ScanMovers maakt verhuizers tech savvy
Boyan Nijpels: ‘We willen de verhuismarkt efficiënter en transparanter maken’
Het begon allemaal met een eigen ervaring: een verhuizing binnen Nederland. “De hele customer journey van het vinden van een verhuisbedrijf verraste me. Ik ontving drie offertes waarvan één voor 1.800 euro en één voor 700 euro. Het was totaal onduidelijk waarom dat verschil zo groot was. Uiteindelijk besloot ik toch zelf maar een busje te huren, met alle gevolgen van dien: ik had geen vergunning. Het werd een lastige dag. Dat leidde ertoe dat ik dacht: dit moet beter kunnen”, aldus Boyan Nijpels oprichter en managing director van ScanMovers.
ScanMovers begon met het in kaart brengen van alle verhuizers. Door bij al die bedrijven meerdere offertes op te vragen werd duidelijk dat de prijsverschillen enorm zijn. Daar speelden Nijpels en zijn partner handig op in. “We kochten bij traditionele lead generators informatie over mensen die gingen verhuizen. Die belden we met de vraag hoeveel kuub ze gingen verhuizen en wat dat kostte. Dat stopten we als input in ons regressiemodel en daar kwam dan een gemiddelde marktprijs uit. Zodoende kenden we de prijzen en gingen we daar zelf 50 euro onder zitten. Wanneer ons aanbod werd geaccepteerd, keken wij welk bedrijf dit zo goed mogelijk kon uitvoeren.”
Zo wist het bedrijf vaak mooie marges te maken. “Op zeven van de tien verhuizingen lukte dit, maar bij drie van de tien niet. Verhuizingen kunnen erg ingewikkeld zijn. Soms kan de bus niet op de stoep staan of moet alles toch door het raam heen of met een externe lift of via de trap. En dan duurt het geen vijf uur maar anderhalve dag.”
Pricing algoritme
De offertemodule is inmiddels uitgegroeid tot een pricing algoritme. “We gaan nu echt meer de diepte in. We willen de markt efficiënter en transparanter maken. We hebben een poel van betrouwbare en punctuele studenten die op extra klussen als sjouwers kunnen worden ingezet. Ook verkopen we verzekeringen. We zijn zelfs bezig met een constructie voor het leasen van elektrische trucks.”
“Wij zijn begonnen met de focus op de eindklant, maar richten we ons nu op de verhuisbedrijven”
Daarmee is de focus verschoven van de mensen die willen verhuizen naar de verhuizers. “Uiteindelijk zijn we er voor het verhuisbedrijf. We helpen verhuisbedrijven met het het krijgen van verhuisklussen en aanvragen. Zodoende wordt de klantervaring ook veel beter. Wij zorgen dat een traditionele oude markt een digitaliseringsslag maakt. Verhuisbedrijven zijn niet per se tech savvy. Door die bedrijven te helpen met al die dingen zorgen we ervoor dat verhuizingen ook vloeiender lopen.”
Simpel om te beginnen
Het is heel simpel om een verhuisbedrijf te beginnen. “Als je een bus hebt en een vriend dan kun je een bedrijf starten en ook best wel wat geld verdienen. Maar als op een gegeven moment zo’n bedrijf groeit dan hebben dan moeten er een hoop zaken geregeld worden: administratie, personeel, bussen, aanvragen. Veel bedrijven zien dat ons platform hen verder helpt naar de volgende fase. Bedrijven die al verder zijn, helpen wij ook met bijvoorbeeld representatief personeel. Wij zijn begonnen met de focus op de eindklant, maar omdat deze markt zo moeilijk en complex is om kwaliteit te garanderen, ligt onze focus nu bij de verhuisbedrijven. Maar de visie blijft hetzelfde: de markt transparant maken en verbeteren.”
“We hebben mooie partnerships met bijvoorbeeld Funda waardoor we niet afhankelijk zijn van Google”
In Nederland heeft ScanMovers inmiddels een vaste voet aan de grond. Het bedrijf ontving 750.000 euro groeikapitaal. “Wij zijn nu met ongeveer 25 man, daarvan is een groot deel developers. Daarnaast hebben we een klein marketingteam, een accountmanagement- en salesteam en acht stagiaires.” ScanMovers is in Nederland bijna winstgevend. “We hebben een goede dekkingsgraad, we hebben hier mooie stappen gezet. Marketingkosten zijn onder controle en we hebben mooie partnerships met partijen als bijvoorbeeld Funda waardoor we niet afhankelijk zijn van Google.” Uitbreiding in het buitenland staat nu hoog op de agenda. Zo doet het bedrijf het ook al goed in Brussel en Luxemburg en zijn de eerste stappen gezet in Scandinavië.
Liever steden dan landen
Nijpels denkt liever in steden dan in landen. Een nieuwe stad is redelijk makkelijk te winnen. “We kiezen steden uit op basis van het online zoekvolume en het aanbod van verhuisbedrijven. We worden geholpen door een algoritme dat we zelf hebben gebouwd waarmee we kunnen kijken naar het zoekvolume op heel specifieke dagen en tijden. Wanneer wij zien dat het zoekvolume omhoog gaat, dan bieden wij meer online marketing, maar dit moet je wel goed aanpassen aan de supply: de verhuisbedrijven. Zodra er één bedrijf stopt in een stad of een deel van de stad dan doe je de biedingen direct weer omlaag, zodat je bij die uitrol zo min mogelijk verbrandt. Zo kun je langzaam maar zeker in al die steden steeds groter worden. Dat spel speel je puur en alleen op basis van data.” En daarna neer op mensenwerk.