Contentmarketing speelt een steeds grotere rol bij beslissingen over IT-projecten

1 oktober 2014, 08:00

Waren IT-projecten voorheen altijd gestuurd vanuit de directie en de IT-afdelingen, tegenwoordig heeft de eindgebruiker een steeds belangrijkere vinger in de pap. Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat steeds meer non-ICT-disiciplines (maar liefst 74 procent) invloed heeft op de uiteindelijke keuzes. IT is dus eindelijk gebruikersgericht.

Het onderzoek

LinkedIn ondervroeg 2.300 personen die in de beslissingsgroep zitten voor it-projecten: het ‘IT-Committee‘. Daarvan kwamen er 200 uit Nederland, waardoor de resultaten ook geprojecteerd kunnen worden op ons kikkerlandje.

Honger naar informatie en nieuws

Geen vak is zo aan verandering en innovatie onderhevig als de it-sector. Nieuwe ontwikkelingen, toepassingen en trends zijn dagelijkse kost. Deze doelgroep moet en wil dan ook dagelijks op de hoogte blijven. 85 procent gebruikt hierbij social media om dit tot zich te nemen, waarbij LinkedIn met 79 procent het grootste aandeel heeft.

Boodschap telt, maar ook de boodschapper

Non-branded content en content die niet meteen op sales gericht is, is het populairst; maar liefst 57 procent geeft aan hier interesse in te hebben. Voor 51 procent kan de content die een leereffect heeft ervoor zorgen dat de aanbieder als potentiële leverancier in aanmerking komt. IT-leveranciers die content publiceren over de industrie in zijn geheel krijgen de voorkeur. De verspreider van de content (de boodschapper) heeft invloed op it-aankopen. Een expert (47 procent) heeft hierbij meer invloed dan een gebruiker/peer (33 procent) en branded content (24 procent).

Leadgeneratie via content?

Veel organisaties bieden hun kennis aan, na het invullen van een formulier. Dat wordt door de ondervraagden als zeer vervelend ervaren en 70 procent geeft aan hier wel eens nepinformatie in te vullen. Misschien dus toch overwegen om je content open te zetten? En nee, niet bang zijn voor de concurrent.

Conclusie

IT-leveranciers doen er goed aan om contentmarketing op hun agenda te zetten. Door te bloggen met een educatief karakter over ontwikkelingen en toepassingen, zonder een te stevig commercieel sausje, zul je eerder aan tafel komen bij de beslissers. Werk aan je expertstatus en maak je kennis zo toegankelijk mogelijk.

Het volledig onderzoek kun je hieronder lezen.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en advertising. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Hij schreef meerdere (e-)boeken over social media. Begin 2016 ontwikkelde hij het P.E.A.S. (c) Model voor Social Selling met LinkedIn. Ondertussen wordt deze aanpak door meer dan 210 (inter-)nationale organisaties toegepast.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Daphne Medik

    Goed artikel weer Jan Willem!


    2 oktober 2014 om 14:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!