Contentmarketing in 2020: vluchtige content, data en meer

9 januari 2020, 07:00

Tijd om vooruit te kijken naar de trends voor 2020. In deze blog zet ik zeven belangrijke contentmarketingtrends op een rij, inclusief een korte learning. Lekker praktisch dus. Lees mee en bekijk hoe jij komend jaar nog meer uit je contentmarketing haalt.

1. Data driven content en design

Data als drijvende kracht achter je content én design. Dat is iets dat nog belangrijker wordt in 2020. De aandacht van de doelgroep is veel te schaars om ‘zomaar’ iets online te gooien. Onderzoeken wat leeft onder je doelgroep is daarom onmisbaar. Waar zijn ze gevoelig voor? Welk format werkt het beste? En hoe creëer je de optimale match met hun behoeften? Als je dit weet kun je veel gerichter aan de slag én is het resultaat ook nog eens veel groter dat je echt meerwaarde biedt.

“Data is de drijvende kracht achter je content én design”

Learning?

Bekijk welke data je al hebt en welke je nog nodig hebt om een goed beeld van je doelgroepen te creëren. Vertaal deze vervolgens naar het creëren van content, beelden of video’s én zorg dat je hier de juiste metingen en KPI’s aan koppelt.

2. Relevanter door personalisatie

Aansluitend op deze trend neemt ook het belang van personalisatie in 2020 verder toe. Door de overvloed aan digitale content en prikkels, wordt het des te belangrijker dat jouw boodschap aansluit bij de behoefte van dat moment. Hierdoor voelt het persoonlijker en is de kans op de gewenste actie een stuk groter doordat je relevant bent. Volgens Hubspot werkt bijvoorbeeld content met gepersonaliseerde call-to-actions maar liefst 202 procent beter.

Learning?

Start ook hier vanuit data. Verzamel de juiste klantdata, achterhaal de wensen en uitdagingen van je doelgroepen en vertaal dit naar content die hen vooruit helpt. Breng ook in kaart welke technische mogelijkheden voor personalisatie je al hebt en wat je nog nodig hebt. Een website die zich volledig dynamisch personaliseert vraagt tenslotte om net wat meer techniek als het personaliseren van een e-mail. Overigens staat ‘personalisatie’ niet per definitie gelijk aan ‘duur’. Ook met kleine aanpassingen maak je vaak al mooie stappen.

3. We (ver)kopen nog meer op social

Weet je nog die tijd dat je enkel naar Facebook of Instagram ging voor je vermaak en er geen product te zien was? Die is wel redelijk voorbij. In 2020 neemt het aandeel van social selling verder toe. De verwachting is ook dat er nog meer mogelijkheden voor bedrijven zullen komen om hun producten aan de mens te brengen. Denk aan varianten op shoppable social posts, in-app aankopen (bijvoorbeeld bij TikTok) en meer integratie met video.

Learning?

Interessant natuurlijk om social media als extra verkoopkanaal in te zetten, maar bedenk wel dat gebruikers voornamelijk op social media zitten voor vermaak en inspiratie. Bekijk dus hoe je relevant kunt zijn en geen stoorfactor wordt.

4. This message will self-destruct in..

Misschien heb je inmiddels wel gehoord van de term ephemeral content. In gewoon Nederlands staat het voor content die slechts tijdelijk beschikbaar is. Snapchat was hier koning in met zijn vluchtige content, maar ook Instagram en Facebook geven er een draai aan met het Story-format. En als je naar de cijfers kijkt, wordt deze vorm van content verspreiden alleen maar populairder. Je zou bijna denken dat we een angst hebben om iets te verliezen (Cialdini anyone?). Voor komend jaar verwacht ik dat er meer vormen van ephemeral content de kop opsteken. Poppetje gezien, kastje dicht.

“Vluchtige content wordt alleen maar populairder”

Learning?

Kijk ook hier weer naar de wensen en eigenschappen van je doelgroep. Niet iedereen zit te wachten en/of is gevoelig voor deze vluchtige content. En bedenk ook vooral of jij je boodschap nog wel goed kunt overbrengen. Anders is het poppetje gezien, kastje dicht, boodschap onduidelijk.

5. Kwaliteit is een eis, geen keuze

Die ‘dertien-in-een-dozijn’-content heeft zijn beste tijd al een poosje gehad. Toch zie je het nog vaak terug. Zowel de bezoeker als Google worden echter steeds kritischer op de kwaliteit van je content. Afgelopen jaar is Google met zijn E-A-T-update ook actief begonnen met het afstraffen en belonen van content. In deze update legt de zoekmachine de focus op elementen zoals betrouwbaarheid en expertise. Met als gevolg dat een hoop sites met content die niet aan de richtlijnen voldeed, hun posities ineens zagen kelderen.

Learning?

Creëer content die aansluit bij de behoefte van je bezoekers. Bouw daarnaast ook aan je betrouwbaarheid en autoriteit volgens de E-A-T-principes.

6. Tijd voor goede verhalen

Het aantal aanbieders neemt nog steeds toe. Het gevecht om de aandacht van de consument en het behoud van een acceptabele marge op je producten wordt dan ook steeds heftiger. Risicovol, omdat een prijzenoorlog vaak enkel verliezers kent. Als tegenhanger van het gevecht om de laagste prijs zien we weer steeds vaker goede verhalen die het verschil maken. Verhalen die emotie oproepen, ergens voor staan en juist het verleden of de toekomst centraal zetten.

Een mooie manier om de aandacht te grijpen en iets los te maken bij de lezer of kijker. En handig als je nou eenmaal niet de goedkoopste bent (of wilt zijn). Een ander aspect hierbij is de manier waarop je een verhaal vertelt. Zo weet het NOS Lab topics elke keer op een interactieve en boeiende manier tot leven te brengen zoals in het voorbeeld hieronder. Je kunt dus ook een verhaal vertellen rondom een ontwikkeling. Als je het maar op de juiste manier aanpakt.

Learning?

Bekijk wat je uit wilt stralen en of jij een verhaal te vertellen hebt wat de aandacht van je doelgroep waard is. Wel belangrijk om de voornaamste drijfveer van diezelfde doelgroep even in het achterhoofd te houden. De echt prijsbewuste consument blijft toch naar de laagste prijs kijken.

7. De meerwaarde van visuals en video’s

Bloeden jouw ogen ook altijd een beetje als je de duizendste stockfoto tegenkomt? Begrijp ik! Weer iemand die doet alsof de salade de grap van de eeuw heeft gemaakt. We geloven er gewoon niet meer in. Daarentegen neemt de populariteit van goede visuals en video’s alleen maar toe.

“Het aantal mogelijkheden voor visuele content groeit”

Zo groeit video onverminderd door en wint deze ook in 2020 nog meer terrein. Hierbij ga je ook vaker ultrakorte video’s van maximaal 3 tot 5 seconden tegenkomen. Daarnaast groeien de mogelijkheden van visuele content. Kijk bijvoorbeeld naar de steeds interactievere advertenties en toename van augmented reality functionaliteiten zoals Snapchat filters.

Learning?

Bepaal op basis van de data over je doelgroepen en je eigen (financiële) mogelijkheden wat voor visuele uitingen relevant en haalbaar zijn. Brainstorm ook met je designers en developers om verborgen mogelijkheden te achterhalen. En belangrijk: begin tijdig zodat het geen last-minute klus wordt.

Nog meer contenttrends?

Tot zover deze contentmarketingtrends voor het komende jaar. En aangezien er altijd nog meer trends zijn; heb jij nog interessante trends die we dit jaar gaan terug zien? Deel het dan hieronder in de comments.

Ooit begonnen als allround online marketeer en inmiddels ontpopt tot content marketing marketeer en strateeg met een passie voor creativiteit en communicatie. Al heel wat jaren aan bureauzijde te vinden en daarin een brede kennis over e-commerce en online marketing opgebouwd. Inclusief sterke voorliefde voor toffe concepten, inspirerende verhalen en scherpe humor. Het leven is tenslotte al serieus genoeg.

Categorie
Tags

1 Reactie

    mason robert

    In 2020, the new content marketing strategy is very changed and mostly peoples are trouble with this step because they do not proper understand how to work on it? but the new trend is very amazing and useful for everyone.


    24 augustus 2020 om 13:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!