Content met de grote C van creativiteit

25 april 2014, 11:59

De avonden van Social Media Den Haag (@smc070) zijn over het algemeen heel inspirerend. Zes keer per jaar vragen we interessante sprekers die de Haagse communicatieprofessional weer de energie en ideeën geeft om succesvol social media in te zetten. Vorige week dinsdag was weer zo’n avond waarop je je verheugt. Contentmarketing was het thema. Welke content werkt op social media? En welke niet? Kortom: wat is het geheim achter veel likes en volgers?

De avond begon met de presentatie van @AlbertMensing en @LilianHavermans en de verwachtingsvolle titel ‘Storytelling als onderdeel van contentmarketing’. Met hartjes en kreten als passie voor het beeld en tekst probeerden de sprekers enthousiast te vertellen hoe je een verhaal voor je merk kan inzetten op social media.

Verkeerd voorbeeld

De sprekers hadden er veel werk van gemaakt. Langs definities in Wikipedia over communicatie, marketing en contentmarketing leiden ze ons naar het voorbeeld van Achmea Centraal beheer. ‘Even écht bellen met Achmea Centraal beheer’. Met echte medewerkers en drie acteurs om het verhaal van betrokken medewerkers te vertellen.

Eerlijk is eerlijk, de betrokkenheid van de medewerker van Achmea is buitengewoon. Ik kreeg er tranen van in mijn ogen. Maar dat komt ook omdat ik wellicht mijn eigen drie bevallingen in een flits voorbij zag komen. Je kunt je echter afvragen of dit (enige) voorbeeld van storytelling als onderdeel van contentmarketing goed gekozen was. Zeker als je vervolgens van de sprekers hoort welke kenmerken een succesvol verhaal in zich moet hebben.

  • Authentiek -> met verborgen camera’s?
  • Geloofwaardig -> met acteurs?
  • Menselijk -> met acteurs?
  • Merkwaarden, geef weer waar jouw bedrijf voor staat -> dat is gelukt
  • Entertaining -> is een kwestie van smaak
  • Inzet van juiste middel geplaatst -> kan niet goed beoordelen of dat goed is gegaan
  • Roept emotie of reactie op, controversieel -> dat is zeker gelukt
  • Het verhaal moet goed geborgd zijn in de organisatie -> in dit voorbeeld voelde de medewerker zich in eerste instantie goed bedrogen?

Het verhaal van Albert en Lilian was een goede poging om de discussie te hebben over echte verhalen (content) versus een gelikt verhaal. Maar die discussie vond wel grotendeels op Twitter plaats en niet in de zaal. Dat is misschien wel een van de valkuilen van een Social Media Club?

Kijk hieronder de presentatie van Albert en Lilian terug.

Tijdens 125 slides op het puntje van je stoel

Na de pauze begon Jordi van de Bovenkamp (@JOR_ID), creatief directeur bij Boomerang Create. Hij had 125 slides. Ondanks deze hoeveelheid was het een wervelende presentatie met een stortvloed aan creativiteit, humor en inspiratie. Zowel op persoonlijke titel als zakelijk gaf Jordi voorbeelden die tot de verbeelding spraken.

Omdat al die creativiteit niet tot zijn recht komt in een geschreven blog, hieronder enkele inspirerende en humoristische voorbeelden. Geïllustreerd met een quote uit de presentatie van Jordi.:

“Ik verveelde me een avond en had bedacht dat ik maar commentaar ging leveren op Twitter over het Eurovisie Songfestival.”

“Prince was in Amsterdam en het leek me wel grappig als ik hem zou tegen komen. Dus poste ik voor de grap: BREKEND! Prince gespot in Amsterdamse Albert Heiijn!! (slechte kwaliteit foto!) .”

“Het resultaat? 17.000+ views, 1000+ retweets en een artikel op Dutch Cowgirls met meer dan 50.000 views. En natuurlijk een bedankje van LU de fabrikant van Prince.”

“Een inhaker op de Tour de France leek me ook grappig”

Van selfies naar excelfies en zalfies

“En in de hype van alle selfies bedacht ik de Excelfie.”

“Tot mijn verbazing volgden er meer.”

Jordi: “Dat kon ook met een Zalfie.”

“Ik weet: het slaat nergens op, maar ik werd gek genoeg wel door HP de Tijd verkozen tot de grappigste twitteraar van 2013. Grappig toch?”

Naast de meest jolige grappen en grollen presenteerde Jordi tijdens de avond een scala aan werk van klanten. Van Heineken en Amstel tot KLM en WWF. Stuk voor stuk Creatief werk met een grote C. Een aantal voorbeelden van Heineken, WNF en ING:

Nog meer inspiratie? De hele presentatie van @JOR_ID vind je hieronder.

Hoe doen ze dat toch?

Hoewel beelden meer zeggen dan woorden, sloot Jordi zijn presentatie af met twee lijstjes. De to-do en de to-do-le-dokie list. Oftewel de do’s & don’ts voor social contentmarketing à la Jordi.

To-do-le-dokie list

Oftewel dingen die je niet moet doen als je het hebt over contact op social media:

  • Gebruik niet te veel details in visuals.
  • Plaats inhakers niet te vaak en niet te veel.
  • Hecht weinig waarde aan esthetica.
  • Doe geen like, share & win-acties, er zijn leukere manieren.

To-do-list

Naast de to-do-le-dokie list had hij, voor de minder creatiatieven onder ons, gelukkig ook de traditionele to-do-list.

  • Kijk net even anders naar visuals en de wereld om je heen.
  • Houd de copy (tekst) kort.
  • Gebruik niet te veel merkelementen in je visual.
  • Maak je werkteam klein, zodat je snel kunt schakelen en actueel kunt zijn – bij Heineken had Boomerang een inhaker binnen 17 minuten online!
  • Ga het gesprek aan.
  • Zorg voor realtime marketing: on the spot content maken en delen met mensen die er zijn of geïnteresseerd zijn.
  • En bedenk je: reclame maken via social media is tof.
  • Tot slot: word elke dag scherper, beter en sneller!

Den Haag kan terugkijken op een succesvolle @smc070-avond met zowel discussie als inspiratie. Ik kijk uit naar de volgende bijeenkomst.

Debora de Laaf
manager communicatie Aegon Nederland bij manager communicatie Aegon Nederland

Communicatie is van iedereen en overal. 24 uur per dag via ontelbaar veel kanalen en media. Dat maakt het voor Debora een ongelofelijk boeiend vak. Debora is manager van de communicatie afdeling bij Aegon Nederland, mede initiatiefneemster van de Social media club in Den Haag en moeder van 3. Voor Aegon werkte Debora oa bij Unilever en Sony.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Isabelle

    Fantastisch artikel! Ik heb er echt van genoten dit te lezen.


    25 april 2014 om 13:10
    Marian van Charante

    Prima verslag weer, Debora. Geeft een perfecte samenvatting van de avond. Bedankt!


    25 april 2014 om 16:35
    TIneke Stel

    Leuk verslag. Ben benieuwd naar de bijeenkomsten.


    27 april 2014 om 16:46
    Fons Rijnberg

    Helder en inspirerend verhaal! Ben benieuwd naar de komende bijeenkomsten.


    28 april 2014 om 13:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!