
Gisteravond heb ik de eerste van een reeks lezingen over crossmedia van Netwerk MediAVrouwen gevolgd. Indira Reynaert van Existenz en crossmedialog.nl vertelde tijdens een 2,5 uur durende sessie over de theorie van crossmedia concepting.
Allereerst besprak Reynaert een aantal definities van crossmedia. Haar eigen definitie is: Er is sprake van crossmedia indien er een kruisbestuiving bestaat van verschillende media zoals theater, film, televisie, radio, print, internet, games, mobiele devices en live-evenementen waarbij de verschillende media mediumspecifieke betekenissen communiceren welke deel uitmaken van een universeel doel.
Volgens Reynaert heeft crossmedia de laatste jaren een betekenis gekregen door de komst van digitale media en vormt dit de belangrijkste schakel in een crossmedia format. Aan het einde van de avond citeerde Reynaert de Australische crossmediagoeroe Christy Dena: ‘Internet is de lijm van ieder crossmedia concept’.
Interessant is het onderscheid dat Reynaert maakt tussen afhankelijke en onafhankelijke crossmedia concepten, waarbij het belangrijkste verschil is dat bij afhankelijke concepten de ‘doelgroep’ of ‘kijker’ invloed heeft op de afloop of het vervolg van het programma/concept. Voorbeelden hiervan zijn Idols, TMF edit en de Blackbeard Connection. Als voorbeelden voor onafhankelijke crossmedia concepten noemde Reynaert Life & Cooking en Eigen huis & tuin.
Het crossmedia concept helpt bij het aanspreken van de beoogde doelgroep en een goed crossmedia concept houdt rekening met de behoeften en voldoening van die doelgroep. Belangrijke punten die je in je achterhoofd moet houden tijdens het ontwikkelen van een crossmedia concept zijn volgens Reynaert:
• Het ontwikkelen van een concept blijft creativity driven;
• Kies een combinatie van media die de beoogde doelgroep aanspreekt;
• Maak een vertaalslag naar die media;
• Sluit vervolgens allianties;
•
dat nieuwe media op zichzelf staan.
Aan het einde van de sessie ontstond er een interessante discussie over Hyves. Ik verbaasde me erover dat ondanks alle aandacht die Hyves in de media krijgt er nog mensen in het vak zijn die Hyves niet kennen of het succes van Hyves niet willen erkennen. Reynaert gebruikt Hyves zelf succesvol voor haar studenten. Gebleken is dat Hyves zich enorm goed leent voor het online brainstormen en conceptualiseren.
De volgende sessie is op 22 november en gaat over TV en gaming. Tijdens de laatste sessie op 6 december gaat gastspreker Antoinette Hoes in op de commerciële doelstelling van een crossmedia concept.