezingsuitslagen echter niet (pdf). Ik zou het ook bijzonder knap vinden als we in de korte historie van social media nu al een manier zouden hebben gevonden om terabytes aan data plat te slaan om er vervolgens rake voorspellingen op te baseren. Maar goed: ergens voel je aan je water dat er wel een relatie zou kunnen zijn tussen wat er gebeurt op internet en de definitieve verkiezingsuitslagen. Een paar websites proberen de uitslag van 6 november dan ook serieus te voorspellen (gedeeltelijk gebaseerd op dit overzicht van Gigaom).

Five Thirty Eight

Five Thirty Eight is een blog van statisticus Nate Silver, die in de aanloop naar de verkiezingen de nationale en lokale polls op een begrijpelijke manier probeert te verzamelen en interpreteren. Op dit moment schat Nate de kans dat Obama de verkiezingen wint in op 64,8%. In zijn meest recente post beklaagt hij zich er trouwens wel over dat het voorspellen van de overall uitslag op basis van polls steeds lastiger wordt, omdat landelijke polls en polls op staatsniveau onvergelijkbaar met elkaar zijn en vaak volledig andere voorspellingen laten zien.

Intrade

Intrade is een online effectenbeurs waar wordt gehandeld in voorspellingen. Zo worden er op dit moment ‘aandelen’ verhandeld die voorspellen dat Obama de verkiezingen gaat winnen. Deze aandelen hebben vandaag, 16 oktober in de Amerikaanse ochtend, een waarde van €6,22 (de waarde ligt altijd tussen $0 en $10 dollar; de waarde van een aandeel dat voorspelt dat Romney gaat winnen is €3,82). Als deze handel voorspellend zou zijn voor het gedrag van Amerikanen - wat ze natuurlijk niet is - dan ligt Obama voor met een kans van 62% om te winnen. Opvallend genoeg ligt dit percentage wel dicht bij de voorspelling van Five Thirty Eight.

Twitter Political Index

Twitter heeft sinds 1 augustus een eigen site waarop sentimenten worden geindexeerd. De Twitter Political Index staat vandaag op 26 : 21 in het voordeel voor Obama. Dit houdt in dat 26% van de tweets waar Obama in genoemd is positief van aard is, tegenover 21% bij Romney. Als je bedenkt dat Obama 21 miljoen volgers heeft tegenover 1,4 miljoen voor Romney, moet je je afvragen wat deze index toevoegt aan de discussie.

Predictwise

PredictWise is een website die informatie uit een aantal Intrade-achtige initiatieven samenvoegt om een voorspelling te geven van belangrijke gebeurtenissen. Vandaag voorspelt PredictWise dat de kans dat Obama gaat winnen 65,2% is. Ook dat ligt dicht bij de eerdere voorspellingen, wat er ongetwijfeld mee te maken heeft dat Intrade een van de bronnen voor PredictWise is.

CNN Facebook Insights


Er zijn weinig sites te vinden die zich wagen aan een voorspelling op basis van activiteit op Facebook. Dit heeft er ongetwijfeld mee te maken dat de enige die echt weet wat er op Facebook gebeurt Facebook zelf is, en de meeste data niet vrij voor analisten beschikbaar is. CNN gebruikt Facebook Insights wel om - met voorbehouden -  aan te geven waar het meest over wordt gesproken (“Obama”), niet wat het sentiment in die discussies is (zie video hieronder). CNN zelf voorspelde gisteren trouwens dat het nu echt fifty-fifty is.

 

Muzieksmaak vs. politieke voorkeur

De Amerikaans wetenschapper Brian Whitman ontdekte dat muzikale voorkeuren en politieke voorkeuren gecorreleerd zijn. Op basis van een ingewikkelde berekening concludeerde Brian dat Democraten een diversere muzieksmaak hebben dan Republikeinen. Ook “ontdekte” hij dat Pink Floyd en de Amerikaanse countrymuzikant Kenny Chesney typisch Republikeinse fans hebben en Obama-aanhangers vooral naar Rihanna, Eminem en Lady Gaga luisteren.

De Gaga-index

Na alle voorgaande houtje-touwtje voorspellingen van de verkiezingsuitslag ga ik zonder gene rustig een nieuwe index aan het rijtje toevoegen: de Gaga-index. In de komende weken ga ik aan de hand van de Last.fm-hitlijsten analyseren of het mogelijk is om de uitslag te voorspellen op basis van de populariteit van 10 artiesten die in het onderzoek van Brian als typisch Republikeins en typisch Democratisch naar voren komen. De hitlijst van Last.fm wordt samengesteld aan de hand van Spotify-plays, maar indexeert daarnaast ook een aantal andere muziekdiensten. Daarom lijkt deze een beter beeld te geven van de populariteit van een bepaalde artiest op internet dan alleen Spotify.

Het is allemaal wetenschappelijk volstrekt onverantwoord natuurlijk, maar daar lusten die andere indices ook wel pap van. En als blijkt dat ik er helemaal naast zit dan kunnen we deze meetmethode voor de volgende keer gelukkig vooraf al als onbetrouwbaar aanduiden. De Gaga-index staat vandaag in elk geval op 50/50. Komt nu al overeen met de peiling van CNN.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Lijkt me een zeer solide meet-index! Ben benieuwd naar de resultaten. Aangename blog overigens meneer Schepers.

    geplaatst op
  • Dank Bobby, ik ben zelf ook heeeel benieuwd :)

    geplaatst op
  • Ik vertrouw je. Ben erg benieuwd!

    geplaatst op
  • Ha Hans,

    Mooi stuk, leuk de benadering vanuit 'social'!

    Ik vind dat de verkiezingen in de US hier zeer oppervlakkig en eendimensionaal worden benaderd. We doen dat altijd vanuit een Nederlands perspectief waar de verzorgingsstaat (overheid die in alle facetten van de maatschappij invloed uitoefent) centraal staat. In de VS is dat uitgangspunt heel anders. Mensen zijn daar juist heengegaan voor de amerikaanse droom, waar de overheid eerder als een hindernis wordt gezien. Als Obama 'socialist' wordt genoemd, verdedigd hij zich daartegen. Het zou mooi zijn als jij op deze plek ons daar jou visie op kan geven vanuit ene paarse broeken perspectief.

    Keep up the good work!

    geplaatst op
  • Peilingen zijn een indicatie maar kunnen door twijfelaars en maatschappelijk gewenst antwoorden vertekenen.

    Daarom vind ik by far Intrade het beste en kan dan ook niet jouw opmerking duiden:
    "Als deze handel voorspellend zou zijn voor het gedrag van Amerikanen - wat ze natuurlijk niet is - dan ligt Obama voor met een kans van 62% om te winnen."
    En dan met name: 'Wat ze natuurlijk niet is.'

    Voorop gesteld; niemand heeft een glazen bol. Maar het zijn de verwachtingen van de verwachtingen en de mensen willen dit rationeel zo goed mogelijk inschatten omdat zij hier voor geldelijk beloond worden.
    Dit is in ieder geval zoveel mogelijk voldaan aan de EMH (http://en.wikipedia.org/wiki/Efficient-market_hypothesis). En in dit geval is voorkennis bijna niet te doen omdat de beslisser iedere Amerikaan zelf is.

    En ja, deze koersen kunnen gemanipuleerd worden door geringe volumes; maar uiteindelijk zie je bij de meeste het weer terugspringen naar de stand waarin alle verwachtingen zijn verwerkt.
    Koersen kunnen fluctueren maar vertegenwoordigen wel de beste voorspelling van dat moment en continu. Net zoals beurskoersen dus eigenlijk.

    geplaatst op
  • Dank voor je reactie Edwin. Ik heb het woord "natuurlijk" gebruikt omdat ik me niet kan voorstellen dat de geografische/demografische variëteit (om maar wat te noemen) van mensen die handelen op Intrade gelijk is aan de geografische en demografische diversiteit in de hele VS. Of vergelijkbaar is met de populatie stemmende Amerikanen. Het zullen toch vooral bevoorrechte en relatief rijke, internet-savvy mensen zijn die gebruik maken van Intrade. Als de diversiteit op Intrade wel vergelijkbaar zou zijn dan is dit wat mij betreft een hele aardige poging om vraag en aanbod van meningen - de publieke opinie - in zo'n politieke strijd te peilen. Ik vind het dan ook een supermooi initiatief!

    geplaatst op
  • Dat is juist het mooie aan deze prediction markets, ze nemen alles in ogenschouw. Dus de bevoorrechte en relatief rijke, internet-savvy mensen die met deze tool aan de slag gaan nemen in hun beslissingen ook de overwegingen mee van elke andere Amerikaan. Het doel is het juist voorspellen van de uitslag. (niet de eigen mening ventileren over wie gaat winnen)

    geplaatst op
  • Ik waag het te betwijfelen Edwin.. maar laten we op 6 november weer eens contacten, het lijkt me tof als jij gelijk krijgt! :)

    geplaatst op
  • @Edwin: Heeft Wall Street niet juist aangetoond dat prediction markets eigenlijk niet zo goed zijn in predictions?

    geplaatst op
  • Volgens social media was het presidentiele debat vanavond een 'close call'. Tweetfeel (doen ze nog echt mee eigenlijk?) registreerde dat Obama een kleine voorsprong had. Dat wil zeggen: meer positieve tweets dan Romney. Socialmention telde dat het aantal positieve versus negatieve tweets bij Romney groter was dan bij Obama (3:1 vs. 2:1; Romney had minder vermeldingen).
    Ik wil mijn rechterhand er niet om verwedden maar het feit dat Obama een vlammende zelfverzekerdheid liet zien, en Romney het er af en toe flink van langs kreeg en dan wat beteuterd in een hoekje stond, maakte voor mij dat Obama de winnaar van het debat was. Ook al waren veel antwoorden duidelijk ingestudeerd. Verrassend dat er opnieuw niet werd gesproken over abortus of het homohuwelijk; twee hele hete hangijzers. Maar spannend was het om te zien. Geen langdurig vuurwerk, maar een heel stuk spannender dan het eerste debat en een mooie opbouw naar het laatste debat op 22 oktober in Florida.

    geplaatst op
  • Kleine update nog: de fictieve aandelen van Intrade zijn zojuist gestegen naar €6,42 (fluctueert nog sterk op dit moment). @AntDeRosa, columnist bij Reuters, geeft aan dat hetzelfde Intrade stelt dat 91% Obama als winnaar aanwijst. Volgens Huffington Post zijn er tijdens het debat 7,2 miljoen tweets verstuurd.

    geplaatst op
  • Dag Hans,

    Je eerste blog vanuit je nieuwe home(country)!

    Volgens mij was dit een van je voornemens om de komende maanden te gaan doen. You did a great job en ik kijk uit naar je volgende post.

    Dat deze post ook nog eens op Marketingfacts is geplaatst is natuurlijk helemaal super!

    Keep up the good work...

    Grt,
    carlo

    geplaatst op
  • Verkiezingen en social media waren de afgelopen maanden onlosmakelijk van elkaar verbonden. Niet alleen in Amerika bleken social media van enorme invloed, ook in Nederland was er veel aandacht voor social media in de verkiezingsperiode. Uw artikel laat zien dat in Amerika tijdens de verkiezingsperiode er ruim aandacht was voor de verkiezingen ook tijdens de verkiezingen zelf. Ik heb zelf een analyse gemaakt in hoe kranten in Nederland berichten over social media in combinatie met de verkiezingen. Uit deze analyse blijkt dat traditionele kranten tijdens de verkiezingen zelf nauwelijks aandacht besteden aan social media, terwijl buiten en tussen de verkiezingsperiodes er wel ruimschoots aandacht was voor de sociale media. Wilt u meer hierover lezen? Dat kan hier: http://metareporter.nl/2012/11/15/doen-social-media-ook-mee-tijdens-de-verkiezingen/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.