Contentstrategie: 8 manieren om snel nieuwe blogonderwerpen te vinden

21 april 2022, 05:00

Content marketing is een goed idee in veel opzichten. Je laat je zien als expert, trekt met één blog nog jarenlang websitebezoekers en kunt op een subtiele manier verwijzen naar je eigen diensten.

Waarom zetten bedrijven ook alweer in op content marketing?

Even kort dan: content marketing is een ‘inbound marketing’ methode. Met content speel je in op de vraag en behoefte van de klant in plaats van ongevraagd je product opdringen. Daarmee trek je de juiste klant aan die op zoek is naar jouw oplossing. In een onderzoek van eMarketer (2019) gaven marketeers aan dat dit de drie belangrijkste doelen zijn van content marketing:

  1. Stimuleren van verkoop

  2. Het opbouwen van relaties met nieuwe klanten

  3. Het vergroten van de naamsbekendheid

  4. Onderhouden van de relatie met bestaande klanten

Waarom je een contentstrategie nodig hebt?

Content creëren is een flinke investering. Denk aan je interne manuren, maar ook aan het inhuren van een copywriter, fotograaf of videoproducer. Je wilt dus niet met hagel schieten en zomaar wat teksten laten schrijven. Je investeringen in content moeten iets opleveren. Succes vraagt om een strategische aanpak.

  • Content doelen: Bepaal je doelstelling, zoals 200 nieuwsbrief inschrijvingen.

  • Positionering: Leg je onderscheidend vermogen vast in een missie en visie.

  • Personas: Start met het exact definiëren van je doelgroepen.

  • Pains & Gains: Beschrijf welke frustraties je personas beleven, en hoe jij hierop inspeelt met jouw oplossingen.

  • Contentbehoefte: Bedenk per persona welke contentvormen je nodig hebt om een persona te overtuigen. Van een inspirerende blog, en een overtuigende user-case naar een productvideo.

  • Content gap analyse: Maak een inventarisatie van je huidige content en bepaal welke content je nog moet creëren per persona.

  • Contentplan: Kies je content kanalen, bepaal de frequentie en taakverdeling in een content kalender.

Hoe je nieuwe content onderwerpen vindt?

Met een contentstrategie en een goed contentplan kom je een heel eind. Maar op een gegeven moment voelt het alsof de onderwerpen op zijn. Geen zorgen, met mijn 8 tips zit je snel weer vol bloginspiratie.

  1. Zoek naar trending topics

De uren die je per dag spendeert aan social media kunnen heel wat nieuwe bloginspiratie opleveren. Je weet binnen een paar keer swipen precies wat er leeft. Check wat er trending is op Twitter en YouTube en bedenk of je hier iets mee kunt. Ook in Google Trends zie je precies wat er leeft. Bij de Trending zoekopdrachten staan de onderwerpen waar momenteel het vaakst naar gezocht wordt via Google.

  1. Gebruik veelgestelde vragen

Een blog is een ideale manier om veelgestelde vragen van klanten uitgebreid te beantwoorden. Bedenk welke vragen klanten vaak aan je stellen, neus tussen de vragen onder je socialmediaposts en eerdere blogberichten en bekijk welke vragen er terug komen in de FAQ’s van concurrenten.

  1. Kijk bij je concurrenten

Op de hoogte blijven van wat je concurrenten doen is altijd een goed idee. Ook als het om blogonderwerpen gaat. Kijk waar je concurrenten over schrijven en gebruik dat als inspiratie. Kies voor een andere invalshoek, duik dieper in het onderwerp of licht een klein onderdeel van het onderwerp uit in een grote blog. Ook slim: bekijk welke blogs van je concurrenten de meeste reacties of likes opleveren en doe daar je voordeel mee.

  1. Vraag het AnswerThePublic

AnswerThePublic verzamelt miljoenen zoekopdrachten van mensen over de hele wereld. Een bron van nieuwe schrijfonderwerpen. Vul een zoekwoord in en de gratis tool laat je precies zien wat mensen willen weten over dit onderwerp. Zo weet je zeker dat je een blog schrijft waar doelgroep op zit te wachten.

  1. Analyseer oude blogs

Je oude successen kunnen de basis vormen van nieuwe, goed scorende blogs. Analyseer welke blogs veel worden gelezen, welke blogs veel worden gedeeld of veel reacties opleveren. Grote kans dat je bezoekers nog niet zijn uitgelezen over dit onderwerp.

  1. Denk in subonderwerpen

Een blog over één onderwerp leest prettiger en biedt mogelijkheden tot nog veel meer blogs. Stop dus niet verschillende onderwerpen in één tekst, maar schrijf aparte blogs over alle aparte subonderwerpen. Dat is niet alleen goed voor je contentvolume, maar werkt ook beter in Google.

  1. Gebruik SEO-tools

Veel bekende SEO-tools schotelen je binnen een paar klikken een voorraadje blogonderwerpen voor.

  • SEMrush Topic Research geeft je contentideeën op basis van een zoekwoord. Je krijgt een mindmap vol inspiratie te zien, een lijstje blogonderwerpen en een opsomming van gerelateerde onderwerpen.

  • Ubersuggest is niet alleen een zoekwoordanalysetool, maar ook een ‘blogonderwerpmachine’. Vul een onderwerp in en klik links op ‘content ideeën’ voor een lijst aan inspiratie.

  1. Meng met je doelgroep

Hoe je weet waar je over moet schrijven? Simpel, door je te mengen in de doelgroep. Daar kun je gewoon voor in je bureaustoel blijven zitten, met een rondje surfen kom je namelijk een heel eind. Zoek op relevante hashtags, meng je in Facebookgroepen of neus rond op fora waar je doelgroep actief is.

Je inleven in de doelgroep, hun frustraties ontdekken en dat beantwoorden in een mooie blog, is wat mij betreft de beste tip die ik je kan meegeven.

Nasser al Kamouchi is één van de oprichters van online marketingbureau Whello, en heeft jarenlange ervaring aan zowel de klant als de bureauzijde. Een specialist met actuele kennis over de verschillende marketing disciplines en hoe deze samenkomen voor het succes van merken. Nasser deelt zijn holistische kijk en bruikbare strategieën om de gehele customer journey te doorzien.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!