Content-experimenten, schermruimte, social reports en meer nieuws in Google Analytics

6 juni 2012, 12:05

Er is inmiddels weer zoveel te melden over Google Analytics dat het tijd is voor een update. Google heeft het ontwikkelteam in de hoogste versnelling zitten en gooit de ene na de andere functie live, ik zal ze een-voor-een hieronder behandelen.

Dit zijn de nieuwe functies:

  • Content Experiments

  • Social Report Trackbacks

  • Browser size analysis

  • Nieuwe Core Reporting API

  • Save to Home

Content Experiments

Allereerste de nieuw functie Content Experiments. Na jaren van weinig tot geen ontwikkeling op het gebied van Google’s A/B- en multivariate testtool Google Website Optimizer heeft Google besloten deze te beëindigen. De tool wordt nu deels geïntegreerd in Google Analytics onder de naam Content Experiments. Helaas is nu alleen de A/B-optie beschikbaar en onbekend is of de multivariate optie nog terugkomt.

Vanuit Google Analytics kun je dus een A/B/n-test starten met een maximum van 5 verschillende pagina’s. In de setupwizard kies je de pagina die getest moet worden tezamen met hooguit 4 andere URL’s die als alternatief gaan dienen. Vervolgens moet er nog wel 1 script op de A-variant geplaatst worden om de verdeling van bezoekers te regelen. Dit laatste had wat mij betreft in het Google Analytics-script verwerkt mogen worden, nu moet je alsnog de webbouwer lief aankijken bij elke test.

In de test kun je de bestaande doelen gebruiken om de varianten op af te rekenen. En dan alleen de URL-doelen en niet de engagementdoelen of ecommerce-cijfers. We mogen hopen dat die er in de toekomst ook bijkomen, zodat we ook kunnen gaan testen op het aantal bekeken pagina’s per bezoek of omzet. Als de test gestart is, zal Google na 2 weken de eerste resultaten laten zien. Dat is in mijn ogen jammer: het is ondanks dat de cijfers nog niet significant zijn leuk om te zien hoe een test van start gaat.

Al met al een stap terug ten opzichte van de originele Google Website Optimizer. Het enige voordeel is dat er nu nog maar één script geplaatst hoeft te worden dat niet de bestaande Google Analytics scripts ‘kapot’ kan maken, wat nogal eens gebeurde. En in de toekomst kunnen er meerdere functies aan gehangen worden waardoor de tool wel steeds interessanter kan worden, tot die tijd bevatten tools als de Visual Website Optimizer een veelvoud aan functies.

Een uitgebreide uitleg is hier te vinden.

Social Report Trackbacks

Google heeft de bestaande sociale rapporten flink uitgebreid. Tot voor kort kon je alleen zien wat er op je site aan sociale interacties gebeurde. Met andere woorden: hoe vaak drukte men op de like-/share-/pin-/respect-knop vanaf je eigen site. Dat is nu uitgebreid met een rapportage over hoe vaak je site genoemd wordt op een sociaal netwerk. Dat ziet er als volgt uit:

Je ziet direct welke links er naar je site geplaatst zijn (net buiten screenshot) of welke pagina’s een ‘+1’ gekregen hebben (dus niet via de +1 knop op je site). En in het andere tabblad “Conversations” staat een lijst met berichten van mensen die je site in een bepaalde context noemen. Het is jammer dat sites als Twitter en Facebook hier nog niet goed in geïntegreerd zijn, wat het in mijn ogen dus op dit moment nog niet heel interessant maakt. Pas als deze netwerken er ook bij komen, zal de functie al veel interessanter zijn. De grote vraag is: komen die er bij?

Het geeft in ieder geval wel de richting aan waarin Google aan het nadenken is: social mentions/acties zijn belangrijk. Dat kun je ook zien aan de recente ontwikkelingen in de zoekmachine. Steeds vaker zijn resultaten sociaal gekleurd. Neem bijvoorbeeld deze zoekopdracht:

Ik zoek op een naam van een bedrijf en krijg naast de gewone resultaten het Google+ profiel te zien.

Browser size analysis

Ongeveer een half jaar geleden -als ik het me goed herinner- is Google begonnen met het meten van de schermruimte. En sinds deze week weten we ook waarom. Vier jaar geleden schreef ik al eens over het meten van de beschikbare witruimte en waarom dat belangrijker is dan het meten van de schermresoluties. Het hoeft niet te zijn dat men op een groot scherm een venster gemaximaliseerd heeft. Het is belangrijker om te weten hoeveel ‘witruimte’ men beschikbaar heeft om een site te bekijken. Google heeft als onderdeel van zijn In-Page Analytics module nu een optie “Browser Size” waarin je goed kunt zien welke delen van je site goed zichtbaar zijn de bezoekers:

Op mijn eigen site lijkt het middelste vakje voor 98% zichtbaar te zijn, en het vak daarbuiten waarbij de hele breedte zichtbaar is voor 95%. Door je eigen site hier eens te bekijken kun je zien welke elementen die jij belangrijk vindt zich vaak buiten het bruikbare scherm bevinden.

Nieuwe Core Reporting API

Even een reminder voor de developers: Google faseert zijn oude Google Analytics API uit om plaats te maken voor een nieuwe. Deze werkt efficiënter, sneller, enz, enz. Kern van het verhaal : de oude versie leeft nog 4 (edit: +30 = 34) dagen, dus upgrade je software nu het nog kan.

Save to Home

Boven veel rapporten staat nu een “Save to Home” knop:

Met deze knop kun je een scherm dat je aan het bekijken was, inclusief de sorteringen en aangebrachte filters, met één druk op de knop opslaan. Als je dan een dag later terugkomt en je bij het “Home”-tabblad begint de dashboards te bekijken, staan daar ook de bewaarde rapporten. Het idee is dat je zo alle belangrijke data onder het “home” tabblad verzamelt, zodat je niet elke keer 10 keer moet klikken om een stukje data op te zoeken.

Credits afbeelding: Horia Varlan (CC)

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Annelies Verhelst

    Goeie update André, thanks! Ben blij dat de social analytics steeds beter worden, is toch altijd nog een heel uitzoekwerkje als je echt alles goed wilt oppikken. Ik kijk nu nog veel in Facebook Insights voor de Share-knop van Facebook ook.

    En dat A/B-testen moet ik ook eens gaan doen, maar ben bang dat het technisch wat te ingewikkeld wordt, spelen met zoekfunctie en call-to-action/invoerveld op reactie posten etc.


    6 juni 2012 om 12:24
    andrescholten

    In feite is het A/B testen nu juist simpeler gemaakt: maak 1 tot 4 alternatieve pagina op andere URL’s. Maak de test aan en plak 1 script op de A pagina en je kunt los 😉


    6 juni 2012 om 12:29
    Emile Giethoorn

    Idd mooie en heldere update als samenvattend artikel.

    Zou dat A/B testen misschien ook als functioneel aangemerkt kunnen worden voor… ja… de cookiewet 😉

    Want je wil met A/B testen toch overduidelijk de beste functionaliteit aantonen.


    9 juni 2012 om 21:36
    Jaap Meijer

    Toevallig zit ik nu in Google Analytics cursus, maar niemand van ons (op de trainer na) heeft die menu-optie van Experimenten. Enig idee of dit geleidelijk wordt uitgerold of dat er extra vereisten zijn?


    26 juni 2012 om 13:19
    andrescholten

    Het zal dan wel geleidelijk uitgerold worden. Toch verbaasd me dat wel, in ben nog geen account tegengekomen waar het niet in zit.


    26 juni 2012 om 13:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!