Burger King winst stijgt met 40% mede door games

31 januari 2007, 09:09

Burger King logoBurger King heeft in het afgelopen tweede kwartaal van het fiscale jaar een netto winst van $38 miljoen geboekt, aldus Yahoo! News. Dit is een stijging van 41% ten opzichte van de $27 miljoen in hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Deze groei is volgens Forbes veroorzaakt door de Burger King Value Menu en de Xbox game collectie.

In totaal zijn er 3.2 miljoen games verkocht in de periode oktober tot en met december 2006. De games zijn verkocht voor $3.99 per stuk, waarmee in totaal ruim $12.7 miljoen omzet is gegenereerd. Als we er voor het gemak vanuit gaan dat de ontwikkelkosten voor de drie games in totaal niet hoger liggen dan $1 miljoen, heeft Burger King een aardige winst geboekt met alleen de verkoop van de games!

Ik ben benieuwd of en wanneer deze games ook naar Europa zullen komen. De Xbox en Xbox 360 hebben in de VS een groter marktaandeel dan in Europa. In dat opzicht is het wellicht slimmer om in Europa PlayStation2 of PC games in te zetten. Aan de andere kant: deze games zijn wel al ontwikkeld, dus het is relatief eenvoudig om deze actie te copy-pasten naar Europa. Op diverse game websites staan positieve reacties over deze games en het lijkt er zelfs op dat de games een bepaalde cult-status krijgen, gezien de handel op eBay. Over het algemeen wordt gesteld dat de games simpel zijn, maar daardoor juist leuk. Omdat de prijs ook daarnaast ook gunstig ligt, is de drempel laag om de games aan te schaffen.

Ik ben benieuwd wat we nog meer kunnen verwachten van Burger King op het gebied van verkoop van games en in-game/around-game advertising. Niet alleen van Burger King (en wellicht McDonald’s), maar ook van een bedrijf als Red Bull, dat ooit bezig was met de productie van een branded extreme sports game. Dit is alvast een stap in de goede richting, dus ik ben benieuwd wat er op dit gebied nog gaat gebeuren in de nabije toekomst.

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

2 Reacties

    van Maanen

    Opmerking: De games waren alleen verkrijgbaar voor $3,99 als je eerst een maaltijd had gekocht…

    Ik denk zelf dat een van de redenen voor het succes ligt in het achievement-systeem van de Xbox360. Voor de niet X-boxers: ‘retail’ spellen hebben 1.000 gamerscore punten die je vrijspeelt door bepaalde achievements te halen. Kleine spellen als deze hebben 200 punten. Deze scores worden bij elkaar opgeteld en die kan iedereen zien als je tegen ze speelt. Ze staan ook naast je gamertag (naam).

    De gamerscore is erg populair gebleken, zozeer zelfs dat mensen zelfs spellen gaan kopen/huren/spelen die ze niks vinden, alleen omdat er makkelijke punten te verdienen zijn.

    Deze BK-spelen staan ook zo bekend. Per spel 200 punten die je redelijk snel kunt vrijspelen, dus toch weer je score geboost met 600 punten. Zonder een duur spel te hoeven aanschaffen.

    : Marc


    31 januari 2007 om 12:28
    CemYildiz

    Marc: bedankt voor je input. De achievements zijn inderdaad een grote stimulans in dit verband. Er zijn geruchten dat Microsoft de achievements gaat koppelen aan adverteerders: behaal een X aantal achievements en ontvang prijzen. Erg slim concept en zeker een goede manier om adverteerders te betrekken bij games.


    31 januari 2007 om 12:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!