Burny Bos (Producent): “Je moet niet wakker liggen van een miljoenenschuld”

5 januari 2015, 15:00

Hij ontving een Gouden Kalf voor zijn werk en combineert kinderlijk inzicht met zakelijk vermogen. Filmmaker Burny Bos beweert echter zelf dat hij niet zoveel kan en ging zelfs bijna failliet.

“Ik hou ervan om me te laten verrassen en sta open voor nieuwe dingen”, zegt Bos over zijn voorkeur voor kinderfilms. Hij verfilmde zo’n beetje het hele oeuvre van Annie M.G Schmidt. “Een idee van mijn vrouw.”

De laatste daarvan draait nog maar net in de bioscoop, Wiplala. “De productie kostte zes miljoen euro”, aldus Bos. Het kostte hem veel tijd en moeite om het bedrag bij elkaar te halen, onder meer bij verschillende filmfondsen.

“Ik ben degene die mijn nek uitsteekt”, vertelt Bos. “En daarmee kun je behoorlijk het schip ingaan, vijftien jaar geleden was ik bijna failliet.”

Vlak voor het succes van Abeltje had Bos nog 50.000 in kas. “Ik heb iedereen moeten ontslaan en ben met mijn werknemers een lang weekend naar Spanje gegaan om het laatste geld op te eten en drinken.”

Miljoenen

Abeltje bracht gelukkig weer geld op: “Ik had zoiets van ik ga niet failliet, ik los het op ik ga tuinharken. En dat lukte, maar je moet wel stressbestendig zijn, risico’s nemen en goed slapen”, zegt Bos.

Animatie in Nederland naar een hoger plan tillen, onder meer met Wiplala ziet Bos als zijn laatste kunstje. “Mijn dochter Tamara is mijn grote trots, maar ze moet mjin bedrijf niet overnemen. Ze ligt al wakker van haar scenario’s, laat staan een miljoenenschuld.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!