Crossmedia: Concepting

Crossmedia: Concepting

Gisteravond heb ik de eerste van een reeks lezingen over crossmedia van Netwerk MediAVrouwen gevolgd. Indira Reynaert van Existenz en crossmedialog.nl vertelde tijdens een 2,5 uur durende sessie over de theorie van crossmedia concepting.

Allereerst besprak Reynaert een aantal definities van crossmedia. Haar eigen definitie is: Er is sprake van crossmedia indien er een kruisbestuiving bestaat van verschillende media zoals theater, film, televisie, radio, print, internet, games, mobiele devices en live-evenementen waarbij de verschillende media mediumspecifieke betekenissen communiceren welke deel uitmaken van een universeel doel.

Volgens Reynaert heeft crossmedia de laatste jaren een betekenis gekregen door de komst van digitale media en vormt dit de belangrijkste schakel in een crossmedia format. Aan het einde van de avond citeerde Reynaert de Australische crossmediagoeroe Christy Dena: ‘Internet is de lijm van ieder crossmedia concept’.

Interessant is het onderscheid dat Reynaert maakt tussen afhankelijke en onafhankelijke crossmedia concepten, waarbij het belangrijkste verschil is dat bij afhankelijke concepten de ‘doelgroep’ of ‘kijker’ invloed heeft op de afloop of het vervolg van het programma/concept. Voorbeelden hiervan zijn Idols, TMF edit en de Blackbeard Connection. Als voorbeelden voor onafhankelijke crossmedia concepten noemde Reynaert Life & Cooking en Eigen huis & tuin.

Het crossmedia concept helpt bij het aanspreken van de beoogde doelgroep en een goed crossmedia concept houdt rekening met de behoeften en voldoening van die doelgroep. Belangrijke punten die je in je achterhoofd moet houden tijdens het ontwikkelen van een crossmedia concept zijn volgens Reynaert:

• Het ontwikkelen van een concept blijft creativity driven;
• Kies een combinatie van media die de beoogde doelgroep aanspreekt;
• Maak een vertaalslag naar die media;
• Sluit vervolgens allianties;

Verken andere media en erken

dat nieuwe media op zichzelf staan.

Aan het einde van de sessie ontstond er een interessante discussie over Hyves. Ik verbaasde me erover dat ondanks alle aandacht die Hyves in de media krijgt er nog mensen in het vak zijn die Hyves niet kennen of het succes van Hyves niet willen erkennen. Reynaert gebruikt Hyves zelf succesvol voor haar studenten. Gebleken is dat Hyves zich enorm goed leent voor het online brainstormen en conceptualiseren.

De volgende sessie is op 22 november en gaat over TV en gaming. Tijdens de laatste sessie op 6 december gaat gastspreker Antoinette Hoes in op de commerciële doelstelling van een crossmedia concept.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Hi Nienke, Fijn verslag, dank. Ik was helaas te laat.
    & 6 december gaat het meer over concepting voor (commerciele) opdrachtgevers en hoe dat afwijkt van 'vrij werk' (waar veel van de dames van het netwerk zich mee bezig houden).

    geplaatst op
  • Jammer dat je het niet kon redden, was absoluut een interessante avond. We zien elkaar 6 december. Ben benieuwd naar wat je te vertellen hebt!

    geplaatst op
  • dan ben ik er ook Antoinette, leuk!

    geplaatst op
  • @nienke
    als doelgroep zich nu eens buigt over het concept, aangezien doelgroep ook contentprovider is, is dat wellicht stof voor onder de loep?

    geplaatst op
  • Dank voor het verslag Nienke!

    Moet eerlijk zeggen dat ik niet van het bestaan van het netwerk mediavrouwen afwist (was wel eens in de reacties op marketingfacts zag ik net). Neem aan meetings alleen voor en door vrouwen? Met welk doel? Ben eigenlijk wel benieuwd.

    geplaatst op
  • Bedankt Nienke voor je verslag ;-) Ik heb geen verslag geschreven voor op Crossmedialog.nl, want ik vind het een beetje stom om op die plek over mezelf te schrijven ;-)) Ik heb wel op mijn persoonlijke site de slides gezet.

    geplaatst op
  • @Annet
    Lijkt mij inderdaad stof om eens onder de loep te nemen!
    Bij Hyves wordt dit bijvoorbeeld regelmatig gedaan. Aan de community wordt gevraagd hoe zij denken over bepaalde toevoegingen aan de site of wat ze missen.

    @Marco
    De Stichting Netwerk MediAVrouwen is een netwerk in Nederland voor vrouwen werkzaam in de audiovisuele sector in de meest brede zin van het woord. Alle beroepen die uitgevoerd worden binnen de Media zijn welkom, alleen voor print kan het netwerk weinig betekenen. In principe zijn de bijeenkomsten alleen voor vrouwen, maar voor sommige meetings wordt een uitzondering gemaakt. Van Barbara Alman, de voorzitter van NMV, begreep ik dat er onlangs een bijeenkomst was over zelfstandig ondernemen en de juridische plus administratieve aspecten, waar mannen ook welkom waren. Het doel van de bijeenkomsten is kennisoverdracht en netwerken. Ikzelf was woensdag voor het eerst bij een sessie van NMV aanwezig en ik vond het een interessante en inspirerende avond!

    @Indira
    Graag gedaan! Fijn dat de slides terug zijn te vinden op je site. Nogmaals mijn complimenten voor je boeiende presentatie!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.