Voor wie op een andere manier op klanten wil jagen

14 augustus 2020, 13:00

Boekrecensie ‘Op jacht naar de perfecte klant’

Op jacht naar de perfecte klant is het nieuwste boek in de serie van de makers van Sprout. Sprout gelooft dat ondernemers zorgen voor een betere wereld en wil ze daarbij helpen met kennis, inspiratie en een netwerk van ambitieuze groeiondernemers. Nu dus met een methodische groeigids voor startups en scaleups; dát belooft een lekker leesbaar boek te zijn.

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens mede-auteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.

Met ruim 120 pagina’s is het inderdaad prettig compact. De makers van Sprout nemen je mee in praktische marketinglessen, aangevuld met actuele voorbeelden. Waarbij ze duidelijk maken dat de klant centraal staat in alles wat je doet. Je kunt zeggen dat dit een open deur is maar ze slagen er niet in om je dat niet op die manier te laten ervaren. Vele moderne technieken passeren de revue en waar ik heel blij van wordt is de onderbouwing van het gebruik van data.

Hebben we niet al genoeg van dit soort boeken?

De titel riep bij mij in eerste instantie een reactie op van ‘weer een boek over klanten en klantgerichtheid’, hebben we niet al genoeg van dergelijke boeken? Nu, na het lezen, weet ik dat dit boek toch wel iets extra’s brengt. Door de toepasbare wetenschappelijke inzichten en de nieuwste tools. Met name de inzet van die moderne middelen laten je zien dat we steeds beter in staat zullen zijn om de klant echt te gaan begrijpen. Als voorbeeld wil ik hier het gebruik van growth hacking noemen. Feitelijk komt deze techniek neer op het benutten van andermans netwerk (OPN, Other People’s Networks). Verder komen ook de meer bekende methoden aan bod zoals guerrillamarketing en het Value Proposition Canvas van Alexander Osterwalder. Met andere woorden, een mooie mix van middelen.

Dit boek is een aanrader voor iedereen die meer uit zijn klantrelatie wil halen en inmiddels uitgekeken is op de traditionele aanpak. Zowel voor marketeers als voor verkopers. Het inspireert en verrast je. Het boek is een welkome aanvulling in de enorme reeks van boeken over het jagen op klanten.

Op jacht naar de perfecte klant

Auteur: Sprout

ISBN: 9789089654854

Uitgever: Vanduuren management

Druk: 1e druk, 2020

Trefwoorden: startup, scaleup, groei

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!