Crossmedia: Concepting

26 oktober 2006, 06:35

Gisteravond heb ik de eerste van een reeks lezingen over crossmedia van Netwerk MediAVrouwen gevolgd. Indira Reynaert van Existenz en crossmedialog.nl vertelde tijdens een 2,5 uur durende sessie over de theorie van crossmedia concepting.

Allereerst besprak Reynaert een aantal definities van crossmedia. Haar eigen definitie is: Er is sprake van crossmedia indien er een kruisbestuiving bestaat van verschillende media zoals theater, film, televisie, radio, print, internet, games, mobiele devices en live-evenementen waarbij de verschillende media mediumspecifieke betekenissen communiceren welke deel uitmaken van een universeel doel.

Volgens Reynaert heeft crossmedia de laatste jaren een betekenis gekregen door de komst van digitale media en vormt dit de belangrijkste schakel in een crossmedia format. Aan het einde van de avond citeerde Reynaert de Australische crossmediagoeroe Christy Dena: ‘Internet is de lijm van ieder crossmedia concept’.

Interessant is het onderscheid dat Reynaert maakt tussen afhankelijke en onafhankelijke crossmedia concepten, waarbij het belangrijkste verschil is dat bij afhankelijke concepten de ‘doelgroep’ of ‘kijker’ invloed heeft op de afloop of het vervolg van het programma/concept. Voorbeelden hiervan zijn Idols, TMF edit en de Blackbeard Connection. Als voorbeelden voor onafhankelijke crossmedia concepten noemde Reynaert Life & Cooking en Eigen huis & tuin.

Het crossmedia concept helpt bij het aanspreken van de beoogde doelgroep en een goed crossmedia concept houdt rekening met de behoeften en voldoening van die doelgroep. Belangrijke punten die je in je achterhoofd moet houden tijdens het ontwikkelen van een crossmedia concept zijn volgens Reynaert:

• Het ontwikkelen van een concept blijft creativity driven;

• Kies een combinatie van media die de beoogde doelgroep aanspreekt;

• Maak een vertaalslag naar die media;

• Sluit vervolgens allianties;

Verken andere media en erken

dat nieuwe media op zichzelf staan.

Aan het einde van de sessie ontstond er een interessante discussie over Hyves. Ik verbaasde me erover dat ondanks alle aandacht die Hyves in de media krijgt er nog mensen in het vak zijn die Hyves niet kennen of het succes van Hyves niet willen erkennen. Reynaert gebruikt Hyves zelf succesvol voor haar studenten. Gebleken is dat Hyves zich enorm goed leent voor het online brainstormen en conceptualiseren.

De volgende sessie is op 22 november en gaat over TV en gaming. Tijdens de laatste sessie op 6 december gaat gastspreker Antoinette Hoes in op de commerciële doelstelling van een crossmedia concept.

Nienke Becker
communicatieadviseur bij Sabel Communicatie

Nienke Becker werkt als communicatieadviseur en accountmanager bij Sabel Communicatie in Utrecht. Nienke geeft advies over interne- en externe (web) communicatie en is het eerste aanspreekpunt voor verschillende klanten. Eerder werkte Nienke als marketingmanager bij Copernica Media Solutions in Haarlem. Nienke studeerde Communicatie aan Hogeschool Windesheim in Zwolle en werkte naast haar studie als freelance tekstschrijver voor verschillende opdrachtgevers. Naast het dagelijkse werk schrijft Nienke regelmatig columns voor de website Admanager en blogt ze voor de weblogs Adfoblog en Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    amsterdamant

    Hi Nienke, Fijn verslag, dank. Ik was helaas te laat.

    & 6 december gaat het meer over concepting voor (commerciele) opdrachtgevers en hoe dat afwijkt van ‘vrij werk’ (waar veel van de dames van het netwerk zich mee bezig houden).


    26 oktober 2006 om 07:06
    Nienke Becker

    Jammer dat je het niet kon redden, was absoluut een interessante avond. We zien elkaar 6 december. Ben benieuwd naar wat je te vertellen hebt!


    26 oktober 2006 om 07:14
    Annet

    dan ben ik er ook Antoinette, leuk!


    26 oktober 2006 om 09:52
    Annet

    @nienke

    als doelgroep zich nu eens buigt over het concept, aangezien doelgroep ook contentprovider is, is dat wellicht stof voor onder de loep?


    26 oktober 2006 om 10:07
    media

    Dank voor het verslag Nienke!

    Moet eerlijk zeggen dat ik niet van het bestaan van het netwerk mediavrouwen afwist (was wel eens in de reacties op marketingfacts zag ik net). Neem aan meetings alleen voor en door vrouwen? Met welk doel? Ben eigenlijk wel benieuwd.


    26 oktober 2006 om 17:20
    indira reynaert

    Bedankt Nienke voor je verslag 😉 Ik heb geen verslag geschreven voor op Crossmedialog.nl, want ik vind het een beetje stom om op die plek over mezelf te schrijven ;-)) Ik heb wel op mijn persoonlijke site de slides gezet.


    26 oktober 2006 om 18:27
    Nienke Becker

    @Annet

    Lijkt mij inderdaad stof om eens onder de loep te nemen!

    Bij Hyves wordt dit bijvoorbeeld regelmatig gedaan. Aan de community wordt gevraagd hoe zij denken over bepaalde toevoegingen aan de site of wat ze missen.

    @Marco

    De Stichting Netwerk MediAVrouwen is een netwerk in Nederland voor vrouwen werkzaam in de audiovisuele sector in de meest brede zin van het woord. Alle beroepen die uitgevoerd worden binnen de Media zijn welkom, alleen voor print kan het netwerk weinig betekenen. In principe zijn de bijeenkomsten alleen voor vrouwen, maar voor sommige meetings wordt een uitzondering gemaakt. Van Barbara Alman, de voorzitter van NMV, begreep ik dat er onlangs een bijeenkomst was over zelfstandig ondernemen en de juridische plus administratieve aspecten, waar mannen ook welkom waren. Het doel van de bijeenkomsten is kennisoverdracht en netwerken. Ikzelf was woensdag voor het eerst bij een sessie van NMV aanwezig en ik vond het een interessante en inspirerende avond!

    @Indira

    Graag gedaan! Fijn dat de slides terug zijn te vinden op je site. Nogmaals mijn complimenten voor je boeiende presentatie!


    27 oktober 2006 om 05:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief