Brand of the Year in Wit-Rusland
Terwijl wij op gebied van marketing geneigd zijn om vooral te kijken naar de ontwikkelingen in de VS en West-Europa, timmeren Oost-Europese landen zoals Polen en Wit-Rusland (Belarus) flink aan de marketingweg.
Deze week kreeg ik een email van Serge Fenenko die van 25-27 januari is uitgenodigd om in Wit-Rusland de Brand of the Year Award te jureren. Brand of the Year is een soort Effie en wordt uitgereikt voor de beste marketing & communicatie campagnes. Serge vertelde me dat de marketing-industrie in Wit-Rusland in de lift zit en dat online marketing bureaus uit dit land in november 2005 prijzen hebben gewonnen op het 15e Internationale ReclameFestival, een belangrijk festival in Moskou. Astronim heeft bijvoorbeeld websites van MTV Rusland en Bolshoi Theater ‘verslagen’. En Kryn, een traditioneel reclamebureau uit Wit-Rusland heeft in 2005 voor het eerst in de geschiedenis van het land een Media Lion gewonnen in Cannes.
Zoals gezegd reist Serge binnenkort af naar Wit-Rusland. Marketingfacts zal in ieder geval een korte samenvatting en foto’s plaatsen. Mocht er belangstelling zijn voor speciale aandachtspunten laat dit dan even weten in de recaties!
Als kwaliteit van creatief werk en afspiegeling is van wat er op marketinggebied gebeurt dan zijn dit toplanden (naast die hier al genoemd zijn):
Roemenië
Zuid-Afrika
Brazilië
Portugal
India
Het is inderdaad leuk om eens wat uit andere regio’s te vernemen.