De cookies verdwijnen… drie manieren om toch verbinding met je doelgroep te houden

17 juli 2020, 05:16

Schoot jij ook in de stress toen je las dat de third-party cookies nog verder verdwijnen? Snap ik! Toch is het gelukkig niet nodig. In dit blog lees je meer over kansen voor jou als marketeer om toch data te verzamelen en de verbinding met je doelgroep te behouden.

De uitfasering van de third-party cookies is al een poosje bezig omdat het qua privacy helaas nog wel eens mis ging met de cookies. Daarom dat zowel overheden als bedrijven zoals Google deze cookies nu steeds verder aan banden leggen. Zo neemt Google met het Privacy Sandbox-project het voortouw om privacyvriendelijke oplossingen te creëren waar zowel een online bezoeker als een bedrijf/marketeer blij van wordt.

Data verzamelen zonder third-party cookies

Zoals altijd brengt een veranderend online ecosysteem de nodige paniek met zich mee. Maar ook kansen. Welke dat zijn? Hieronder zet ik de drie meest kansrijke op een rij.

Kans 1: first-party data uit eigen bron

First-party data zijn de gegevens die je direct van je gebruikers en klanten krijgt door bijvoorbeeld een interactie met je website, social kanalen, advertentie of e-mail. Voordeel: waardevolle informatie over je doelgroep. Nadeel: het duurt langer om deze data te verzamelen.

Zo benut je deze kans: tuig een customer data platform (CDP) op om alle data op één centrale plek te verzamelen en gegevens uit verschillende bronnen eenvoudig te verbinden. Zo creëer je relevante klantprofielen én toon je geen overbodige advertenties meer doordat de data uit het CDP real-time is. En het helpt je ook nog eens om klantgedrag te voorspellen.

Kans 2: laat klanten inloggen

Door bezoekers/ klanten te laten inloggen, geef je hen een uniek ID mee. Hiermee kun je gegevens van de activiteiten van deze unieke bezoeker verzamelen. Zelfs over verschillende platformen, websites en apps heen. Een voorbeeld is Marktplaats waarbij 80 procent van de bezoekers direct inlogt.

Zo benut je deze kans: bekijk de mogelijkheden om bezoekers te laten inloggen en weeg de voor- en nadelen tegen elkaar af. Een login zonder goede reden schrikt tenslotte eerder bezoekers af. Let daarbij goed op dat je transparant bent over het verzamelen en gebruiken van de data.

Let goed op dat je transparant bent over het verzamelen en gebruiken van de data

Je krijgt hoe dan ook te maken met mensen die helemaal niet willen dat je data verzamelt en een groep die het gelimiteerd toestaat en waarmee je vooral demografische gegevens verzamelt. De derde, en meest interessante groep, zijn bezoekers die toestemming geven om demografische- en klantgegevens te verzamelen.

Kans 3: targeting op basis van context

Stel dat je een outdoor-blog zit te lezen en er komt een advertentie voorbij over een mooie outdoorjas of een paar toffe outdoorbestemmingen. Grote kans dat je geneigd bent om te klikken toch? Dit is precies wat contextual targeting is; zorgen dat je advertenties aansluiten bij de omgeving waarin de bezoeker zich bevindt. En nog een voordeel: de kans dat de bezoeker je als storend of niet-relevant bestempelt is een stuk kleiner.

Zo benut je deze kans: bekijk op basis van zoekwoorden en kennis over je doelgroep waar deze geïnteresseerd in is. Dit geeft je houvast als je kiest op welke platformen je advertenties getoond worden. De Ster loopt hierin voorop en leert door slimme technologie welke video’s, artikelen en programma’s precies zijn bekeken. En stemt hier vervolgens de uitgeserveerde advertenties op af. En spoiler alert: deze scoren boven verwachting goed!

Het adverteren van de toekomst blijft dynamisch

De uitfasering van de third-party cookies is niet de eerste verandering met grote impact op online adverteren. En ook niet de laatste. Belangrijk dus dat je de ontwikkelingen blijft volgen en mee innoveert om je doelgroep zo gericht én frictieloos mogelijk te bereiken. En tot die tijd? Blijven we lekker zoeken naar de heilige graal. Heb jij hem al gevonden? Deel hem dan hieronder in de comments. Of natuurlijk andere interessante inzichten!

Lees ook dit artikel ‘Welke impact hebben cookieloze browsers op advertising?‘ van IAB Nederland.

Data Consultant bij PauwR Digital Marketing. Verantwoordelijk voor het integreren van data-driven toepassingen om de effectiviteit van digital marketing campagnes te verbeteren. Daarnaast verantwoordelijk voor de measurement van campagnes en het visualiseren van data in efficiënte digital dashboards.

Categorie

2 Reacties

    Ila

    Attractive section of content. I just stumbled upon youjr weblog and in accession capital

    to assert that I acquire in fact enjoyed account your blog posts.

    Any way I will be subscribing to your feeds and een I achievement you access consistently rapidly.

    Online bets web site ставки на биатлон


    26 juli 2020 om 20:28
    Pearlene

    I’m not sure why but this weblog is loading incredibly slow for me.

    Is anyone elswe having this issue or is it a issue on my end?

    I’ll check back later and ssee if the problm still exists.

    Vibodi bets webb site bets on presidential elections


    26 juli 2020 om 23:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief