Data-driven marketing volgens Nederlandse pioniers

26 september 2014, 11:00

Symposium georganiseerd door Nyenrode Marketing Society

De digitale wereld draait steeds sneller. Customer experience, digital analytics, social media science en customer intelligence domineren de agenda van elk management board dat op zoek is naar de slimme toepassing van big data. Van marketingdirecteuren en -managers wordt in toenemende mate verwacht dat ze alle beslissingen niet op basis van HIPPO’s (highest paid persons opinion) nemen, maar op basis van data. Daardoor wordt het marketingvak steeds analytischer en technischer.

Gartner voorspelt dat de rollen van CIO en CMO in 2019 opgaan in één functie – chief marketing technology officer, die in staat moet zijn om alle digitale data te vertalen naar inzichten om alle businessdoelstellingen te verwezenlijken.

Om beter voorbereid te zijn op de toekomst van marketing organiseert Nyenrode Marketing Society in samenwerking met SAS en Digital Power het symposium ‘Data-driven marketing’ waar een 10-tal experts hun visie geven op het marketingvak van nu, en, nog belangrijker, dat van morgen.

Sprekers

Prof.dr. Henry Robben – Hoogleraar Marketing – Nyenrode Business Universiteit

Henry Robben is hoogleraar marketing aan de Nyenrode Business Universiteit. Zijn onderzoek en onderwijs omvatten strategische marketing en innovatiemanagement. ‘Big data’ lijkt het toverwoord te zijn voor het oplossen van de klassieke problemen waar organisaties mee worstelen, zoals: hoe haal ik meer omzet, wat willen mijn klanten en hoe creëer ik onderscheidend vermogen?

In zijn presentatie schetst Henry enkele strategische kaders voor big data. Zonder dergelijke kaders lopen organisaties diverse risico’s zoals: een focus op ‘easy-to-measurism‘, te veel kortetermijnvisie en geloven dat correlatie hetzelfde is als causaliteit.

Drs. Katherine Kucherenko – Digital Business Strategist – Digital Power

Katherine heeft achtergrond in ‘traditionele marketing’ en is nu binnen Digital Power verantwoordelijk voor alle data-driven marketingactiviteiten. Daarnaast helpt ze bedrijven om data-gedreven te worden. Binnen Nyenrode Executive Education is zij verantwoordelijk voor programma’s ‘Digital Marketing’ en ‘Customer Experience’ en is zij een bestuurslid van de Nyenrode Alumni VCV Marketingcommunicatie Kring.

Katherine zal vertellen welke technieken de data kunnen omzetten naar informatie, welke technologieën informatie vertalen naar kennis en hoe belangrijk verbeeldingskracht en gevoel van managers zijn om met die kennis een visie te ontwikkelen.

Dr. Natasja Zharinova – Director SME and Consumer Business (MT lid) – eBay | Marktplaats.nl

Natasja is als lid van het MT van eBay verantwoordelijk voor de executie van strategische plannen van de business units ‘SME’ en ‘Consumer business’. Daarvoor was zij vanuit haar rol als eBay’s CFO Classifields Northern Europe onder andere verantwoordelijk voor de implementatie van een data warehouse en analytics-infrastructuur voor de hele groep.

In haar presentatie staat Natasja stil bij de manier waarop klantwaarde met behulp van predictive analytics kan worden verhoogd. En hoe zij dankzij haar achtergrond in finance, strategy & analytics duizenden consumenten en bedrijven op Marktplaats in staat stelt om eigen producten en diensten steeds beter te verkopen. Natasja heeft haar PhD behaald aan de Princeton University.

Drs. Rogier van Nieuwenhuizen MBA – Executive Vice President EMEA – McKinsey Solutions | ClickFox

Rogier heeft in de afgelopen 12 jaar bij McKinsey in diverse functies wereldwijd expertise opgebouwd in klanttevredenheid, klantloyaliteit en marketing analytics en is nu binnen EMEA eindverantwoordelijk voor ClickFox, een bedrijf dat voor haar Fortune 500 klanten elke X-channel footprint (onder andere web, call, mobile, app, branch) van consumenten opspoort en verbindt met hun journeys. Rogier zal vertellen over hoe big data en analytics marketingdirecteuren helpen om een excellente customer experience te creëren en welke technologieën daarvoor kunnen worden ingezet.

Drs. Rene van der Laan – Global Director Integrated Marketing Management – SAS

Rene begon zijn carrière in enterprise software zo’n 15 jaar geleden. Zijn voorliefde voor analytics, of beter het gebrek aan analytische mogelijkheden van de andere oplossingen, dreef hem in de armen van SAS, waar hij bij strategische, internationale klanten wordt ingezet als specialist en gepassioneerd evangelist voor de geïntegreerde marketing oplossingen van SAS. Rene zal stil staan bij marketing as a service vanuit een centraal holistisch klantbeeld.

Panelleden

  • Reinoud Boersma – Global Head of Customer Intelligence & Event driven marketing bij Nationale Nederlanden Group
  • Frank van den Berk – Global Digital Marketing Lead bij FrieslandCampina
  • Bob Nieme – CEO bij Adversitement
  • Carla Yarazagaray – Marketing Solutions Lead Benelux bij Facebook
  • Mieke de Ketelaere – Customer Intelligence Lead South West Europe bij SAS

Praktische informatie

  • Organisator: Nyenrode Marketing Society (NyMaS)
  • Datum: Woensdag 5 november
  • Tijd: 18.00 – 22.00. Aansluitend borrel tot 00.00 bij de Nyenrode Zolderbar.
  • Locatie: Pfizer auditorium, Nyenrode Business Universiteit
  • Kosten: 35 euro
  • Aanmelden: Gebruk DEZE link om aan te melden. Wegens beperkte aantal plekken in de zaal wordt aangeraden om zo snel mogelijk te regsitreren.
  • Meer info en vragen: Stuur een email naar nymas@nyenrode.com t.a.v. Victor Besnard (Voorzitter NyMaS).

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!