Consument verdeeld over het fenomeen Black Friday
Zestig procent van de jongeren stuurt interessante Black Friday-aanbiedingen door naar vrienden. Ze zijn veel enthousiaster over Black Friday dan ouderen.
Het lijkt erop dat jongeren veel enthousiaster zijn over Black Friday dan ouderen. Ze delen vaker Black Friday-aanbiedingen met vrienden en familie en stellen vaker grote aankopen uit tot Black Friday. Dat blijkt uit een representatief onderzoek dat we hebben uitgevoerd onder ongeveer 1.000 Nederlanders.
Op 24 november dit najaar is het Black Friday. Ongeveer twee op de drie Nederlanders vertrouwt stuntkortingen zoals die op Black Friday van bedrijven niet. Vooral ouderen lijken sceptisch. Deze groep heeft het gevoel dat dit soort kortingen nep zijn. Bij jongeren (tot dertig jaar) geldt dat niet: minder dan de helft van hen is sceptisch over de kortingen van Black Friday.
De laatste jaren heeft Black Friday ook geregeld voor opschudding gezorgd, zelfs zodanig dat critici het Fake Friday zijn gaan noemen. Jongeren blijken minder vatbaar voor dergelijke kritische berichtgeving dan ouderen. Dat leert ons dat marketeers het eerder succes mogen verwachten van Black Friday-aanbiedingen bij jonge consumenten.
Daarbij wil ik opmerken dat de ‘echtheid’ van kortingen niet de enige controverse is rond Black Friday. Steeds meer bedrijven, organisaties en actievoerders maken zich zorgen over de impact van Black Friday, bijvoorbeeld op het milieu. Eerder schreven we al over een onderzoek naar true pricing (‘echte’ prijzen, waarin eventuele milieuschade en sociale impact is opgenomen). True pricing lijkt namelijk bezig met een opmars.
Jonge vrouwen het meest enthousiast
Jongeren zijn over de hele linie enthousiaster over het fenomeen Black Friday. Meer dan een op de drie jongeren (tot dertig jaar) zou willen dat meer Nederlandse merken meedoen aan Black Friday. Jongeren kopen twee keer zo vaak iets ‘wat ze niet nodig hebben’ tijdens Black Friday (43%) dan 45-plussers (18%). Meer dan de helft van de vrouwelijke jongeren zegt grote aankopen zelfs uit te stellen tot Black Friday. Bij de hele groep Nederlanders stelt een op de vier dergelijke aankopen uit.
Het meest opvallende resultaat van het onderzoek is nog wel dat zestig procent van de jongeren en zeventig procent van de vrouwelijke jongeren interessante Black Friday-aanbiedingen doorstuurt naar vrienden en familie. Oudere doelgroepen delen dergelijke kortingen veel minder vaak. Marketeers die zich tijdens Black Friday richten op jonge vrouwen, weten dus dat hun advertenties vaker converteren en vaker worden verspreid via het netwerk van deze jongeren. Alle reden om nog gerichter te targetten.